4770k Överklockning, Vilken temperaturska man lita på och gå efter?

Permalänk
Medlem

4770k Överklockning, Vilken temperaturska man lita på och gå efter?

Hej!

Sitter och försöker få till en stabil klock på min 4770k, jag verkar ligga stabilt på 1.225v 4.4Ghz, men hade velat klättra upp till 4.6Ghz.
Använder en H80i med Corsairs SP 120 preformance fläktar.

Aida säger att jag toppar runt 83 grader på 1.225V men min average ligger snarare runt 70 grader.

När jag försökt nå 4.5 Ghz har det krävts runt 1.270V och toppar runt 92 grader innan jag får det hyffsat stabilt (Några timmar i Aida64) Average ligger dock snarare runt 80 grader på 1.270.

Sitter och funderar på om jag bör delidda den. för just nu är det inte stabilitet på 4.6+ jag oroar mig för utan snarare temperatur. Lyckats Boota Windows på 1.3V och 5Ghz. vet inte hur mycket mer det krävs, men 1.3V är just nu för varmt (Lär ligga på över 100 grader load).

Vad bör jag gå efter? Vad tycker ni är säkert att ligga på med en 4770k, temperaturmässigt?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Hej!

Sitter och försöker få till en stabil klock på min 4770k, jag verkar ligga stabilt på 1.225v 4.4Ghz, men hade velat klättra upp till 4.6Ghz.
Använder en H80i med Corsairs SP 120 preformance fläktar.

Aida säger att jag toppar runt 83 grader på 1.225V men min average ligger snarare runt 70 grader.

När jag försökt nå 4.5 Ghz har det krävts runt 1.270V och toppar runt 92 grader innan jag får det hyffsat stabilt (Några timmar i Aida64) Average ligger dock snarare runt 80 grader på 1.270.

Sitter och funderar på om jag bör delidda den. för just nu är det inte stabilitet på 4.6+ jag oroar mig för utan snarare temperatur. Lyckats Boota Windows på 1.3V och 5Ghz. vet inte hur mycket mer det krävs, men 1.3V är just nu för varmt (Lär ligga på över 100 grader load).

Vad bör jag gå efter? Vad tycker ni är säkert att ligga på med en 4770k, temperaturmässigt?

Jag skulle aldrig gå över 80-90 grader vid Prime 95 körning. Då får du tänka på att det är verkligen tortyr för din processor också, ska du spela så kommer du aldrig använda CPU på samma sätt, du kommer kanske belasta den 40-60%

Men som sagt, 80-90 grader sen är det no no för mig

Permalänk
Medlem

Varför vill du klocka så högt? Kör på 4.4 du kommer änhdå inte märka skillnad tror jag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Jag skulle aldrig gå över 80-90 grader vid Prime 95 körning. Då får du tänka på att det är verkligen tortyr för din processor också, ska du spela så kommer du aldrig använda CPU på samma sätt, du kommer kanske belasta den 40-60%

Men som sagt, 80-90 grader sen är det no no för mig

Okay, Blir nog en delid i framtiden då. tack!

Skrivet av Red110:

Varför vill du klocka så högt? Kör på 4.4 du kommer änhdå inte märka skillnad tror jag

Jag håller på med 3D modellering och Simulationer för vätskor och gaser (flera 100 miljoner partiklar). Dessa brukar ta några dagar att beräkna, så om jag lyckas få upp den 5-10% handlar det om flera timmars skillnad vid spel och dyl, märker man nog ingen skillnad nej

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Förklarar ju saken Jag med ivy kommer till max typ 4.3 med voltage runt 1.2, krävs runt 1.270 för 4.4 och 1.3 för 4.5, då blir det jävligt varmt xD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Sitter med samma funderingar. har en 4770K

4500 MHz
Vcore: 1.25 V

Den varmaste kärnan har efter ett par timmar i AID64:
MAX: 92 grader
AVG: 76 grader

Verkar vara stabil.

Tycker ni jag ska gå ner eller kan man använda detta som 24/7 clock ?
CPU:n belastas ofta hårt i diverse beräkningar.