OC systembuss > PCIex16 går ner från 3.0 till 2.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

OC systembuss > PCIex16 går ner från 3.0 till 2.0

Halloj SweC!

Ett par snabba frågor..
Jag har en dator med setupen:

ASUS Z87-A
ASUS GTX Titan
i7 4770k
Corsair TX850 PSU
Corsair Neutron GTX 240gb systemdisk
Corsair H100i Cpu kylning
Corsair Vengance 16 GB 1866mhz
Windows 8

En Webhallen dator alltså.

Nu till frågorna:
På moderkortet sitter en knapp som är märkt TPU, knappen har 3 steg.
Vid steg 1 så görs all överklockning av cpun av mig själv genom bios eller som cpun själv känner för med turbomode och allt vad det heter.
Vid steg 2 så ökas multipeln med 4 steg så att klocken når 4.3 ghz.
Vid steg 3 så ökas systembussen med 25mhz från 100mhz till 125mhz och inga multiplar rörs, dem stannar vid 39 och går aldrig över 34. Alltså ger det 4.25ghz.

När steg 3 väljs så går PCIe x16, där titanet sitter, ner från V3.0 till V2.0.
Men inte vid något annat steg i TPU switchen eller om jag överklockar processorn själv så går inte PCI-e x16 bussen ner till V2.0.

Min fråga är väl varför det blir så i PCIe gränssnittet att den går ner en version vid överklockning av systembussen?

Sen en tempfråga också;

Jag stabilitets testade cpun vid det tredje steget på TPU switchen, processorn ser ut så här då; 125mhz systembuss, 34 multipel ger 4.25 ghz @ 1.199 vcore, temps; 99-100 C.

Nu när allting är tillbaka satt till default i BIOS så kör jag intelburntest och får som högst 39 i multipel men den går aldrig över 34 det tillsammans med standard systembuss 100mhz 1.071 vcore och 70 grader celsius som max på CPUn.

Är inte dem graderna lite höga om man tänker på att processorn skeppas från fabrik med standardklock på 3.5ghz och turbomode 3.9ghz så får jag fortfarande 70 grader i full load vid 3,4ghz.

Tankar, funderingar ja allt uppskattas.

Tack på förhand

*edit
la till os i setupen (vilken grov miss..)

Såg också nu att min klocka i datorn inte går som den ska, den ligger 9 minuter efter alla andra klockor i världen.
Jag vet att jag läste någonting om att överklocking i win8 inte giltlighetsförklaras utav någon oc kommité på internet då någon strygrej för tiden i operativsystemet hade introducerats med win8.

Kan min överklockning ha sabbat klockans rytm? Eller är det bara nå jox med win8...?

USEFUL LINKS:
Display driver uninstaller - Inet fri frakt - Sweclockers prestandaindex för grafikkort
i7 4770k - NH-D15 || GTX Titan - Accelero Xtreme III

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

1 Man avänder inte OC knappar och den går förmoderligen ner till 2.0 för att inte belasta den delen av cpun lika mycket då autoOC ska starta med högre värden.

EDIT:
DU SKA INTE ANVÄNDA DET SISTA STEGET för att du vill inte röra sustembussen om du inte försöker ta ut det sista ut cpun eller slå oc rekård. Rageln är att inte röra bClock

Edit:
den kan användas för att överklocka "normala" datorer eller för att sänka fördröjningar i systemet. likt då man kör snabba ram minnen med låg cas och 1t
Men oftas ställer det till en massa problem då 2x00-4x00 serien även ändrar cklock på andra delar än bara base clock. (Sandy/IVy-E är inte bygda så)

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4x AData SP900 128GB in 2st, 2x Raid-0 16K. 1x Crucial M500 480GB. PSU: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d http://www.techpowerup.com/gpuz/details.php?id=wa9bw

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av hACmAn:

1 Man avänder inte OC knappar och den går förmoderligen ner till 2.0 för att inte belasta den delen av cpun lika mycket då autoOC ska starta med högre värden.

EDIT:
DU SKA INTE ANVÄNDA DET SISTA STEGET för att du vill inte röra sustembussen om du inte försöker ta ut det sista ut cpun eller slå oc rekård. Rageln är att inte röra bClock

Edit:
den kan användas för att överklocka "normala" datorer eller för att sänka fördröjningar i systemet. likt då man kör snabba ram minnen med låg cas och 1t
Men oftas ställer det till en massa problem då 2x00-4x00 serien även ändrar cklock på andra delar än bara base clock. (Sandy/IVy-E är inte bygda så)

Okej, stängde av den igår efter att klockan i datorn började gå fel, nu slår den fel efter en minut i jämförelse mot fröken-ur. Udda..
Inga andra funderingar kring temperaturen på processorn. Den går ju liksom väldigt högt (70c) precis under Baseclock (3,4ghz [baseclock är 3,5ghz]).

Tackar för svar!

USEFUL LINKS:
Display driver uninstaller - Inet fri frakt - Sweclockers prestandaindex för grafikkort
i7 4770k - NH-D15 || GTX Titan - Accelero Xtreme III