Blir jag mycket besviken om jag väljer i5 4570S/T eller i5 4440 iställe för i5 4670K

Permalänk

Blir jag mycket besviken om jag väljer i5 4570S/T eller i5 4440 iställe för i5 4670K

Jag nördar inte så mycket spel längre, och när gta 5 kommer till PC (om det kommer) så uppgraderar jag processor då isåfall,

Det är stor prisskillnad på dessa 3 processorerna när man har tight budget. Det jag nördar som mest är League of legends och Counter strike, fifa å nhl. Sen tänkte jag prova la noire osv. En i3 4340 kanske räcker eller? Jag är ej så sugen på amd.

Permalänk
Avstängd

Du bråkar om 300:- skildnad i pengar, ja säger att du är dum om du gör detta snåla drag, för som sagt tidigare så är dom där udda modellerna totalt värdelösa att sälja den dag det sker. sen är det upp till va du skälv säger. Men har skälv altid gjort snål köp och ångrat mig. Bättre att gå på dom modeller som folk köper en dom udda modellerna som skulle kunna passa till en färdigt byggd hp/compac dator.

Lycka till med ditt köp!!

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalecarlia:

Jag nördar inte så mycket spel längre, och när gta 5 kommer till PC (om det kommer) så uppgraderar jag processor då isåfall,

Det är stor prisskillnad på dessa 3 processorerna när man har tight budget. Det jag nördar som mest är League of legends och Counter strike, fifa å nhl. Sen tänkte jag prova la noire osv. En i3 4340 kanske räcker eller? Jag är ej så sugen på amd.

Jag skulle inte välja i3 mer än till en dator för mycket lätt belastning. Och typ 200:- extra för att få en 4670K kan vara värt det, inte bara ur prestandasynpunkt utan främst med tanke på att den är överklockningsbar.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

Du bråkar om 300:- skildnad i pengar, ja säger att du är dum om du gör detta snåla drag, för som sagt tidigare så är dom där udda modellerna totalt värdelösa att sälja den dag det sker. sen är det upp till va du skälv säger. Men har skälv altid gjort snål köp och ångrat mig. Bättre att gå på dom modeller som folk köper en dom udda modellerna som skulle kunna passa till en färdigt byggd hp/compac dator.

Lycka till med ditt köp!!

Skrivet av Aleshi:

Jag skulle inte välja i3 mer än till en dator för mycket lätt belastning. Och typ 200:- extra för att få en 4670K kan vara värt det, inte bara ur prestandasynpunkt utan främst med tanke på att den är överklockningsbar.

Tack, man får sig en tankeställare. Som ni säger så kommer jag säkert ångra mig i slutändan å sitta å sura att jag gjorde det köpet.. Brukar lägga amd i korgen men det har alltid slutat med att i5 4670K legat i korgen när man valt komponenter! Kanske är tecken på att i5 4670K är valet hehe

Får nog skärpa mig med snålheten just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalecarlia:

Tack, man får sig en tankeställare. Som ni säger så kommer jag säkert ångra mig i slutändan å sitta å sura att jag gjorde det köpet.. Brukar lägga amd i korgen men det har alltid slutat med att i5 4670K legat i korgen när man valt komponenter! Kanske är tecken på att i5 4670K är valet hehe

Får nog skärpa mig med snålheten just nu

Agree!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag skulle inte välja i3 mer än till en dator för mycket lätt belastning. Och typ 200:- extra för att få en 4670K kan vara värt det, inte bara ur prestandasynpunkt utan främst med tanke på att den är överklockningsbar.

Väl formulerat, och jag håller med (köpa dual core i dagens läge lockar inte)

4670k sätts ju även ner i pris ibland till typ 1600-1700kr, försök slå till då! (då är det lätt värt det)

Ok ok, har man riktigt tajt budget och är säker på att man är totalt ointresserad av att nånsin våga sig på att klocka alls, så kan det kanske vara tänkvärt att snåla några spänn genom att köra 4440 och ett H87-baserat moderkort. Det blir ju ett par hundralappar i slutändan... (knapp femhundring kanske?)

*edit*
ursäkta sent svar ovan.. Verkar som TS bestämt sig redan - bra!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Du har ju visserligen redan fått svar nu men jag håller helt med föregående, det handlar ju bara om några hundringar du sparar och du förlorar alldeles för att det ska vara värt det. Som sagt så först och främst så tappar du ju överklockningen, vilken om du är snål är värt mycket det är ju gratis prestanda.

Andrahandsvärdet för icke K modeller är mycket lågt och du kommer få problem att sälja den då det kommer finnas gott om K modeller tillgängliga, titta bara på hur andrahandsmarknaden för sandy och ivy bridge ser nästan uteslutande K modeller och de få icke K modeller som dyker upp går för betydligt mindre summor.

Om du dessutom tänker uppgradera inför GTA V (om det kommer) så vore det väl mycket mer ekonomiskt att köpa en ordentlig direkt än att lägga 1300-1500kr nu och sedan lägga samma eller högre summa igen och dessutom bli sittande med en processor som kommer vara mycket svår att sälja begagnad.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Väl formulerat, och jag håller med (köpa dual core i dagens läge lockar inte)

4670k sätts ju även ner i pris ibland till typ 1600-1700kr, försök slå till då! (då är det lätt värt det)

Ok ok, har man riktigt tajt budget och är säker på att man är totalt ointresserad av att nånsin våga sig på att klocka alls, så kan det kanske vara tänkvärt att snåla några spänn genom att köra 4440 och ett H87-baserat moderkort. Det blir ju ett par hundralappar i slutändan... (knapp femhundring kanske?)

*edit*
ursäkta sent svar ovan.. Verkar som TS bestämt sig redan - bra!

Grejen är den att jag är helt ointresserad av att klocka Men 4670k kostar bara några kronor mer än 4670. Jag är inte petnoga så chassit blir ett billigt, vilket av dessa 2 hade du valt http://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-u... http://www.inet.se/produkt/6911639/aerocool-strike-x-one

Jag gillar mer fractal pga mer stilren design usb 3.0 2.5 plats och det är litet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalecarlia:

Fel forum nu kanske, men iallafall... Jag tycker Aerocoolen är för ful för att övervägas
OBS dock att Fractal 1000 lådan enbart rymmer ett microATX moderkort. (dvs med fyra slottar jämfört med sju på vanlig ATX)
Ska du ha massor av diskar i burken kanske även Fractallådan blir trång... Men annars gillar jag helt klart den bättre.

Annat lite klurigt budgetalternativ om du vill ha ATX är Bitfenix Outlaw. Kompakt men ändå någorlunda flexibel layout med mycket ventilation för ett budgetbygge.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalecarlia:

Grejen är den att jag är helt ointresserad av att klocka Men 4670k kostar bara några kronor mer än 4670. Jag är inte petnoga så chassit blir ett billigt, vilket av dessa 2 hade du valt http://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-u... http://www.inet.se/produkt/6911639/aerocool-strike-x-one

Jag gillar mer fractal pga mer stilren design usb 3.0 2.5 plats och det är litet

TYCKER att båda chassina är skit fula men vill du ha ett billigt o i mina ögon sätt snyggt chassi så tycker jag detta : http://cdon.se/hemelektronik/lian_li_kab_lancool_pc-k65b_towe...

Stillrent och väldigt likt Lian li. kostar 545:- billigare en så kan du itne få ett chassi med 3 fläktar från start..

Måste få säga det att snåla inte med ett chassi som du verkligen vill ha, Jag har köpt o testat många chassin ,min dröm va att ha ett cosmos 1000 chassi men det kostatade närmare 2500:- när det släptes men va för snål och har köpt kanske 10 andra chassin för ett värde av mer en 2500:- dock på långsikt. När jag nu i dagsläget köpte min cooler master 1000 chassi såg jag vilken prakt låda detta va och borde ha skaffat detta tidigare. Nu bygger jag en del datorer och på så sätt får jag chansen att testa o se hur olika chassin är uppbygda så jag har väl haft tur med detta då.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalecarlia:

Grejen är den att jag är helt ointresserad av att klocka Men 4670k kostar bara några kronor mer än 4670. Jag är inte petnoga så chassit blir ett billigt, vilket av dessa 2 hade du valt http://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-u... http://www.inet.se/produkt/6911639/aerocool-strike-x-one

Jag gillar mer fractal pga mer stilren design usb 3.0 2.5 plats och det är litet

Köper du 4670k har du i alla fall möjligheten att klocka processorn om ett par år och kan på så sätt skjuta upp behovet av att köpa en ny dator. Det ökar också andrahandsvärdet och gör datorn lättare att sälja. Gällande chassi tycker jag du ska ta Fractal men gärna satsa lite där också och köpa Arc R2/Arc Mini R2, det är bara ett par hundralappar och du får ett mycket bättre chassi.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalecarlia:

Grejen är den att jag är helt ointresserad av att klocka Men 4670k kostar bara några kronor mer än 4670. Jag är inte petnoga så chassit blir ett billigt, vilket av dessa 2 hade du valt http://www.inet.se/produkt/6901595/fractal-design-core-1000-u... http://www.inet.se/produkt/6911639/aerocool-strike-x-one

Jag gillar mer fractal pga mer stilren design usb 3.0 2.5 plats och det är litet

jag vill tiipsa detta till dig jag hade köpt men jag har för mycket redan

http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx?lsmartsearch=mg%3d6...

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

jag vill tiipsa detta till dig jag hade köpt men jag har för mycket redan

http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx?lsmartsearch=mg%3d6...

Eeh, varför köpa förra generationens cpu, när man sparar så relativt lite på det, man får inte samma features på moderkortet (flera SATA6 mfl) och det gör den svårare att sälja, plus troligen svårare att uppgradera?

... och varför det där udda servermoderkortet? Kollar man Intels hemsida om det där chipsetet så är det bara xeon-processorer som är kompatibla...
Det borde väl gå att få tag på en vettig "vanligare" bräda för ungefär samma pengar som inte är fyndvara dessutom.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalecarlia:

Tack, man får sig en tankeställare. Som ni säger så kommer jag säkert ångra mig i slutändan å sitta å sura att jag gjorde det köpet.. Brukar lägga amd i korgen men det har alltid slutat med att i5 4670K legat i korgen när man valt komponenter! Kanske är tecken på att i5 4670K är valet hehe

Får nog skärpa mig med snålheten just nu

du får köra AMD baserat med FX-8320 om du vill ha mycket processor för pengarna

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eeh, varför köpa förra generationens cpu, när man sparar så relativt lite på det, man får inte samma features på moderkortet (flera SATA6 mfl) och det gör den svårare att sälja, plus troligen svårare att uppgradera?

... och varför det där udda servermoderkortet? Kollar man Intels hemsida om det där chipsetet så är det bara xeon-processorer som är kompatibla...
Det borde väl gå att få tag på en vettig "vanligare" bräda för ungefär samma pengar som inte är fyndvara dessutom.

När han gjorde inlägget fans ett demo-ex av 4670k där vilket jag antar var anledningen till länken.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Du bråkar om 300:- skildnad i pengar, ja säger att du är dum om du gör detta snåla drag, för som sagt tidigare så är dom där udda modellerna totalt värdelösa att sälja den dag det sker. sen är det upp till va du skälv säger. Men har skälv altid gjort snål köp och ångrat mig. Bättre att gå på dom modeller som folk köper en dom udda modellerna som skulle kunna passa till en färdigt byggd hp/compac dator.

Lycka till med ditt köp!!

Hur är de andra alternativen bortsett från 4670k ''udda''?

Permalänk
Medlem

Låt mig säga såhär. Visst är det en liten prestanda skillnad. Visst handlar det om småpengar. MEN, du kommer inte uppleva någon skillnad överhuvudtaget för det du säger är ditt primära användningsområde.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Eeh, varför köpa förra generationens cpu, när man sparar så relativt lite på det, man får inte samma features på moderkortet (flera SATA6 mfl) och det gör den svårare att sälja, plus troligen svårare att uppgradera?

... och varför det där udda servermoderkortet? Kollar man Intels hemsida om det där chipsetet så är det bara xeon-processorer som är kompatibla...
Det borde väl gå att få tag på en vettig "vanligare" bräda för ungefär samma pengar som inte är fyndvara dessutom.

eftersom han ville ha en billig processor och jag fann denna ville jag rekomendera detta sen är det upp till honom att avgöra. skildnaden mellan i5 4670k och 3670k är minimal. detta va bara ett tips som sagt

angående moderkortet..... hmmmmm jag länkade en fyndsida vilket detta moderkort va med på det va aldrig tänkt att han skulle köpa detta utan om så fallet processorn. moderkort kan han köpa från andra ställen som kostar 400-600kr .. jag brukar kalla det fynda med fjodak för vill man ha billiga saker gå på fynd är allt jag kan säga

fynd är detta dock blir det dubbla fraktavgifter men om man säger som så någon av dom har minnen åxå som kostar ca 600kr (som mest) sen den processorn och detta moderkort.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764118

vi handlar om en totalsumma på 2700:- ca

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marreez:

Hur är de andra alternativen bortsett från 4670k ''udda''?

snackade om alla icke K modeller mellan modeller som inte är dom vanliga som vi inhandlar

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Skrivet av Dalecarlia:

Jag nördar inte så mycket spel längre, och när gta 5 kommer till PC (om det kommer) så uppgraderar jag processor då isåfall,

Det är stor prisskillnad på dessa 3 processorerna när man har tight budget. Det jag nördar som mest är League of legends och Counter strike, fifa å nhl. Sen tänkte jag prova la noire osv. En i3 4340 kanske räcker eller? Jag är ej så sugen på amd.

För de spelen du tänker spela så säger jag:
Du kan lika gärna välja AMD FX-8350/8320 utan att bli besviken.
Sen ett bra moderkort på det och du har spenderat ungefär 2315 för både moderkort och processor, vilket lämnar mer pengar till grafikkortet.

Med den processorn så kommer du inte märka något skillnad på om du hade valt en i3 eller någon icke-upplåst Intel variant, inte för de spelen du spelar iallafall. Den kommer lira på bra.

Argument: De nya konsolerna är har AMD's 8 kärniga teknologi så det är att förvänta sig att nya multiplatformspel kommer lira bra på AMD processorer. Speciellt de 8 kärniga!

La till: Argument ;P
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|