Hembyggd dator med Winodws 8 startar om slumpartat

Permalänk
Medlem

Hembyggd dator med Winodws 8 startar om slumpartat

Hej!

Är så att jag har en kompis vars dator har konstiga hyss för sig. Den startar nämligen om helt utan förvarning vid vad som verkar vara slumpartade tillfällen. Den loggar inte ut eller så, utan bara "Poof", och så bootar den igenom BIOS och Windows igen.

Har hållt på och stresstestat datorn lite nu. Den bootade om så fort jag startade MSI Kombustor, men inte andra gången då den gick utan error. Just nu tuggar den igenom Prime95 utan några error så här långt.

Jag har svårt att tänka mig vad felet kan vara, och min kompis bor i USA (Gör allt via TeamViewer) så det är inte bara för mig att öppna burken heller.

Någon här som har några idéer om vad som kan vara knas? Hårdvara, mjukvara?

Specs:

CPU: Intel Core i5 3550 Ivy Bridge
Moderkort: MSI Z77A-G41
RAM: Corsair XMS3 8GB
GPU: Sapphire Radeon HD 7850 2GB (Mer specifikt, just denna http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?item=N82E168141029... )
SSD: Samsung 830 256GB
HDD: Western Digital Black 1TB
PSU: FSP Group Aurum Gold 400W
OS: Windows 8 Pro 64bit

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om han inte byggde ihop den själv så borde han skicka tillbaka den.

Det kan vara RAM minnena som krånglar. Jag hade liknande problem av det innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emeens:

Om han inte byggde ihop den själv så borde han skicka tillbaka den.

Det kan vara RAM minnena som krånglar. Jag hade liknande problem av det innan.

Missade faktiskt att någon tog sig tid att svara.
Jo, vi har testat att flytta runt RAM stickorna, och bara använt en enda sticka i datorn utan att det har hjälpt. Problemet exiterar fortfarande, och verkar bli värre allt efter som att tiden går.

Ett mönster har kommit fram i form av att datorn ofta startar om när personen i fråga klickar på något. Oavsett om det är "Logga in" knappen på välkomstskärmen eller bara någon mapp i datorn.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har ni testat att uppdatera biosen till den senaste?
Många av uppdateringarna innehåller "Improved memory compatibility."