Asus kan tillverka nya Google Nexus 10

Permalänk
Melding Plague

Asus kan tillverka nya Google Nexus 10

En läcka från den brittiska butikskedjan PC World tyder på att Asus tar över stafettpinnen och står för tillverkningen av en ny version av surfplattan Nexus 10.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hög upplösning och 4g stöd, så känns den given!

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande ingen platta som kan mäta sig med iPads design. Förutom möjligtvis Nexus 7...

Permalänk
Medlem

Det skulle jag kunna tänka mig med rätt pris och prestanda.

Permalänk

Blir härligt med en ny Nexus 10

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Det vore en intressant platta om den kan mäta sig med toppen av övriga 10-tums plattor.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Finns fortfarande ingen platta som kan mäta sig med iPads design. Förutom möjligtvis Nexus 7...

Där ser man hur olika det kan vara. Jag tycker iPad är en av de sämre designade tablets och Nexus 7 den sämsta.. Jag använder en Sony Xperia Z Ultra som tablet och det är den bästa enligt mig. Jag har en Nexus 7 2012 och en Xperia Tablet Z också.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Finns fortfarande ingen platta som kan mäta sig med iPads design. Förutom möjligtvis Nexus 7...

Nädu - en fyrkantig surfplatta på ca 10" är svårslaget designmässigt... ingen annan kommer i närheten!

OT - Om den har likvärdig hårdvaruspecifikation som Nexus 7 (undantaget skärmen då...) så kanske det är dags att äntligen köpa platta....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Eott:

Finns fortfarande ingen platta som kan mäta sig med iPads design. Förutom möjligtvis Nexus 7...

Förutom att iPad kräver ett skal för att man inte ska skära sönder händerna när man håller i den.

Design handlar inte bara om utseende, utan ergonomi är minst lika viktigt. En Nexus 7, som jag för övrigt precis provade, är 40 gånger bättre än en iPad på den fronten, för man kan hålla i den utan att ha ett skal på den.

Att Nexus 10 inte är lika snygg som iPad 4 beror nog snarare på Apples patentröveri än att Google inte kan designa en surfplatta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Där ser man hur olika det kan vara. Jag tycker iPad är en av de sämre designade tablets och Nexus 7 den sämsta.. Jag använder en Sony Xperia Z Ultra som tablet och det är den bästa enligt mig. Jag har en Nexus 7 2012 och en Xperia Tablet Z också.

//Knight

Funderar lite på en platta eller telefon av någon av de typer du nämner.
Xperia Z Ultra verkar riktigt nice, men dyr. Nya nexus 7 verkar också riktigt nice och framför allt mycket billigare än Z Ultra (men naturligtvis enklare då också).

Vad är den mer precisa anledningen till att du inte gillar Nexus, men Ultra Z ?
Vore trevligt att veta då jag funderar på att köpa någon av dessa.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Där ser man hur olika det kan vara. Jag tycker iPad är en av de sämre designade tablets och Nexus 7 den sämsta.. Jag använder en Sony Xperia Z Ultra som tablet och det är den bästa enligt mig. Jag har en Nexus 7 2012 och en Xperia Tablet Z också.

//Knight

Sitter själv med en Nexus 10 och XZU'n är groteskt stilren, och jag skulle vilja ha de konturerna på min N10.
Det enda som är lite off är powerknappen men har man den i horizontal vinkel så förstår man plötsligt att Sony Spenderar inte miljoner utan anledning.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Låter bra, jag gillar hur Nexus 7 blev (både gamla och nya), så Asus får gärna tillverka 10:an också.

Med en vettig tangentbordsdocka så kan jag tänka mig en.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Usch nej! Har redan en hatad Asus platta... finns inget bra att säga om den. Trodde Nexus 10 skulle bli ett köp trots Android men nu.. nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag använder en Sony Xperia Z Ultra som tablet och det är den bästa enligt mig. Jag har en Nexus 7 2012 och en Xperia Tablet Z också.

Sonys Z-prylar är tveklöst läckra på alla sätt, men jag misstänker att de, likt Samsung, har förstört ("profilerat" som det kallas) gui:t med något eget blaj?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Usch nej! Har redan en hatad Asus platta... finns inget bra att säga om den. Trodde Nexus 10 skulle bli ett köp trots Android men nu.. nej tack.

Köp nuvarande Nexus 10 från Samsung då? Eller ville du bara gnälla?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sonys Z-prylar är tveklöst läckra på alla sätt, men jag misstänker att de, likt Samsung, har förstört ("profilerat" som det kallas) gui:t med något eget blaj?

Visst sony har likt alla andra ett eget skin men jämfört med Samsung, HTC etc har de inte gjort något stort ingrepp i det alls. Småapparna är väll det mest märkvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Köp nuvarande Nexus 10 från Samsung då? Eller ville du bara gnälla?

Tråden handlar om nya Nexus 10 - har Samsungs nuvarande samma specar? Eller jobbar du för Asus och tog åt dig?

Hoppas verkligen inte Asus blir tillverkare.

Permalänk
Medlem

Nej tack till Sony, verkar som folk glömt bort deras berömda "rootkit".
Men jag glömmer inte...vägra Sony forever.

Men en N10 blir det garanterat när den kommer ut, var ju på vippen att skaffa N7:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Tråden handlar om nya Nexus 10 - har Samsungs nuvarande samma specar? Eller jobbar du för Asus och tog åt dig?

Ingen här vet hur den nya Nexus 10 kommer vara.

Jo jag jobbar förstås för ASUS och det var därför jag tyckte du borde köpa Samsung...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ingen här vet hur den nya Nexus 10 kommer vara.

Jo jag jobbar förstås för ASUS och det var därför jag tyckte du borde köpa Samsung...

Varför tjafsa om gammalt då?

Ja, du (Asus fan?), Asus själva, kunderna och service-centers tycker nog egentligen att man borde köpa Samsung istället... Kanske inte aktieägarna. Klart man blir besviken på att de ska göra nya Nexus när de tidigare tagit fram skräp till plattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Funderar lite på en platta eller telefon av någon av de typer du nämner.
Xperia Z Ultra verkar riktigt nice, men dyr. Nya nexus 7 verkar också riktigt nice och framför allt mycket billigare än Z Ultra (men naturligtvis enklare då också).

Vad är den mer precisa anledningen till att du inte gillar Nexus, men Ultra Z ?
Vore trevligt att veta då jag funderar på att köpa någon av dessa.

Den största skillnaden är ergonomin att hålla i enheten. XZU ligger bra i handen/händerna både i porträtt- och landskapsläge. N7 är inte riktigt bekväm på något sätt faktiskt så den har hamnat som spotifyspelare/navigator i min bil där jag slipper hålla i den.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Sitter själv med en Nexus 10 och XZU'n är groteskt stilren, och jag skulle vilja ha de konturerna på min N10.
Det enda som är lite off är powerknappen men har man den i horizontal vinkel så förstår man plötsligt att Sony Spenderar inte miljoner utan anledning.

Designen och ergonomin på XZU är enligt mig helt perfekt. Jag bör dock tillägga att jag använder XZU som en tablet och inte som en mobil.

Skrivet av backfeed:

Sonys Z-prylar är tveklöst läckra på alla sätt, men jag misstänker att de, likt Samsung, har förstört ("profilerat" som det kallas) gui:t med något eget blaj?

Ja det har dom men det är (enligt mig) resor bättre än Samsungs och HTCs. Det är bara att läsa reviews på nätet så är nästan alla överens om att Sonys UI inte inkräktar på Android speciellt mycket.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Den största skillnaden är ergonomin att hålla i enheten. XZU ligger bra i handen/händerna både i porträtt- och landskapsläge. N7 är inte riktigt bekväm på något sätt faktiskt så den har hamnat som spotifyspelare/navigator i min bil där jag slipper hålla i den.

Ok, blir nog till att gå och känna på dem ordentligt i butik då innan jag slår till.
Köper man något som känns obekvämt är det ju stor risk att man låter bli att använda den och så blir det en hyllvärmare av den istället..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.