Stämmer detta? [FX-8350 — Sensorer rapporterar väldigt låga temperaturer — mod]

Permalänk

Stämmer detta? [FX-8350 — Sensorer rapporterar väldigt låga temperaturer — mod]

Tjena! Har sedan jag köpte min nya processor (FX-8350) hållt bra koll på temps eftersom jag hade väldigt höga temperaturer på min gamla phenom 955.

Jag vet att Corsair gör bra kylare, har en H70 med två Corsair Quite fläktar. Men kan detta verkligen stämma? När bilden var tagen så var det runt 16-18 grader i rummet. dock mycket kallare runt golvet, men inte "kallt". H70'n sitter som utblås bak. är verkligen inte varm luft som kommer ut, men tycker fortf det är konstigt. Speciellt eftersom "komponent" inte kan vara kallare än ambient säger dom?

Tycker även "fläkten" där ser väldigt mysko ut? Tror det är nätagget. Corsair något, 80+ gold och passivt upp till en viss %, 750w. Men max snurren? xD dator har varit knäpptyst hela tiden. en fläkt i den hastigheten borde ju både flyga ut helvete och låta som ett flygplan..

Så vad tror ni?

Tydligare rubrik. Se §3.1.
Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Avstängd

Bugg för fläkten samt felaktiga sensorer i processorn. Väldigt vanligt för AMD att ha riktigt dålig avläsning av dessa, framförallt i idle.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Tjena! Har sedan jag köpte min nya processor (FX-8350) hållt bra koll på temps eftersom jag hade väldigt höga temperaturer på min gamla phenom 955.

Jag vet att Corsair gör bra kylare, har en H70 med två Corsair Quite fläktar. Men kan detta verkligen stämma? När bilden var tagen så var det runt 16-18 grader i rummet. dock mycket kallare runt golvet, men inte "kallt". H70'n sitter som utblås bak. är verkligen inte varm luft som kommer ut, men tycker fortf det är konstigt. Speciellt eftersom "komponent" inte kan vara kallare än ambient säger dom?

Tycker även "fläkten" där ser väldigt mysko ut? Tror det är nätagget. Corsair något, 80+ gold och passivt upp till en viss %, 750w. Men max snurren? xD dator har varit knäpptyst hela tiden. en fläkt i den hastigheten borde ju både flyga ut helvete och låta som ett flygplan..

Så vad tror ni?

http://i.imgur.com/yWPLem1.png

Temperatursensorerna är inte termometrar. De är inte gjorda för att visa rätt temperatur hela tiden utan är kalibrerade för att visa rätt när temperaturen börjar närma sig gränsvärdena för överhettning - det är själva poängen med sensorerna, att förhindra detta.
AMD visar vanligen mer fel än Intel vid lågra temperaturer/idle.

52C max kan mycket väl stämma men givetvis stämmer inte 7C min.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Nej, det där stämmer inte.
AMD är dock ökända för att ha sensorer som är lite konstiga vid låga temperaturer.
Kolla hur den är i load istället.

Permalänk
Medlem

Det kan stämma, om din rumstemperatur är tillräckligt låg, vilket den inte är om du har 18 grader.

Du har också en del "buggar" i programmet, t.ex 225000 rpm på fläkten där är nog inte helt korrekt.
(Om du inte ser att datorn svävar...)

Permalänk

Lirat hela dagen och har inte gått över 52c Maxload verkar ligga runt 58 dock.

Men då vet jag! tackar allesammans!

EDIT:

Skrivet av Falcon:

Du har också en del "buggar" i programmet, t.ex 225000 rpm på fläkten där är nog inte helt korrekt.
(Om du inte ser att datorn svävar...)

Trodde jag alla datorer gjorde

Visa signatur

APB: Reloaded <3