Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem

Det är ju faktiskt upp till kunden om man vill köpa varan och se till att man har rätt information, är det för dyrt eller inte infon är tillräcklig så köper man väl inte varan eller??

Ocker kan det inte heller handla om vid begagnat köp, finns för många val för det. Antingen förhandlar man om priset går inte det får man leta vidare... plus man har fortfarande valet att köpa nya grejer. Ocker är ju när man utnyttjar sin ställning och det inte finns fler val, utan e tvungen att köpa från ockraren (om det heter så )

Permalänk
Avstängd

Skall lägga ut mina datorer när jag känner för en Porsche 911 Carrera 2012; känns som att blocket ger mig tillräckligt med pengar då.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Visst är det upp till kunden som köper att veta vad det kostar för nya saker.

Ingen påstår att man utövar ocker utan att folk på blocket försöker lura folk d.v.s. en form av bedrägeri. Fast det inte är olagligt så är det omoraliskt.

Ockerpriser syftar nog mer på att priserna är för höga.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sten1930:

Nja, ockerpriser är olagliga. Dvs. att kundens okunnighet utnyttjas för att ta mer betalt. Fast säkert inte så många som åkt fast för det på senare tid....

Ockerpriser är inte olagliga, är du helt galen eller? En varas pris sätts utav marknaden, det som kunden är villig att betala är rätt pris.

Visa signatur
Permalänk

Att man kan ta ut överpriser av okunniga kunder är väl ingen nyhet direkt...

TV-shop är väl det klassiska exemplet, säljer några dvd:er för 1000:-. Detta är samma sak, bara mellan privatpersoner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Ockerpriser är inte olagliga, är du helt galen eller? En varas pris sätts utav marknaden, det som kunden är villig att betala är rätt pris.

Tror du inte vet vad du pratar om, ocker är olagligt enligt svensk lag men det är svårt att bevisa detta när man köper något begagnat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Ocker är olagligt... men gissar på att det blir väldigt svårt att få någon dömd för detta i dessa fall.. jag menar hur skall man visa på oförstånd.. folk med normal intelligens har ju alltid val att kolla upp priser om de orkar, jag menar att har de väl tagit sig tid o kolla upp på blocket så har de säker stora möjligheter att kolla upp varan med på internet, att man sedan inte gör det är en annan sak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Tror du inte vet vad du pratar om, ocker är olagligt enligt svensk lag men det är svårt att bevisa detta när man köper något begagnat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

Lagen är meningslös och idiotisk, man kan inte definera ocker priser, då förstår man inte alls hur en fri marknad fungerar om man tror att man kan göra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Lagen är meningslös och idiotisk, man kan inte definera ocker priser, då förstår man inte alls hur en fri marknad fungerar om man tror att man kan göra det.

Det är den alls inte, det behövs en lag som reglerar ocker. Skulle tro att du inte vet vad du talar om, "fri marknad" existerar i princip inte någonstans. Det är alltid något eller någon som påverkar i vilken riktning "marknaden" rör sig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tittar man runt så används lagen sällan när det gäller materiella ting utan i samband med utpressning eller i när man plundrar bolag o liknande, nästan alltid i samband med andra brott

När man handlar på blocket så kan man tycka att priset är högt men ingen pressar köparen att just köpa. Även om jag tycker en del sätter för högt pris är det väldigt långt till att det skulle vara ocker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Det är den alls inte, det behövs en lag som reglerar ocker. Skulle tro att du inte vet vad du talar om, "fri marknad" existerar i princip inte någonstans. Det är alltid något eller någon som påverkar i vilken riktning "marknaden" rör sig.

För de som reglerar kan givetvis inte köpas. Sluta tramsa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Ockerpriser är inte olagliga, är du helt galen eller? En varas pris sätts utav marknaden, det som kunden är villig att betala är rätt pris.

Wikipedia säger annat, även lagen som wikipedia hänvisade som källa: https://lagen.nu/1962:700#K9P5

Att säga "supernabb speldator som maxar alla spel osv. osv." och ta 10 lax för en dator som har 3+ år gammal med hårdvara som hade 10k i nypris är ocker.

Sedan är ett tips att behärska attityden när du skriver om du inte vill ha massa sura moderatorer efter dig....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Om det är ocker så är det antagligen inte förrens du köpt varan, och den som sålt den skall då medvetet ha lurat dig att just köpa den för det priset... i stort sett ha tvingat dig att köpa den.. annars lär det aldrig gå genom någon rättsinstans.... Det är faktiskt fritt att sätta ett pris på Blocket... och det är fritt att köpa varor på blocket eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Wikipedia säger annat, även lagen som wikipedia hänvisade som källa: https://lagen.nu/1962:700#K9P5

Att säga "supernabb speldator som maxar alla spel osv. osv." och ta 10 lax för en dator som har 3+ år gammal med hårdvara som hade 10k i nypris är ocker.

Sedan är ett tips att behärska attityden när du skriver om du inte vill ha massa sura moderatorer efter dig....

Det är tyvärr inget brott det du skriver det står tydligt vid kommentar att det inte är olagligt att utnyttja okunskap men det är omoraliskt.

Första stycket innebär att gärningsmannen utnyttjar en svaghet hos offret. Med lättsinne menas bland annat hasardspel. Att utnyttja okunnighet hos offret är däremot inte att anse som ocker. När det gäller beroende ställning så skall det föreligga ett uppenbart missförhållande mellan de båda parterna. Andra stycket avser situationer då en näringsidkare ägnar sig åt kreditgivning.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sten1930:

Wikipedia säger annat, även lagen som wikipedia hänvisade som källa: https://lagen.nu/1962:700#K9P5

Att säga "supernabb speldator som maxar alla spel osv. osv." och ta 10 lax för en dator som har 3+ år gammal med hårdvara som hade 10k i nypris är ocker.

Sedan är ett tips att behärska attityden när du skriver om du inte vill ha massa sura moderatorer efter dig....

Du kan maxa alla spel med en sådan dator, handlar bara om vilken fps man anser vara godtagbar, det går alltså inte att definera ocker. Köparen måste avgöra själv om det han köper är värt att köpa, säljaren sätter bara ett pris den vill ha för att det ska vara värt att sälja. Fast det bästa för att få reda på fair price är genom budgivning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Möe humor i denna tråd. Länka gärna fler annonser, man får ju goa skratt här!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Du kan maxa alla spel med en sådan dator, handlar bara om vilken fps man anser vara godtagbar, det går alltså inte att definera ocker. Köparen måste avgöra själv om det han köper är värt att köpa, säljaren sätter bara ett pris den vill ha för att det ska vara värt att sälja. Fast det bästa för att få reda på fair price är genom budgivning.

Det är sant men det gränsar på bedrägeri i såna fall ifall man säger att man kan maxa BF3 med ett FX4100 och ett AMD 7700.

Ifall man skriver maxar så antar de flesta 30-60 fps +

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Ha, Nivida geforce 2 GB :P. Säger mycket.

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Det är sant men det gränsar på bedrägeri i såna fall ifall man säger att man kan maxa BF3 med ett FX4100 och ett AMD 7700.

Ifall man skriver maxar så antar de flesta 30-60 fps +

Begreppet maxa är tillräckligt svårt att reda ut på sweclockers, ett forum för entusiaster. Så länge man faktiskt kan dra upp alla inställningar på max lär det vara ok i lagens mening. Ryser av tanken på att försöka förklara kravet på 60fps i en domstol

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Begreppet maxa är tillräckligt svårt att reda ut på sweclockers, ett forum för entusiaster. Så länge man faktiskt kan dra upp alla inställningar på max lär det vara ok i lagens mening. Ryser av tanken på att försöka förklara kravet på 60fps i en domstol

Sant men det är därför jag skrev på gränsen till bedrägeri.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av harald705:

Ha, Nivida geforce 2 GB :P. Säger mycket.

Det är en mac, de brukar ju vara ganska högt prissatta.

Se klistermärket...

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ännu värre med hur vissa stavar , framförallt på Blocket.
Men som man brukar säga , den siste idioten är inte född.
Men det är säkert många som inte kan eller vet , som betalar överpriser.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/varmland/Kraftig_Server_Gaming_dator_49...
Jahaaaaaa
Den klarar alla senaste spel på MAX med minst 100 fps utan problem.
och sedan " **OBS** INNEHÅLLER INGET GRAFIKKORT*"

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av Trojancreeper:

http://www.blocket.se/varmland/Kraftig_Server_Gaming_dator_49...
Jahaaaaaa
Den klarar alla senaste spel på MAX med minst 100 fps utan problem.
och sedan " **OBS** INNEHÅLLER INGET GRAFIKKORT*"

Skickade iväg ett meddelande till honom, blir kul att se vad jag får för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trojancreeper:

http://www.blocket.se/varmland/Kraftig_Server_Gaming_dator_49...
Jahaaaaaa
Den klarar alla senaste spel på MAX med minst 100 fps utan problem.
och sedan " **OBS** INNEHÅLLER INGET GRAFIKKORT*"

haha, vad i hela helvete!?
det där var nog den värsta hittills

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser det från andra hållet?

Självklart ska lata, naiva människor inte ha samma förmånliga pris som de som researchar och letar.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

blocket.se/uppsala/Extrem_gaming_dator_48381156.htm?ca=11&w=3

Extrem! Till och med amd quad core 4.2 GHz!
Man bygger en sån dator för det där priset

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gammarayburst:

Visst är det så men man kan ju ifrågasätta det etisk/moraliska i att sätta rövarpriser, och eventuellt göra profit på någon okunnig /naiv stackares bekostnad. Tror det mer är det tråden handlar om.

Ja då kan man ju fråga sig varför man säljer överhuvudtaget! Visst, att ta mer än vad produkten kostade i första början är att vara slug...men om man sätter ett 560TI för 1100kr så är man ingen räv eller? ja menar 600-700kr...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

och jag sålde min vattenkylda dator för 6k

*** raderat ***

hur hade jag tänkte där

dudes bilar är värre än detta, skulle gå och kolla på en golf, var rostig och blek, kom hem och googlade bilden och idioten hade tagit bilden från google....

§ 1.6 reglerar användningen av roliga bilder