Vattenkylning råd för CM Storm Stryker

Permalänk
Medlem

Vattenkylning råd för CM Storm Stryker

Hej alla!

Jag har bestämt mig för att skaffa vattenkylning till min dator, dels för att få ner temperaturen men framförallt för att få ner ljudvolymen. I nuläget så låter det väldigt högt då jag har väldigt många fläktar som tyvärr är väldigt högljudda.

Jag har kollat runt en del på diverse forum osv angående vattenkylning och jag har skaffat mig en någorlunda bra bild av vad jag behöver. Det jag är osäker på och som är min fråga är angående vilken radiator jag ska använda till mitt chassi: Coolermasters Storm Stryker. Jag har läst recensionen här på sidan och där står det att det får plats en 240mm radiator i toppen och en till i botten, men på andra sidor har jag läst att man måste han slimmad radiator för att få plats med den i toppen då den annars kommer för nära inpå moderkortet. Jag har försökt mäta lite och det känns som att det påståendet stämmer.

Anledningen till 2 radiatorer är att jag tänkt kyla både processorn och grafikkortet, (tänkt köpa gtx780) och kylningen bör bli bättre om vattnet först går genom en radiator innan den kyler nästa del, alltså behövs 2 radiatorer. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar

Min första fråga är om någon vet någon bra slimmad 240mm radiator som får plats i toppen av chassit, eller om detta bara är struntprat och jag får plats med vilken radiator som helst (utan att överdriva).
Den andra frågan är hur fläktarna på övre radiatorn ska placeras, ska man ha dem som insug eller ut? Varmluft stiger så första tanken är att dem borde vara utblås men å andra sidan är det kallare luft utanför chassit än innanför, eller?
Moderkortet jag har är: Asus P8Z77-V PRO
Här är fläktarna jag planerat att ha: http://www.frozencpu.com/products/18995/fan-1188/Cougar_120mm...

Tack på förhand

ps: hoppas jag valde rätt del i forumet, antingen denna del eller köpråd =/. ds

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Är låg ljudnivå viktigast, som det verkar, så är en radiator som är byggd för att prestera bra vid låga varvtal på fläktarna bäst.
Alphacool nexxos ST30 är nog det optimala valet för dig - billig, tunn och utmärkt vid låga varvtal.
http://martinsliquidlab.org/2012/05/01/alphacool-nexxxos-st30...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!
Har du någon koll på den andra frågan angående fläktarnas placering?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Vet inte helt hur CM Stryker är så får svara lite mer generellt.
Det vanligaste (och oftast bästa) är att ha de i toppen/bak som utblås och de fram/under som insug så du får ett bra flöde genom lådan utan att fläktar motarbetar varandra. Att luften är aningen uppvärmd i radiatorn ger inte så stor skillnad. Helheten (flöde över alla komponenter, även de som inte vattenkyls) är viktigare än en enskild radiators optimering.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9