Installera program på disk D

Permalänk

Installera program på disk D

Hej,

Jag har SSD som C-disk med operativsystem och vill nu installera program på min D-disk. Hur gör jag den "installeringsbar". När jag väljer den som disk att installera på finns det ingen mapp att lägga programmet i.

Tacksam för hjälp! Finns det redan tråd om detta så länka gärna.

Permalänk
Medlem

Oftast brukar det bara vara att ändra när man kör själva setup.exe från tex. C/program/ tilll D/program

Permalänk
Inaktiv

har du testat att högerklicka i d disken och välja ny mapp?? byt sen namn på den till valfritt

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts gå in på Disk D Skapar där en mapp eller två en som du kallar spel och en som du kallar program t.ex.
Sen när du installerar någonting så brukar man få valet att välja var i vilken mapp/vilken disk man vill installera de på då går du ju bara in väljer mappen du skapat på disk D.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Tack för hjälpen och snabba svar! Fungerade att byta bokstav till D vid val av mapp. Ska också skapa en ytterligare för spel.

Permalänk

En till fråga, går det att flytta installerade program från C till D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theresemalin:

En till fråga, går det att flytta installerade program från C till D?

Tror det funkar dåligt, då blir det nog av avinstallera och installera på nytt

Permalänk

Spotify la sig direkt på C utan att det gick att välja

Permalänk
Medlem

Inte helt säker men jag tror inte att det är bra att flytta redan installerade program då det troligen kommer skapa problem med filens sökvägar m.m. Installera hellre om dem från början på D.

If I'm wrong, correct me

Visa signatur

be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450-A PRO | Ryzen 5 2600 | Corsair 16GB DDR4 3000MHz | Asus GTX1660 | Corsair HX850 | Samsung 840 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av theresemalin:

Spotify la sig direkt på C utan att det gick att välja

Hade samma problem med Spotify igår när jag installera den. Spotify installeras automatiskt under AppData som finns under C. Jag läste att någon flyttade spotify mappen efter installation till D och det gick bra. Jag ändrade istället så att spotify inte skapade större cache än 1GB under inställningar.

Visa signatur

be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450-A PRO | Ryzen 5 2600 | Corsair 16GB DDR4 3000MHz | Asus GTX1660 | Corsair HX850 | Samsung 840 EVO

Permalänk
Skrivet av Hibos:

Hade samma problem med Spotify igår när jag installera den. Spotify installeras automatiskt under AppData som finns under C. Jag läste att någon flyttade spotify mappen efter installation till D och det gick bra. Jag ändrade istället så att spotify inte skapade större cache än 1GB under inställningar.

Vart hittar jag AppData? Tänkte iaf testa flytta mappen

Permalänk
Medlem

Har du inte en väldigt liten ssd skulle jag rekommendera att installera programmen där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theresemalin:

Vart hittar jag AppData? Tänkte iaf testa flytta mappen

AppData är en dold mapp som finns under C:\användare\"dittkontonamn"\AppData
För att hitta den måste du först ändra i mapp alternativ så att dolda filer och mappar visas.

Finns en spotify mapp både i Local mappen och i Roaming, vet inte vilken av dem som man ska flytta. Bäst du väntar svar från någon mer kunnig så det inte strular till sig.

Visa signatur

be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450-A PRO | Ryzen 5 2600 | Corsair 16GB DDR4 3000MHz | Asus GTX1660 | Corsair HX850 | Samsung 840 EVO