Köp av ny lagringsdisk, Toshiba 3TB

Permalänk
Medlem

Köp av ny lagringsdisk, Toshiba 3TB

Hej

Jag är ute efter en lagringsenhet, och har funnit denna som jag finner ett intresse för; http://www.inet.se/produkt/4304910/3tb-toshiba-7200rpm-sata-6... . Den passar in i min budget och vill helst inte gå högre än sådär.

Jag har för närvarande 2st Caviar Green från Western Digital, men jag har tröttnat på att dem stänger av sig och tar flera sekunder på sig att starta upp när jag väl vill in och använda dem diskarna. Det kan tyckas löjligt med en fördröjning på några sekunder, men så är läget.

1. Är det någon som vet om man kan stänga av funktionen som gör att diskarna stänger ner sig själva? För i sånt fall kanske jag inte behöver köpa nytt i alla fall.

2. Är Toshibadisken jag länkat är en disk som stänger av sig, eller är den aktiv hela tiden? Rotationshastigheten är 7200rpm och mina WD diskar ligger på 5400rpm, jag vill även ha högre rpm för jag har en hel del spel lagda där nu, det är väl en minimal fördel iaf.

Jag har svårt att få fram info om disken stänger av eller ej.

/MVH
zipmiX

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv

Utgår från att du kör Windows, och ja ... där kan du stänga av det ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Utgår från att du kör Windows, och ja ... där kan du stänga av det ...

Jajjamän jag kör Windows 8. Tack. Googlar lite nudå. Detta svarar ju på min fråga angående toshibadisken också då, antar att man kan ställa in precis samma saker på den.

Jag har nu hittat alternativet "Stäng av hårddisken efter X minuter". Det stod inte hårddiskar, utan hårddisk, kan jag anta att den menar alla diskar i systemet eller syftar den på Windowsdisken?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Toshibadisken har jag och den gör precis så som man ställer in i windows. Dvs som standard stänger den av sig efter 20 minuters inaktivitet. Detta går att stänga av.

Problemet med vissa så kallade green diskar är att de har en egen funktion att stänga av sig själva när de känner att de inte behöver vara igång. Då hjälper det dessvärre inte att ändra i windows på att de alltid ska vara på för de kommer ändå att slå av sig själva.

Det bör dock gå att lösa genom att ha ett litet program körandes som då och då läser/skriver något till disken så att den tror att den används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Toshibadisken har jag och den gör precis så som man ställer in i windows. Dvs som standard stänger den av sig efter 20 minuters inaktivitet. Detta går att stänga av.

Problemet med vissa så kallade green diskar är att de har en egen funktion att stänga av sig själva när de känner att de inte behöver vara igång. Då hjälper det dessvärre inte att ändra i windows på att de alltid ska vara på för de kommer ändå att slå av sig själva.

Det bör dock gå att lösa genom att ha ett litet program körandes som då och då läser/skriver något till disken så att den tror att den används.

Okej! Tack för den infon. Men så om jag då införskaffar Toshibadisken så fungerar kommandot ordentligt? Är du nöjd med disken, inga bekymmer du märkt?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Well så vitt jag vet så stänger inte WD GP diskar av sig själva om det inte är inställt i OS. Men däremot så lyfter den av läs/skrivhuvudet efter ett par minuter av idle och det kan ge lite extra fördröjning när man ska börja bruka disken igen.

Det går dock att avaktivera denna funktion med ett vertyg, sök på wd3idle.exe

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Well så vitt jag vet så stänger inte WD GP diskar av sig själva om det inte är inställt i OS. Men däremot så lyfter den av läs/skrivhuvudet efter ett par minuter av idle och det kan ge lite extra fördröjning när man ska börja bruka disken igen.

Det går dock att avaktivera denna funktion med ett vertyg, sök på wd3idle.exe

Det är fördröjningen jag pratar om bara, hur det sker tekniskt visste jag inte så jag skrev "stänga av" bara

edit: Tycks inte hitta någon wd3idle.exe :/

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Ja med toshibadisken ska det nog inte vara några problem vad jag vet.

ja jag är nöjd med den. Kan väll inte säga att jag gjort några omfattande tester eller liknande men av vad jag läst på internet och själv upplevt när jag kopierat in stora mängder film på den så är den mycket snabb. Kan måhända ha att göra med att densiteten är högre än äldre diskar då den använder enbart 3 plattor. Tack vare detta är den även relativt tyst också om än inte riktigt är lika tyst som dessa gröna 5400 varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Ja med toshibadisken ska det nog inte vara några problem vad jag vet.

ja jag är nöjd med den. Kan väll inte säga att jag gjort några omfattande tester eller liknande men av vad jag läst på internet och själv upplevt när jag kopierat in stora mängder film på den så är den mycket snabb. Kan måhända ha att göra med att densiteten är högre än äldre diskar då den använder enbart 3 plattor. Tack vare detta är den även relativt tyst också om än inte riktigt är lika tyst som dessa gröna 5400 varianter.

Härligt att höra. Ljudnivån gör mig ingenting faktiskt! Jag har gjort så att jag beställt denna disk, och ersätter mina två green diskar! Tack alla för er hjälp!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Det är fördröjningen jag pratar om bara, hur det sker tekniskt visste jag inte så jag skrev "stänga av" bara

edit: Tycks inte hitta någon wd3idle.exe :/

Tror jag använde mig av denna guide. http://www.jzab.de/content/wdidle-bootcd

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW