Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Sep 2013

Nytt moderkort eller inte!

Hej,

Jag har nyligen köpt och satt in en ny SSD hårddisk och ett nytt grafikkort i min stationära dator. Fick först meddelande att jag var tvungen att sätta i alla kontakter som följer med grafikkortet. Gjorde detta men fick ändå ingen signal på skärmen. Har bytt kablar och resettat mitt moderkort , satt tillbaka mitt gamla grafikkort men fortfarande ingen signal. Nu misstänker jag att det är (eller blev) fel med mitt moderkort. Den startar upp alla fläktar, CPU, grafikkortet, DVD och hårddisken går igång men ändå ingen signal. Har också testat fler kabel alternativ mellan monitoren och datorn, som Vga/dvi och dvi/dvi. Nu är min fråga; ska jag lämna in dator för felsökning (500kr) eller kan jag lika gärna köpa nytt moderkort med processor och ram minne (mer än 2000kr) med en gång. Tacksam för hjälp!

/Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ta ur grafikkortet och testa att koppa vga-sladden direkt in i moderkortet.

Moderkort: ASUS P5Q PRO | CPU: q9550 @ 2.83 Ghz | GPU: GTX 580 | Lagring: Intel 520 240GB SSD + 3TB WD Green EZRX | RAM: 4x 2gb 800mhz ddr2 | PSU: Corsair 750w | Skärmar: Samsung Syncmaster SA350 + Samsung Syncmaster T200 | Tangentbord: Logitech G11 | Mus: Razer Deathadder 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Sep 2013

Tror inte jag har den möjligheten. Jag har inte så gammalt moderkort. Asus med amd stöd men kan inte se att det är integrerat grafikkort på moderkortet. Finns det fler möjligheter att prova om moderkortet är ok. Har tyvärr inte en uppsättning med moderkort, ram och nätaggregat att testa med. Att notera så kommer inget pip från moderkortet men att alla fläktar går igång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Lista dina delar så blir det mycket lättare.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Sep 2013

ok

Moderkort: Asus m4A87TD
Processor: AMD black edition
nätaggr: fractal newton R2 650W
Hårddisk: SSD Samsung 120Gb
Grafikkort: MSI Geforce GTX 760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Dala590:

ok

Moderkort: Asus m4A87TD
Processor: AMD black edition
nätaggr: fractal newton R2 650W
Hårddisk: SSD Samsung 120Gb
Grafikkort: MSI Geforce GTX 760

Några kablar som följer med grafikkortet ska du inte använda, dvs adapters för strömmen, du har alla kablar som behövs för detta direkt från nätagregatet.

Ska visserligen fungera ändå, men är en möjlig felkälla som du kan åtgärda genom att ta bort eventuella och onödiga adapterar.

Kolla också att 4 eller 8 pinskabelen sitter i ordentligt, den som förser CPU med ström.

Att moderkortet har havererat är ganska långsökt, bara för att du bytt till SSD och grafikkort.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tungelsta
Registrerad
Okt 2004

garanterat en felkoppling om grejerna fungerade innan.

kolla alla kablar och kontakter.

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Sep 2013

[QUOTE="ggustavsson;13882133"]Några kablar som följer med grafikkortet ska du inte använda, dvs adapters för strömmen, du har alla kablar som behövs för detta direkt från nätagregatet.

Ska visserligen fungera ändå, men är en möjlig felkälla som du kan åtgärda genom att ta bort eventuella och onödiga adapterar.

Kolla också att 4 eller 8 pinskabelen sitter i ordentligt, den som förser CPU med ström.

Att moderkortet har havererat är ganska långsökt, bara för att du bytt till SSD och grafikkort.[/

Det har jag kollat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Sep 2013

[QUOTE="Dala590;13882214"]

Skrivet av ggustavsson:

Några kablar som följer med grafikkortet ska du inte använda, dvs adapters för strömmen, du har alla kablar som behövs för detta direkt från nätagregatet.

Att moderkortet har havererat är ganska långsökt, bara för att du bytt till SSD och grafikkort.[/

Det har jag kollat.

Ville inte tro att det var något fel men efter att ha satt tillbaka mitt gamla grafikkort och fått samma problem med ingen kontakt till skärmen blir jag osäker. Sen brukar man höra ett pip från moderkortet vid start men det gör inte jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Sep 2013

Kan ett batteribyte på moderkortet vara en idé?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2007

Prova en annan pci-e slot, om nu moderkortet har det. Ingen aning då jag inte är så insatt på vilka moderkort har vad

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i5-3570K | MSI Z77 Mpower | Sapphire 290x Tri-x | Kingston Hyper X blue 1600MHz 16GB DDR3 | Barracuda 2TB HDD | Corsair AX1200i | Cooler Master Scout II | Corsair H80i | 2 Corsair AF 120 HP i fronten och 2 Corsair SP 120 QE i toppen | Corsair K70 MX Cherry Red | Mionix Avior 7000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Sep 2013

Tack för alla svar. Efter ha försökt en sista gång med att koppla ur och koppla in så blir det nog så att jag lämnar in datorn för felsökning och hoppas att det är något "tillfälligt" fel, och att jag inte behöver köpa något nytt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grönahög
Registrerad
Nov 2008

Testat resetat bios och sen monterat det nya kortet?

Fractal Design Define XL | Cougar 700W | Asrock Z77 Extreme4 | Intel i5 3570K | Antec 620 | 8Gb Gskill 1866Mhz | Asus HD7950 DirectCU2 TOP V2 (1100Mhz/6400Mhz)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Sep 2013

Visade sig vara nätaggregaten som var fel. Köpt nytt och ska bara hem och installera. Så får man hålla tummarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Denna tråd borde ligga i forumsdelen "stationära datorer: Support och övriga trådar"
Någon mod kanske kan flytta den dit