Köpa SSD till Laptop. Måste jag köpa kit?

Permalänk
Medlem

Köpa SSD till Laptop. Måste jag köpa kit?

Hallå!

Tänkte smälla i en Samsung 840 EVO 250GB i min laptop (Lenovo G500)

Har kollat runt på en del och märkt att visa säljs med "kit". Vad jag har lyckats luska fram (genom att söka i forumet) så innehåller kit varianten lite krimskrams såsom kablar,kloningsprogram,ect.

Frågan är då: Behöver jag verkligen köpa kit? Hade tänkt att köra en clean install på disken och har därför inget behov av att köra något kloningsprogram, gällande SATA-kabel så behövs väl ingen kabel, utan disken "skjuter" man in i kontakterna?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte kit.
Fördelen med kitet till 840 och 840 EVO är att du koppla HDD till en usbkapel och kör in samsungs egna program så blir allt kopierat.
Fast inget jag skulle rekomendera om du inte har en SSD innan i burken då vissa inställningar känns av när man har en SSD och installerar en SSD med windows.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kit brukar betyda att dom skickar med ett knippe skruvar, ett klistermärke och en 2.5"->3.5" adapter.
Så nej, du behöver inte köpa en med kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nej du behöver inte kit.
Fördelen med kitet till 840 och 840 EVO är att du koppla HDD till en usbkapel och kör in samsungs egna program så blir allt kopierat.
Fast inget jag skulle rekomendera om du inte har en SSD innan i burken då vissa inställningar känns av när man har en SSD och installerar en SSD med windows.

Klockrent!

Tack så mycket båda två för dom snabba svaren!

Tror ni förresten att de kommer gå ner i pris något? Ligger på 1499:- på netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fructis:

Klockrent!

Tack så mycket båda två för dom snabba svaren!

Tror ni förresten att de kommer gå ner i pris något? Ligger på 1499:- på netonnet.

Nope kommer nog gå upp närmaste tiden.
Köpte min och sonens 840 EVO för 1499:- innan dom la på swecopyavgiften

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro