Frågor inför vattenkylningsprojekt; pumpar & rör

Permalänk
Medlem

Frågor inför vattenkylningsprojekt; pumpar & rör

Hejsan.

Jag har några "novis-frågor" om vattenkylning som jag inte riktigt får kläm på, inför ett kommande projekt. Så jag söker tips & råd från er som är lite mer rutinerade på dator-vatten.

Det är så att jag har funderat på att bygga en extern kyl-lösning till min sambos dator då den låter mycket. Jag tänkte sätta 2 radiatorer i ett V, som de är på vissa kylmaskiner, och ha reservoar & "laddpump" i en låda under dessa.

Det som ställer till med mest huvudbry är pump-delen. Tanken från början var att ha en lite mindre pump externt som kan cirkulera vatten igenom radiatorerna, och sedan ha en pwm-styrd pump inne i datorn som kunde sköta kylningen. Men det finns ju en hel uppsjö med pumpar så jag tänkte ställa några frågor om pumpar & annat.

1. Jag förstår inte riktigt vad top-delen gör på de pumpar som har detta, det verkar bara vara D5:or som har TOP? är det själva pumphuset?

2. Vad skiljer på olika TOP:ar? är det bara anslutningarna? De har ju inga pumpkurvor vad jag kan hitta när jag sökt snabbt. (Pumphjulet står ju för den största karaktäristiken, men huset spelar ju in lite även det)

3. Är det dumt tänkt att ha 2 pumpar? Jag har inte gjort några beräkningar alls på detta, det finns fortfarande bara i huvudet som ide. Men tanken var att eftersom det är lite längre avstånd mellan kylblock och radiator så var det lättare att hålla uppe bra genomflöde i radiatorerna och skapa mindre oljud med 2 mindre pumpar än en stor.

4. ni som använt rör istället för slang i era projekt, har ni bara använt vanliga mjukglödgade kopparrör med kopplingar eller finns det något som är ännu lättare att böja?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm