Permalänk

Byta fläkt till Antec Kuhler 620

Börjat tröttna på den högljudda fläkten som följde med min Kuhler 620 och vill köpa mig en Noctua 120mm men vilken ska man ta? Räcker det med en?

Permalänk

NF-F12 kan du köpa.

Jag kör med tre st på min 360 rad. Och är mer än nöjd.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

NF-F12 kan du köpa.

Jag kör med tre st på min 360 rad. Och är mer än nöjd.

Vetetusan om jag rymmer tre. Har ett Node 304 chassi. Räcker det inte med en enda? Vet inte vad luftflödet är på Antec fläkten, men Noctuan borde väl vara likvärdig i alla fall?! :I

Permalänk
Skrivet av Potrovski:

Vetetusan om jag rymmer tre. Har ett Node 304 chassi. Räcker det inte med en enda? Vet inte vad luftflödet är på Antec fläkten, men Noctuan borde väl vara likvärdig i alla fall?! :I

Ja det räcker med en. Jag skrev att jag hade 3 st på min radiator som jag är nöjd med 360 radiator har plats för 3 st 120mm fläktar bredvid varandra.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Ja det räcker med en. Jag skrev att jag hade 3 st på min radiator som jag är nöjd med 360 radiator har plats för 3 st 120mm fläktar bredvid varandra.

Aha då är jag med. Får inhandla en sån då :)=

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Ja det räcker med en. Jag skrev att jag hade 3 st på min radiator som jag är nöjd med 360 radiator har plats för 3 st 120mm fläktar bredvid varandra.

Har fixat en NF-F12 nu och tänkte höra om hur jag ska koppla in den optimalt? Har ett ASRock Z87E-mITX som bara har en CPU-FAN på moderkortet, där har jag kopplat min nuvarande fläkt och pumpen är kopplad till kablaget för fläktar på mitt Node 304. Dvs den del där man kan justera fläkthastigheter bakom chassit. Vet inte om detta är rätt men hur ska jag koppla in allt sen för att få det så bra som möjligt?

Permalänk

Pumpen bör kopplas direkt till nätagget. Så den får 12volt hela tiden. Annars så är det nog allt. Eventuellt kan du skaffa en till fläkt o köra push pull en fläkt på vardera sida om radiatorn.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Pumpen bör kopplas direkt till nätagget. Så den får 12volt hela tiden. Annars så är det nog allt. Eventuellt kan du skaffa en till fläkt o köra push pull en fläkt på vardera sida om radiatorn.

Det kommer ju dock orsaka mer ljud som op ville undvika. Push eller pull kommer nog räcka för en god kylningsförmåga.

Permalänk

Hade tyvärr ingenstans på nätagget att koppla in pumpen på. Dock har mitt chassi en s.k fläktstyrning där man kan välja låg, mellan eller högt och den matas av en sån där 4-pins 12V kontakt, så jag kopplade in pumpen där och fläkten till CPU-FAN på moderkortet.

Men när jag har pumpen ställd på hög så låter den illa, inte mycket men störande ljud när det låter som en akvariepump som är smutsig. Kör jag dock på mellan läget så är det enda jag hör hårddisken.

Kör Intel Burn Test och verkar komma upp i 77 grader, och NF-F12 fläkten går bara i typ 870 rmp

EDIT: Ligger på 65 grader i spel, då går fläkten bara i drygt 500rpm, kan man ändra minsta varvtalet på fläkten eller går det bara att ställa den på en viss procent konstant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Hade tyvärr ingenstans på nätagget att koppla in pumpen på. Dock har mitt chassi en s.k fläktstyrning där man kan välja låg, mellan eller högt och den matas av en sån där 4-pins 12V kontakt, så jag kopplade in pumpen där och fläkten till CPU-FAN på moderkortet.

Men när jag har pumpen ställd på hög så låter den illa, inte mycket men störande ljud när det låter som en akvariepump som är smutsig. Kör jag dock på mellan läget så är det enda jag hör hårddisken.

Kör Intel Burn Test och verkar komma upp i 77 grader, och NF-F12 fläkten går bara i typ 870 rmp

EDIT: Ligger på 60 grader i spel, då går fläkten bara i drygt 500rpm, kan man ändra minsta varvtalet på fläkten eller går det bara att ställa den på en viss procent konstant?

Det beror på vilket moderkort du har.
Men jag föredrar att handla fläktar med lite mer oomph för radiatorer, inte så kul när dom maxar 1400 varv och knappt kyler alls.
Och med PWM styrning får man ju även snabba fläktar att bli tysta när man vill.

Men 77 grader i ett "burn" test är ju ingen fara, det finns ju inte en chans att du kommer i närheten av det under normal användning.

Permalänk
Skrivet av Potrovski:

Hade tyvärr ingenstans på nätagget att koppla in pumpen på. Dock har mitt chassi en s.k fläktstyrning där man kan välja låg, mellan eller högt och den matas av en sån där 4-pins 12V kontakt, så jag kopplade in pumpen där och fläkten till CPU-FAN på moderkortet.

Men när jag har pumpen ställd på hög så låter den illa, inte mycket men störande ljud när det låter som en akvariepump som är smutsig. Kör jag dock på mellan läget så är det enda jag hör hårddisken.

Kör Intel Burn Test och verkar komma upp i 77 grader, och NF-F12 fläkten går bara i typ 870 rmp

EDIT: Ligger på 60 grader i spel, då går fläkten bara i drygt 500rpm, kan man ändra minsta varvtalet på fläkten eller går det bara att ställa den på en viss procent konstant?

Konstigt den borde flåsa på i 1400 rpm minst tycker jag om cpun är varm. Du har kopplat fläkten direkt o inte med en sådan där fläkt adapter som sänker rpm på den.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det beror på vilket moderkort du har.
Men jag föredrar att handla fläktar med lite mer oomph för radiatorer, inte så kul när dom maxar 1400 varv och knappt kyler alls.
Och med PWM styrning får man ju även snabba fläktar att bli tysta när man vill.

Men 77 grader i ett "burn" test är ju ingen fara, det finns ju inte en chans att du kommer i närheten av det under normal användning.

Nä nog är det bra temperaturer men hade velat ha lite utrymme för överklockning, om det behövs för BF4 dvs. Men så som jag kopplat allt nu, är det att föredra framför att köra pumpen på CPU-FAN och fläkten till brytaren som justerar varvtal? Eller ska jag koppla tillbaks som det var innan fast med Noctua fläkten?

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Konstigt den borde flåsa på i 1400 rpm minst tycker jag om cpun är varm. Du har kopplat fläkten direkt o inte med en sådan där fläkt adapter som sänker rpm på den.

Nä direkt mot CPU-FAN utan andra kablar annat än den som sitter monterad på fläkten då. Blev ju en kabel över från pumpen också.

Permalänk

Hade visst Silent Mode på CPU-fläkten i BIOS, ändrat detta och nu tickar den på i 1000 rpm idle. Körde stress test igen och då kom jag upp i 100 grader så fort jag startade testet Nått är ju åt h-vete nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Nä nog är det bra temperaturer men hade velat ha lite utrymme för överklockning, om det behövs för BF4 dvs. Men så som jag kopplat allt nu, är det att föredra framför att köra pumpen på CPU-FAN och fläkten till brytaren som justerar varvtal? Eller ska jag koppla tillbaks som det var innan fast med Noctua fläkten?

Pumpen skall drivas av stabil ström, helst direkt från nätagget.
Fläkten däremot drivs med fördel av CPU_FAN för att få en bra reglering av den.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Pumpen skall drivas av stabil ström, helst direkt från nätagget.
Fläkten däremot drivs med fördel av CPU_FAN för att få en bra reglering av den.

Det var ju så jag hade kopplat men det drog iväg till 100 grader i IBT. Kopplade sedan om så som man ska enligt Antec's manual, pump till CPU-FAN och fläkt till fläktkabeln på pumpen. Kommer upp i 70 grader nu och fläkten ligger konstant på 1500 rpm, hörs dock inte alls.

Jag förstår inte varför den gick så varm när den var kopplad så som ni vill. För om pumpen är kopplad till fläktstyrningen (low, medium, high) och denna står på high så borde den ju ge en stabil spänning då denna är kopplad till nätagget?

Kan något förövrigt tagit skada när CPU var i 100 grader?