hårddisk trasig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2010

hårddisk trasig?

Köpte en ssd disk som jag kopplade in i datorn.
Innan hade jag 2 vanliga diskar 1 med Windows och 1 med lite musik, bilder mm.
Installerade ssd disken utan problem. Kopplade sen in disk 2, den med musik, bilder mm.
Allt funkade galant. Tänkte föra över allt till säd disken men fotbollen kom i vägen.
Sen 2 Tim senare märker jag att disk 2 slutat fungera, hör inget snurr, hittar den inte i bios.
Fungerar med annan disk.
Här jag haft sådan jäkla otur att den är helt kass? Har musik och bilder från 2000 och framåt där. Katatrof.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2012

Testa först att starta om datorn, så att det inte bara är något skumt viloläge som har orsakat att den stannade. Prova annars att koppla in den krånglande disken med SATA --> USB-adapter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2010

Starta om fungerade inte, fortfarande inget livstecken.
Brukar det kunna fungera med en adapter?
Vart köper man bäst en sådan?
Vore riktigt riktigt tråkigt om det inte gick att rädda. Märkligt att den bara dog, aldrig märkt av något strul alls.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Så disken fungerade först under några timmar och la sedan av ? Då har det troligen inträffat nått hårdvarufel.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Varvar inte disken upp har något brunnit. Kanske går att byta kontrollerkort, men då måste det vara från en exakt likadan disk, ibland från samma dags produktion.

Rädda går nästa alltid så länge det inte brunnit. Dataräddningsföretag klarar mycket, men det kostar därefter.

Nu har du lärt dig att alltid göra backup på viktig information i fortsättningen, alltid något. Lagringsenheter kan dö närsomhelst utan förvarning, speciellt mekaniska sådana där huvudena svävar ~10nm ovanför skivor som roterar i 5400rpm+.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2010

Precis, fungerade klockrent tills jag skulle föra över allt från denna "nu trasiga" till den nya ssd disken.
Jag såg disken under den här datorn men som sagt sen försvann den efter någon timme.
Maximal otur, jag skulle fört över allt direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Okt 2010

Då är det ingen ide att köpa usb dapter?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av snabeln:

Varvar den inte upp trots att du byter ström och sata-kablar, samt ingång i moderkortet, så nej skulle jag säga.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av snabeln:

Inte om den inte roterar, du kan prova byta kablar för om du har tur kan det bero på nått glapp som uppstått när du byggde om i datorn.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.