Nåt fel på min nya CPU-kylare (Phanteks PH-TC14PE)?

Permalänk

Nåt fel på min nya CPU-kylare (Phanteks PH-TC14PE)?

Kolla temperaturerna här nedan? Tar det tid innan tempen blir normal efter att man lagt på kylpasta? Har fan bara suttit och surfat och tankar just nu ner ett spel i steam. Gick sen upp i 50 grader vid nåt tillfälle. Så här varm blev den inte ens när jag spelade och hade min gamla processorkylare.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om den delen som är mot CPU inte är ojämn?

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk

Kolla även om allt är riktigt åtskruvat, som det ska va!

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Skrivet av ODM:

Har du kollat om den delen som är mot CPU inte är ojämn?

Njae, vet inte om vi gjorde det. Hur menar du med ojämn? Det står i recensioner att den är lite konvex för att få mer kontakt på mitten av CPUn.

Min kusin hjälpte mig sätta dit den och andra fläktar jag köpt till chassit. Dessvärre har han inte tid att komma och hjälpa mig mer denna veckan.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem

Om du bor i Borås så skulle jag kunnat ta en titt, sen en till funderare hoppas du har bra luftflöde i chassit annars är det som att vispa runt värmen men den har ingenstans att ta vägen. Det du annars kan göra är att ha kylpasta hemma, skruva bort kylaren, kolla hur kylpastan har lagt sig på ytorna cpu/kylaren, göra rent rent kontakt ytorna lägga på ny kylpasta skruva dit kylaren ordentligt. Annars finns ett enklare knep ta bort chassi sidan och sen kolla temperaturen om den sjunker som bara den så kanske du borde skaffa fler fläktar som suger in luft. Om du tycker det jag skrivit är luddigt så är jag på jobbet å stressar för fullt.

//ODM

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Skrivet av ODM:

Om du bor i Borås så skulle jag kunnat ta en titt, sen en till funderare hoppas du har bra luftflöde i chassit
//ODM

Bor ca 20 mil söder om Borås.

Och jag har ett Corsair Graphite 600T Vit. 200mm-fläktarna är inte att hänga i granen men bättre än inget. Köpte nyss en Be Quiet Shadow Wings SW1 Midspeed som jag ersatte en Scythe Slipstream SY1225SL12M (kollade nyss upp siffrorna på fläkten och såg att det var ett misstag att köpa Be Quiet fläkten då min Slipstream hade lite mer CFM) och en Phanteks PH-F140TS Som ersatte en Noctua NF-P12. Jag skulle egentligen köpt en Scythe S-FLEX "G" eller nåt för utblås där bak men den hade slutat tillverkas. Phanteks fläkten har högre CFM än Noctua-fläkten enligt tillverkaren och är dessutom större. Och kan snurra snäppet fortare. Den används till att suga in lluft som hamnar precis under grafikkortet som grafikkortet sen kan suga in. Men ändå blev grafikkortet några grader varmare än förut. Jag ska posta ett par jämförelse-bilder.

Före:

Efter:

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk

Ni kanske inte tog bort plasten på blocket?
Vad har du klockat den till?

Hur varm blir den i stresstest?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Ni kanske inte tog bort plasten på blocket?
Vad har du klockat den till?

Hur varm blir den i stresstest?

Det...vore ju banne mig värsta nybörjarmisstaget. Har inte klockat den alls än. Och jag vågar inte stresstesta med den katastrofalt dåliga kylningen jag har just nu. Planerade att klocka den till ca 4.2Ghz. Max 4.5Ghz men det vet jag inte om det är så bra att göra med en luftkylare, dock. Kollade priser på vattenkylnings-kit men bra sådana låg på minst 1,500:- och med tanke på att luftkylare kan prestera nästan lika bra och dessutom låter mindre än en del vattenkylare är det inte värt de extra pengarna.

Kan tillägga att jag är helt grön vad gäller överklockning.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Ni kanske inte tog bort plasten på blocket?

Jodå, det var mycket riktigt plasten som fortfarande satt på. Men av nån anledning väsnades den lika mycket ändå. Vi testade att koppla på en PWM-adapter (3 till 4-pin) till Y-splittern men det gjorde ingen skillnad alls. Sen gick vi in i bios och satte minimalt varvtal på 50% och CPU Smart Fan limit på 55 grader. Drog ner sidfläktens varvtal till 75% och min nyinkopplade Scythe Slipstream till samma. Det är en 1200 rpm-fläkt men av nån anledning viisade HWMonitor 1440 rpm eller nåt på den fläkten. Vad fan?

Överväger fortfarande att skicka tillbaks kylaren och skaffa en annan men beställde andra fläktar på CDON innan jag kom på det och hann inte avboka dem innan de började packa dem. Det var ett par Thermalright TY-147 som jag hade planerat att ersätta Phanteks-fläktarna i CPU-kylaren med. Men eftersom jag har 5 års garanti på kylaren blev jag lite osäker på hur jag skulle göra. Och det är bråttom om jag ska skicka tillbaka den. Måste göra det senast på Onsdag.

Får dessa temps i idle nu iallafall:

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem

Asså kör igång något och kolla vad temperaturerna blir.. SEN kan man avgöra om de är för höga. Återkom när du har kollat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

Testa core temp och se om du får samma värden där, men jag förstår inte riktigt vad vi ska få ut av dina idle/surf temps.
Dra igång något tungt och se vart du landar.
Du kanske inte kommer upp i mer än 60-70, annars så hade du nog gjort något skumt med kylaren eller fläskat på bra hög v-core.
(skummade bara igenom tråden och tyckets mig inte hitta någon vettig info)

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroFanatic:

Jodå, det var mycket riktigt plasten som fortfarande satt på. Men av nån anledning väsnades den lika mycket ändå. Vi testade att koppla på en PWM-adapter (3 till 4-pin) till Y-splittern men det gjorde ingen skillnad alls. Sen gick vi in i bios och satte minimalt varvtal på 50% och CPU Smart Fan limit på 55 grader. Drog ner sidfläktens varvtal till 75% och min nyinkopplade Scythe Slipstream till samma. Det är en 1200 rpm-fläkt men av nån anledning viisade HWMonitor 1440 rpm eller nåt på den fläkten. Vad fan?

Överväger fortfarande att skicka tillbaks kylaren och skaffa en annan men beställde andra fläktar på CDON innan jag kom på det och hann inte avboka dem innan de började packa dem. Det var ett par Thermalright TY-147 som jag hade planerat att ersätta Phanteks-fläktarna i CPU-kylaren med. Men eftersom jag har 5 års garanti på kylaren blev jag lite osäker på hur jag skulle göra. Och det är bråttom om jag ska skicka tillbaka den. Måste göra det senast på Onsdag.

Får dessa temps i idle nu iallafall:

http://img407.imageshack.us/img407/5488/vqsi.jpg

Rengjorde ni CPU och kylare innan ni monterade om den?

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Testa core temp och se om du får samma värden där, men jag förstår inte riktigt vad vi ska få ut av dina idle/surf temps.
Dra igång något tungt och se vart du landar.
Du kanske inte kommer upp i mer än 60-70, annars så hade du nog gjort något skumt med kylaren eller fläskat på bra hög v-core.
(skummade bara igenom tråden och tyckets mig inte hitta någon vettig info)

Alltså, jämförde temperaturerna mellan snedsteget min kusin gjorde och nu när vi plockat bort plastbiten som satt på CPU-kylaren. Kylaren lär knappast ha behövt rengöras då det inte klenats ut kylpasta på den pga klisterlappen. Sänkte dessutom fläkthastigheten på den i BIOS för att den inte skulle låta som en orkan.

Core Temp, ok. Funderade själv på Speedfan men det kanske bara visar fläkthastigheten och låter en kontrollera den?

Ska nog testa Prime95 senare idag eller nåt liknande. Är förjäkla trött just nu.

Skrivet av iSw3de:

Rengjorde ni CPU och kylare innan ni monterade om den?

Jadå, det utgår jag ifrån. Kemisk ren benisn på CPUn, låta det avdunsta, sen torra försiktigt med lite fint toapapper (det luddar knappt alls)? och på med ny kylpasta. Se ovanstående citat för kommentar om kylaren.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Skrivet av RetroFanatic:

Jodå, det var mycket riktigt plasten som fortfarande satt på.

Men av nån anledning väsnades den lika mycket ändå. Vi testade att koppla på en PWM-adapter (3 till 4-pin) till Y-splittern men det gjorde ingen skillnad alls. Sen gick vi in i bios och satte minimalt varvtal på 50% och CPU Smart Fan limit på 55 grader. Drog ner sidfläktens varvtal till 75% och min nyinkopplade Scythe Slipstream till samma. Det är en 1200 rpm-fläkt men av nån anledning viisade HWMonitor 1440 rpm eller nåt på den fläkten. Vad fan?

Överväger fortfarande att skicka tillbaks kylaren och skaffa en annan men beställde andra fläktar på CDON innan jag kom på det och hann inte avboka dem innan de började packa dem. Det var ett par Thermalright TY-147 som jag hade planerat att ersätta Phanteks-fläktarna i CPU-kylaren med. Men eftersom jag har 5 års garanti på kylaren blev jag lite osäker på hur jag skulle göra. Och det är bråttom om jag ska skicka tillbaka den. Måste göra det senast på Onsdag.

Får dessa temps i idle nu iallafall:

http://img407.imageshack.us/img407/5488/vqsi.jpg

Dold text

Vill inleda med att säga att jag har samma kylare och den är fan tokbra! Och som vi ser i SweC testet så presterar den riktigt bra!

Det du borde kolla för att fixa fläktkurva när du har PWN adapter kopplat till båda fläktarna med da splitter är att se om ditt moderkort har någon mjukvara att ladda ned för att styra moderkortets olika funktioner, i detta fall då fläktstyrningen.
Ex: http://i.imgur.com/2lqUwxP.png

PS: Idle temps säger faktiskt ingenting då det är vid load som kylningsförmågan/värmeavlednignsförmågan faktiskt visar sig..
PSS: Kolla så att ni sen kopplat PWN adaptern rätt, dvs till CPU_Fan på moderkortet och inte till PWR_Fan eller liknande!
PSSS:

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Vill inleda med att säga att jag har samma kylare och den är fan tokbra! Och som vi ser i SweC testet så presterar den riktigt bra!

Det du borde kolla för att fixa fläktkurva när du har PWN adapter kopplat till båda fläktarna med da splitter är att se om ditt moderkort har någon mjukvara att ladda ned för att styra moderkortets olika funktioner, i detta fall då fläktstyrningen.
Ex: http://i.imgur.com/2lqUwxP.png

PS: Idle temps säger faktiskt ingenting då det är vid load som kylningsförmågan/värmeavlednignsförmågan faktiskt visar sig..
PSS: Kolla så att ni sen kopplat PWN adaptern rätt, dvs till CPU_Fan på moderkortet och inte till PWR_Fan eller liknande!
PSSS:

Vi hade tänkt koppla ur PWM-adaptern då den inte gjorde nån skillnad men tror inte vi gjorde det. Men nu vet jag iallafall varför det inte funkade. Får kolla efter nån mjukvara. Men är fortfarande inte bombis på om jag ska behålla den. Visst, den presterar ypperligt (även på låga hastigheter) men håller ett jäkla liv på högsta. Och om man ska överklocka så vill man ju kunna köra på hyfsat höga varvtal utan att behöva störa sig på ljudet. Kylaren jag kollat på är ju då Thermalright Silver Arrow men man hittar ju bara SB-E överallt. Suck.

Hade kollat på Be Quiet Dark Rock Pro 2 också.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Skrivet av RetroFanatic:

Vi hade tänkt koppla ur PWM-adaptern då den inte gjorde nån skillnad men tror inte vi gjorde det. Men nu vet jag iallafall varför det inte funkade. Får kolla efter nån mjukvara. Men är fortfarande inte bombis på om jag ska behålla den. Visst, den presterar ypperligt (även på låga hastigheter) men håller ett jäkla liv på högsta. Och om man ska överklocka så vill man ju kunna köra på hyfsat höga varvtal utan att behöva störa sig på ljudet. Kylaren jag kollat på är ju då Thermalright Silver Arrow men man hittar ju bara SB-E överallt. Suck.

Hade kollat på Be Quiet Dark Rock Pro 2 också.

Spelande pressar inte en processor till så hög temperatur som du kan tro.. Så att du ska störa dig på ljud behöver du nog inte oroa dig för alls ;P Om du ska överklocka så hittar du inte bättre luftkylning än den du har..
Min är på 56~ grader när jag kör folding@home.. såå det är rätt så bra kyltorn

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Spelande pressar inte en processor till så hög temperatur som du kan tro.. Så att du ska störa dig på ljud behöver du nog inte oroa dig för alls ;P Om du ska överklocka så hittar du inte bättre luftkylning än den du har..
Min är på 56~ grader när jag kör folding@home.. såå det är rätt så bra kyltorn

Kyltornen ja. Det är fläktarna som väsnas för mycket på fullt blås. Kan nog inte skicka tillbaka den nu ändå. Så frågan är om jag ska ersätta fläktarna med de Thermalright TY-147 jag beställde.

Visa signatur

Den som tar, han har.