Permalänk
Medlem

hårddisk trasig?

Köpte en ssd disk som jag kopplade in i datorn.
Innan hade jag 2 vanliga diskar 1 med Windows och 1 med lite musik, bilder mm.
Installerade ssd disken utan problem. Kopplade sen in disk 2, den med musik, bilder mm.
Allt funkade galant. Tänkte föra över allt till säd disken men fotbollen kom i vägen.
Sen 2 Tim senare märker jag att disk 2 slutat fungera, hör inget snurr, hittar den inte i bios.
Fungerar med annan disk.
Här jag haft sådan jäkla otur att den är helt kass? Har musik och bilder från 2000 och framåt där. Katatrof.

Permalänk
Medlem

Testa först att starta om datorn, så att det inte bara är något skumt viloläge som har orsakat att den stannade. Prova annars att koppla in den krånglande disken med SATA --> USB-adapter.

Permalänk
Medlem

Starta om fungerade inte, fortfarande inget livstecken.
Brukar det kunna fungera med en adapter?
Vart köper man bäst en sådan?
Vore riktigt riktigt tråkigt om det inte gick att rädda. Märkligt att den bara dog, aldrig märkt av något strul alls.

Permalänk
Rekordmedlem

Så disken fungerade först under några timmar och la sedan av ? Då har det troligen inträffat nått hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Varvar inte disken upp har något brunnit. Kanske går att byta kontrollerkort, men då måste det vara från en exakt likadan disk, ibland från samma dags produktion.

Rädda går nästa alltid så länge det inte brunnit. Dataräddningsföretag klarar mycket, men det kostar därefter.

Nu har du lärt dig att alltid göra backup på viktig information i fortsättningen, alltid något. Lagringsenheter kan dö närsomhelst utan förvarning, speciellt mekaniska sådana där huvudena svävar ~10nm ovanför skivor som roterar i 5400rpm+.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Precis, fungerade klockrent tills jag skulle föra över allt från denna "nu trasiga" till den nya ssd disken.
Jag såg disken under den här datorn men som sagt sen försvann den efter någon timme.
Maximal otur, jag skulle fört över allt direkt.

Permalänk
Medlem

Då är det ingen ide att köpa usb dapter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snabeln:

Då är det ingen ide att köpa usb dapter?

Varvar den inte upp trots att du byter ström och sata-kablar, samt ingång i moderkortet, så nej skulle jag säga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snabeln:

Då är det ingen ide att köpa usb dapter?

Inte om den inte roterar, du kan prova byta kablar för om du har tur kan det bero på nått glapp som uppstått när du byggde om i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.