Filma - Systemkamera eller renodlad filmkamera?!

Permalänk
Medlem

Filma - Systemkamera eller renodlad filmkamera?!

Hallå!
Jag har ett intresse inom både 3D-animation och specialeffekter för film och vill börja integrera detta i eget filmat material för att kunna skapa en portfolio/demoreel.

Frågan är alltså om ni kan ge mig lite tips på kameror som kan passa mina ändamål.
Självklart vill jag komma undan så billigt som möjligt men finns det ett mycket bättre alternativ för någon 1000-lapp till måste man ju överväga det! Men för sakens skull sätter jag en gräns på 10 000kr.

Jag vill kunna ha möjligheten att spela in både "ryckiga scener" och slow-motion (50fps i minst 720p - gärna mer).
Det kommer förmodligen filmas i mörkare miljöer också, så om kameran kan hantera det på ett OK sätt vore det bra.
Jag kommer alltså "slänga in" animationer och specialeffekter i klippen så det kommer redigeras mycket - om detta nu har någon betydelse!

Bör man välja en systemkamera eller en "renodlad filmkamera" för denna typ av filmning?
Vilka för- och nackdelar finns det med de båda?!

Konkreta exempel på kameror är mycket uppskattat!

Slutligen vet jag inte riktigt vad jag ska tänka på när det gäller fokus och bildstabilisering! ?!?!

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Jag föreslår en begagnad Panasonic GH2.
Bra kvalitet med modifierade firmwares som ger högre bitrate.
Bra autofokus som kan användas vid filmning.
Inte lika otymplig som större systemkameror.

Förmodligen får man mest för pengarna med en spegellös systemkamera. Finns olika modeller från exempelvis Panasonic, Olympus och även Sony. Du kommer säkert få andra svar här att du ska köpa Canon systemkamera, men detta får stå för dem eftersom jag anser att Canons spegelreflexkameror inte är någon höjdare att filma med. Åtminstone inte i originalutförande men med massor av tillbehör så kanske det går hyfsat. Finns i och för sig modiierade firmwares även till Canon som gör dem bättre, men kamerorna är fortfarande lika klumpiga enligt vad jag tycker...

Stabilisering: Använd stativ med videohuvud som ger mjuka rörelser. Försök undvika frihandsfilmning det blir bara jobbigt att titta på.

Varför vill du ha "ryckiga scener". Video ska vara mjukt och ryckfritt för att bli njutbart enligt mig. Filma hellre med 50 fps även om du inte ska ha slow motion. 50 fps är skönare att titta på än 24/25/30 fps. Jag filmar så gott som alltid med 50 fps 720P förutom i mörka scener för då har man nytta av längre slutartid. Med slutartid på 1/25 och 25 fps får man ändå hyfsat flyt i mörka scener (med risk för smetiga rörelser). Annars är riktlinjen halva slutartiden jämfört med tiden för en bildruta så 25 fps ger då 1/50 s och 100 fps ger 1/100 s slutartid. Ibland filmar jag 50 fps med 1/50 slutartid som kompromiss. Kan då ta bort varannan bildruta i datorn om jag vill ha 25 fps, kan göra slowmotion och det går hyfsat bra att filma även då det är mörkare om man ökar upp ISO. För mörka scener är ljusstarka objektiv bra, alltså med stor bländaröppning. De ljusstarkaste objektiven har fast brännvidd (alltså ingen zoom) om de ska gå att köpa till rimligt pris.

Det finns adaptrar så man kan köra med gamla begagnade objektiv för äldre typer av kameror. Då är det en fördel att ha en spegellös kamera med kort fokusavstånd mellan objektiv och sensor. Då är adaptrarna i princip bara en mellanring och finns att hitta prisvärt på ebay. Hade man däremot haft en spegelreflexkamera med långt avstånd då hade det behövts diverse optiska linser i adaptern för att kunna använda objektiv avsedda för kameror med kortare fokusavstånd mellan objektiv och sensor.

Eftersom videon ska redigeras mycket gäller det att ha så bra kvalitet som möjligt i originalet. Detta ger också en fördel för en kamera som kan filma i hög bitrate (såsom Panasonic GH2 med hackad firmware).

Numera finns det dedikerade filmkameror såsom Blackmagic men dessa kostar ganska mycket att köpa. Finns förstås även mer traditionella videokameror men de ger ofta sämre kvalitet än en systemkamera. För att komma upp i systemkamerans kvalitet så kostar en videokamera betydligt mera. Å andra sidan är en videokamera anpassad från start att filma med och man kanske kan klara sig utan lika många tillbehör så i slutändan knaske prisskillnaden inte blir så stor. Man kan söka efter begagnade semiproffs videokameror och kanske hitta något vettigt och prisvärt.

Kan också tipsa om att fråga om råd här:
http://www.voodoofilm.org/
De är mycket duktigare än vad jag är på det där forumet och kanske vet saker som jag inte tänkt på.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om beggad GH2.

Ett bra forum är dvxuser.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ett bra forum är dvxuser.com

Det tipset tackar vi för!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

ett alternativ är väl en canon 550d, med the Magic lantern. du kommer under 5000 spänn om du köper den begagnat, vilket ger dig en helt ok budget för lite bra glas och tillbehör (som typ en steadycam)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

ett alternativ är väl en canon 550d, med the Magic lantern. du kommer under 5000 spänn om du köper den begagnat, vilket ger dig en helt ok budget för lite bra glas och tillbehör (som typ en steadycam)

Kostar 4300 ny, en snabb titt på blocket så finns den för under 3000
Anyway det är ett bra alternativ.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Tycker en 5D2 är ett bättre alternativ beg då. Bättre ljuskänslighet etc. Går att hitta för rimliga pengar nu när Mark3 är ute.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Ja ett hett tips som annars kan skapa dig mkt huvudbry är att inte använda ngn inbyggd bildstabilisering i kamerahuset eller i objektivet, tror det blir omöjligt för 3D tracking plugin/programmen att lösa trackingen isåfall.

Andra är ju vilken nivå du vill lägga dig på med gradingen. Vill du överhuvudtaget syssla med RAW format? Om det är första gången du börjar med att greja med film från kameror så är det ju en hel del att sätta sig in i om man ska pyssla med RAW, nästan lite övermäktigt skulle jag själv tycka.

Skulle föreslå en 50D för max 2700k kronor. Har väl typ själv lagt 15% på kamerahuset, vilket är i underkant men det är för att jag inte har råd med en 5D MKIII i dagsläget. Men med en budget på 10k så är en 3000 kronor på huset max tycker jag. Finns så frukansvärt mkt att välja för att ge en bra video upplevelse. Men många "tillbehör" har blivit mkt billigare och finns från helt andra tillverkare idag mkt från kina tex.

Den här filmen säger mkt om kvalitén om man vet vad man ska kika efter, det som är kasst är väl det som inte är målet med den, tex grading, story, kamerarörelser, klippning tex. Men man anar ändå bildkvalitén. En GH2 är också ett bra alternativ även denna ger bra skärpa. Men i mitt tycke så är Canon kamerorna i och med Magiclantern's RAW modul helt överlägsna i dagsläget om man kan tänka sig att arbeta med ett RAW format som vissa föredrar.
https://vimeo.com/68807509

Men absolut det är mkt att sätta sig in i för att få allting okej.

Dedikerade videokameror är oftast dyrare om man ska ha någorlunda bildkvalité. Tycker man nsätan måste upp i Canon's C300 eller Sony's FS700, men sen ligger det flesta av det kamerorna utan för mitt prissegment så har inte tittat så mkt på dom, det är alltså 100k + som gäller där (FS700 C300.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Kostar 4300 ny, en snabb titt på blocket så finns den för under 3000
Anyway det är ett bra alternativ.

Oj, fan priserna har sjunkit rejält då sen jag tittade senast!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför vill du ha "ryckiga scener". Video ska vara mjukt och ryckfritt för att bli njutbart enligt mig.

Jag skulle gissa på varför han vill ha ryckiga scener är om han ska spela in en "actionscen" eller liknande. T.ex om det är en biljakt och så filmar han inifrån bilen, då brukar det ofta bli mycket bättre om kameran guppar och skakar lite, än att vara helt stilla. Det skapar en mer dramatisk effekt och även en inlevelse-effekt till åskådaren som om hen själv skulle sitta med i bilen. Eller ett annat klassiskt exempel är att kameran skakar till i samband med explosioner och sånt. Bra slagsmål scener brukar också vara rätt ryckiga. Det finns säkert fler exempel men du förstår nog poängen.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

En valfri Canon-kamera som matchar din budget med Magic Lantern är sjukt nice!
Har en 550D jag kört med Magic Lantern och det är underbara förmåner som gynnar videoinspelandet något enormt.

http://www.magiclantern.fm/

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Oj, fan priserna har sjunkit rejält då sen jag tittade senast!

Ja och 550D'n är SJUKT mycket kamera för priset. Ladda den med ML så finns det ingen anledning att köpa en nyare modell om man inte verkligen verkligen behöver en swivel skärm.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Är det inte problem med interferensmönster på Canon om man filmar en tegelvägg t.ex? Eller har de fixat det i Magic Lantern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Ja och 550D'n är SJUKT mycket kamera för priset. Ladda den med ML så finns det ingen anledning att köpa en nyare modell om man inte verkligen verkligen behöver en swivel skärm.

Jaa, håller med, använde den som pressfotograf i Korea för några år sedan.. tillsammans med en 70-200 f2.8 så är den helt underbar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det inte problem med interferensmönster på Canon om man filmar en tegelvägg t.ex? Eller har de fixat det i Magic Lantern?

De enda kameror jag vet som inte har problem med moire är Canon 5dmkiii och Panasonic GH3. I övrigt har alla kameror med CMOS sensor det problemet.
Det går att motverka med mosaikfilter men det bästa är att lära sig hantera det.

De filmar ju vissa scener i Dexter med en d800 och den är bedrövlig när det kommer till moire.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

De enda kameror jag vet som inte har problem med moire är Canon 5dmkiii och Panasonic GH3. I övrigt har alla kameror med CMOS sensor det problemet.
Det går att motverka med mosaikfilter men det bästa är att lära sig hantera det.

De filmar ju vissa scener i Dexter med en d800 och den är bedrövlig när det kommer till moire.

Du kan även slippa det till en viss grad med en högre upplösning! Dock är det inte aktuellt med "svensson" pris..

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Du kan även slippa det till en viss grad med en högre upplösning! Dock är det inte aktuellt med "svensson" pris..

Nä c100 är väl en av de billigare kamerorna som skalar från 4k och inte har direkt nån moire att tala om. Billigare är iofs den kommande BMPC men den dröjer nog ett tag och är ju också långt över hobbybudget.

Permalänk
Medlem

Brukar inte hänga så mycket på olika forum men j*vlar vad bra respons jag fick här, dags att tänka om! Tack så extremt mycket för alla svar, det uppskattas verkligen!

Det verkar ju som att ni alla är eniga om att en systemkamera är rätt väg att gå, men då uppstår problemet med objektiv. Vad ska man ha/tänka på, eller vad behöver man absolut inte ha i mitt fall?!

Och när det gäller Canon, hur skiljer sig de olika modellserierna (50D, 60D... 550D, 600D... och 5DMK2, etc.) sig från varandra när det kommer till filminspelning?

För övrigt föredrar jag nog RAW-format, jag studerar trots allt Medieteknik och kommer behöva lära mig det förr eller senare i vilket fall! Och om det innebär större möjligheter (om än lite svårare att hantera) är det garanterat värt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlbaum:

Brukar inte hänga så mycket på olika forum men j*vlar vad bra respons jag fick här, dags att tänka om! Tack så extremt mycket för alla svar, det uppskattas verkligen!

Det verkar ju som att ni alla är eniga om att en systemkamera är rätt väg att gå, men då uppstår problemet med objektiv. Vad ska man ha/tänka på, eller vad behöver man absolut inte ha i mitt fall?!

Och när det gäller Canon, hur skiljer sig de olika modellserierna (50D, 60D... 550D, 600D... och 5DMK2, etc.) sig från varandra när det kommer till filminspelning?

För övrigt föredrar jag nog RAW-format, jag studerar trots allt Medieteknik och kommer behöva lära mig det förr eller senare i vilket fall! Och om det innebär större möjligheter (om än lite svårare att hantera) är det garanterat värt det!

Ska du filma i RAW med systemkamera så är det i fallande ordning 5Dmkiii, 6d och 5dmkii som gäller imo. De är de kameror som verkar lyckas bäst med Magic Lantern RAW.

Vad gäller objektiv så brukar det mest använda vara ett fast ljusstarkt typ 30mm/f1.4 på 7d eller ett 50mm/f1.2 på fullformat.
I filmindustrin, alltså den riktiga i Hollywood eller Bollywood så används i nästan alla filmer brännvidder från 16mm till 50mm på s35 (alltså inte på Fullformat) och tyngdpunkten brukar ligga på 50mm.
Anledningen till det är att vi människor ser ungefär lika brett som ett 28mm på fullformat men då blir det som att se i en backspegel dvs saker är närmre än fe ser ut att vara. 50mm är däremot rätt perspektiv för att vår hjärna ska se det som "normalt".

Här ser du vilka Canon som fixar RAW,
http://nofilmschool.com/2013/06/magic-lantern-raw-video-suppo...

Annars filmar Blackmagic Cinema Camera i 2.5k raw och är "billig" nu. Jag är sjukt nära på att köpa en själv och räknar med 17500 för huset, 4000 för ett beggat bra objektiv att börja med, 900 för en portabel laddare (den slukar batteri), 1500 för en 240GB SSD. Så ja det blir ju dubbelt din budget o lite till, men va fan, flest prylar när hen dör vinner.

Blackmagic pocket kostar ju mindre än 10k och förväntas få RAW i framtiden. Så länge filmar den i Prores vilket är galet för en så lite o billig kamera. Samma portabla laddare kan hjälpa till med batteriåtgången och lagringsmediat (SD) kostar typ samma eftersom det går åt en del i den kvaliteen.

Bägge Blackmagic kamerorna går att filma med på det lite lättare portabla sättet för lite casual street shooting eller riggas till tusen för det där stora projektet när Micke Persbrant lovat på fyllan att vara med i din kortfilm.

Ska du inte filma raw eller i vart fall inte nu så är GH2 eller 600d de jag hade valt mellan och köpt den som jag på blocket fick mest tillbehör till.

Fast eftersom du vill satsa på specialeffecter så är RAW bättre än Prores och Prores bättre än "vanligt" codec.
Ett sista allternativ är att fånga Prores genom en recorder typ Ninja 2 om din kamera har n REN Hdmi ut.

Permalänk
Medlem

Man tackar så mycket! Lutar mot att det blir en av dem (600D eller GH2), är nog bättre att börja med ngt lite billigare, även om en GH3/5DMarkIII skulle sitta fint.

Fast vad jag förstår utifrån bilden (http://nofilmschool.com/wp-content/uploads/2013/06/Magic-Lant...) från förra länken har 650D nästan dubbelt så snabb skrivhastighet till SD, jämfört med 600D (antar att de andra specsen markerade med "?" är lika eller bättre?!). Är det inte värt den prisskilladen på 700kr (enligt prisjakt).
Såg i skrivande stund att ML inte finns till 650D(?!) och om jag förstår er rätt är det det som gör 550 & 600 så bra och prisvärda?

Från samma bild framgår det att 5DMII inte kan filma i 720p med 50fps, så om det stämmer är väl den borträknad antar jag.

Permalänk
Medlem

Skllnaden på 600d och 650d är i princip bara touchscreen. Skillnaden på 650d och 700d är en knapp.
De är alla samma generation och filmar lika snyggt.

GH2 kan du hacka och få galet hög bitrate. Det kan vara lite känsligt att säga att den ena eller andra kameran är bättre. Men GH2 anses av många, inklusive skaparen av Gudfadern som den bästa systemkameran för film som existerar.
Jag har svårt att säga vilken som är bäst men håller med om att GH2 helt klart spelar i samma liga som gh3 och 5dmkiii.

Jag köpte min gh3 för 7000 och en mkiii kostar väl i vart fall 15k, men en gh2 hittar man ibland för typ 3500.

Gh2 klarar 720p 60fps och Gh3 gör det i 1080p.

Sen kan du kolla in g6, billigare modell av gh3 med focs peeking.

Permalänk
Medlem

GH2 klarar även 720P i 50 fps, så det finns ingen begränsning till 60 fps. Vill du välja 60 fps behövs dock hackad firmware har jag för mig för valet PAL/NTSC finns inte i standard firmware.

De Canon-kameror som filmar i RAW borde kräva rejäl hastighet för skrivning till minneskortet? Jag menar RAW borde bli mycket hög datahastighet. Har själv problem med de värsta bitrate hacken till min GH2 för mitt minneskort klarar inte dessa allra högsta bitrates. Det är förstås kombinationen minneskort och kamera som avgör hur snabbt skrivhastigheten till SD-kortet är. Man får då hitta lämpligt bitrate hack som funkar med sitt minneskort.

Så man kan få GH3 för 7000 kr? Jag har inte kollat priserna men utgick ifrån att den var dyrare. Verkar ligga på 10000 kr på prisjakt men det kanske var begagnat? 3500 kr begagnat för GH2 får anses prisvärt. G6 visste jag inte ens fanns, men den ser intressant ut också. Samma sensor som GH2 men även 1080p 50 fps som GH2 saknar. Men det finns inga hackade firmwares till G6 väl?

Permalänk
Medlem

Pocket Cinema filmar i raw. Men den är inte värd sina kronor enligt vad jag läst.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Framtiden för film ligger säkert på 60fps eller högre.. då det borde hjälpa rätt så mycket för den rörelseoskärpa som finns vid snabba rörelser av det som filmas eller snabba panoreringar med kameran.

men som nybörjare måste man börja någonstanns.. gissar på att det många av dagens kameror inte klarar av 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Pocket Cinema filmar i raw. Men den är inte värd sina kronor enligt vad jag läst.

Vad jag läst och sett så är den riktigt sjukt jävla värd sina kronor. Däremot filmar den inte i RAW för tillfället men ska få det i "framtiden", kan ju tyvärr dröja.
Däremot filmar den i Proress 422 vilket är helt stört för under 10k. Billigaste kamera som klarar det är så vitt jag vet en begagnad Canon xf100 som man kanske kan få för 15-17000. Och då är det en videokamera med liten sensor så det blir ingen film look där inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Framtiden för film ligger säkert på 60fps eller högre.. då det borde hjälpa rätt så mycket för den rörelseoskärpa som finns vid snabba rörelser av det som filmas eller snabba panoreringar med kameran.

men som nybörjare måste man börja någonstanns.. gissar på att det många av dagens kameror inte klarar av 60fps.

Nja, hobbit visas ju på enstaka biografer i 48fps med tveksamt mottagande. Det verkar som att de som gillat 48fps är de som set den i 3D. Så jag tror filmstandarden 24fps kommer stå sig ett par år till. Anledningen till att man vill ha 50/60fps är för att kunna göra slowmotion.
Sen är ju det fusk slowmotion med förlust i bittrare, riktig slowmotion dvs "overcrank" finner du i kameror som tex XA20, FS100, FS700 (kolla philip blooms recension på den sistnämnda, den overcrankar 120fps i 1080p, riktigt coolt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

GH2 klarar även 720P i 50 fps, så det finns ingen begränsning till 60 fps. Vill du välja 60 fps behövs dock hackad firmware har jag för mig för valet PAL/NTSC finns inte i standard firmware.

De Canon-kameror som filmar i RAW borde kräva rejäl hastighet för skrivning till minneskortet? Jag menar RAW borde bli mycket hög datahastighet. Har själv problem med de värsta bitrate hacken till min GH2 för mitt minneskort klarar inte dessa allra högsta bitrates. Det är förstås kombinationen minneskort och kamera som avgör hur snabbt skrivhastigheten till SD-kortet är. Man får då hitta lämpligt bitrate hack som funkar med sitt minneskort.

Så man kan få GH3 för 7000 kr? Jag har inte kollat priserna men utgick ifrån att den var dyrare. Verkar ligga på 10000 kr på prisjakt men det kanske var begagnat? 3500 kr begagnat för GH2 får anses prisvärt. G6 visste jag inte ens fanns, men den ser intressant ut också. Samma sensor som GH2 men även 1080p 50 fps som GH2 saknar. Men det finns inga hackade firmwares till G6 väl?

Jag råkar alltid skriva 60fps eftersom övriga forum jag besöker är på engelska så de kommer av bara farten. Jag menade såklart 50fps. Men GH2 gör det i 720 medans Gh3 i 1080p, vilket ju är bättre.
Jag kör bara Sandisk Extreme nu för tiden, de klarar alla kameror som finns på marknaden hackad eller inte. Klart värt pengarna.

Ja Gh3an för 7 papp var en månad gammal när jag köpte den. och det här var tidigt i våras när den fortfarande kostade 18 i butik, nu borde man kunna tjata till sig en billigare.
Nä varken G6 eller Gh3 är hackad ännu, brukar ju komma efter en update. Men på Gh3an kan man få galet bra bild ändå om man skippar All Intra eftersom 72mbs är lite för klent för det och istället kör deras 50mbs AVHD. Mycket vackert och i paritet med de flesta Gh2 hack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag råkar alltid skriva 60fps eftersom övriga forum jag besöker är på engelska så de kommer av bara farten. Jag menade såklart 50fps. Men GH2 gör det i 720 medans Gh3 i 1080p, vilket ju är bättre.

Det är sagt att bland annat framtida Avatar filmer.. del 2,3,4 är planerade kommer filmas i 60fps (antar att dom menar 3D och 60 för varje öga).. den som lever får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är sagt att bland annat framtida Avatar filmer.. del 2,3,4 är planerade kommer filmas i 60fps (antar att dom menar 3D och 60 för varje öga).. den som lever får se

Låter fränt, inget fan av filmen men den var mäktigt gjord. Kan gissa att 4an inte kommer vinna nån oscar illafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det är sagt att bland annat framtida Avatar filmer.. del 2,3,4 är planerade kommer filmas i 60fps (antar att dom menar 3D och 60 för varje öga).. den som lever får se

Jag trodde Avatar var datoranimerad. Men den filmas alltså?