Problem efter att ha testat att överklocka "nybörjare"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Problem efter att ha testat att överklocka "nybörjare"

Tjenare tjenare det va så att jag har ganska nyligen skaffat mig lite nya datadelar och tänkte försöka klocka lite, delarna är en haswell 4770k och 2 st 760 gtx i SLI och msi z87-g45 gaming moderkort, efter att ha testat deras inbyggda "oc genie" knapp i bios och den "bara" klockade upp den till 4.0 så kollade jag lite tutorials på Youtube och försökte kopiera folk med samma utrustning. Nu har cpun fått fnatt verkar det som och är inte ens stabil på normal läget utan "oc genie" knappen. så fort jag stresstestar cpun så hänger sig datorn och jag måste hålla in reset knappen för att den ska reboota, min fråga är typ =
går det att "nollställa" allt genom att ta ur batteriet på moderkortet?

Tror att det kan vara volt osv som spökar att det inte går tillbaka till original inställningarna eller vad man ska säga.

Tacksam för all hjälp o input!=)

Moderkort: Msi Z87-G45 GAMING, Processor: Intel i7 4770K 3.5Ghz @ 4.6 Ghz, Grafikkort: Nvidia 760 GTX, RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB 1600Mhz @ 2000Mhz, SSD: Samsung 840 120Gbx2 i raid0, Kylning: Corsair Hydro H100i,PnP Chassi: NZXT Phantom, Nätagg: XFX 850W XXX PRO Modular.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stickholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Rasmusnystrom:

Tjenare tjenare det va så att jag har ganska nyligen skaffat mig lite nya datadelar och tänkte försöka klocka lite, delarna är en haswell 4770k och 2 st 760 gtx i SLI och msi z87-g45 gaming moderkort, efter att ha testat deras inbyggda "oc genie" knapp i bios och den "bara" klockade upp den till 4.0 så kollade jag lite tutorials på Youtube och försökte kopiera folk med samma utrustning. Nu har cpun fått fnatt verkar det som och är inte ens stabil på normal läget utan "oc genie" knappen. så fort jag stresstestar cpun så hänger sig datorn och jag måste hålla in reset knappen för att den ska reboota, min fråga är typ =
går det att "nollställa" allt genom att ta ur batteriet på moderkortet?

Tror att det kan vara volt osv som spökar att det inte går tillbaka till original inställningarna eller vad man ska säga.

Tacksam för all hjälp o input!=)

Sätt default i bios så ska du vara tillbaka på 0.

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7-3770K | Be-Qiet Straight Power 680W | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II | Antec P280 | Noctua NH-U12B SE2 | Samsung SSD 840 256GB (os) , Samsung SSD 830 128GB (speldisk)|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

hittar ingen knapp där det står "default" i bios, men antar att det ska vara default när oc genie knappen inte är i?

Moderkort: Msi Z87-G45 GAMING, Processor: Intel i7 4770K 3.5Ghz @ 4.6 Ghz, Grafikkort: Nvidia 760 GTX, RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB 1600Mhz @ 2000Mhz, SSD: Samsung 840 120Gbx2 i raid0, Kylning: Corsair Hydro H100i,PnP Chassi: NZXT Phantom, Nätagg: XFX 850W XXX PRO Modular.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Rasmusnystrom:

hittar ingen knapp där det står "default" i bios, men antar att det ska vara default när oc genie knappen inte är i?

Nej, har du ändrat inställningarna för multipel och/eller busshastighet manuellt kan det mycket väl vara de inställningarna som sätts när du deaktiverar OC Genie-läget. Om du kommer in i BIOS/UEFI utan problem är det nog bäst att du gör en restore defaults eller liknande där.

EDIT: Ja, om du absolut känner för att pilla ut batteriet så lär det cleara inställningarna.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS P8Z68-V Pro/GEN3 | i7 2700K | Corsair Vengeance LP 4x8GB 1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 840 Pro 256GB | Crucial M4 64GB | X-Fi Xtreme Music | QNIX QX2710