Permalänk

Skillnad mellan RAM?

Vart och när gör ramprestandan skillnad (exempelvis 1600mhz DDR3 vs DDR2 av någon typ)?
Jag har försökt googlat lite och försökt söka lite på forumet, men hittar inte någonting intressant.

Kan någon vara snäll och förklara lite kortfattat?

Permalänk
Medlem

Är inte bra på sånt här men DDR3 drar mindre ström än DDR2 och klarar av högre frekvenser än DDR2. DDR4 kommer dessutom om något år och DDR2 används inte längre i nya maskiner.
Man brukar säga att om man bara spelar känner man ingen skillnad mellan 1600MHz och 2400MHz egentligen men klart att 2400MHz är bättre. Det rekommenderas inte att köra på lägre än 1600MHz då det kan märkas något. Jag gick från 1080MHz och kände bara en liten för bättring som lika gärna kunde varit inbillning.
Vill du ha en mer avancerad förklaring får någon annan hjälpa dej

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är absolut ingen expert, men som jag har förstått det så är det bra med snabba ram-minnen om du vill använda dem som cacheminne. Du kan alltså skapa en cache som din SSD skickar till för att ram minnet gör jobbet snabbare.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.