Är min klockning av min rig godkänd,kan jag göra förbättringar?

Permalänk
Medlem

Är min klockning av min rig godkänd,kan jag göra förbättringar?

Undrar ifall jag skall vara nöjd med mitt klockade system eller ifall jag kan förbättra något?

Här är mitt 3dmark11 resultat där jag smiskar följande rig:

Intel Core i7-4770K
NVIDIA GeForce GTX Titan
ASUSTeK COMPUTER INC. Z87-PRO

Med min amdfx8350@4.81ghz, Evga gtx 660 sc sli.

http://www.3dmark.com/3dm11/7120749

Jag menar ni ser min rig i min signatur. Och jag får c:a 150 mera poäng än intelen och titan kortet! Men min rig måste vara MYCKET billigare eller? Sen så är ju mitt system klockat och riggen jag posta ovanför är ju stock.

http://valid.canardpc.com/2900718

Jag tänkte klocka cpu/nb till 2600-2800mhz men nu är detta skitbioset skit! det finns ingen inställning för cpu/nb volten!!! Så jag har fått upp cpu/nb till 2340mhz genom att klocka fsb annars går den ej högre än c:a 2200mhz, är det stock för fx8350 eller? Finns det ingen mjukvara som gör att jag kan höja cpu/nb volten i windows och samt cpu/nb hastigheten. Skulle en klockning till tex 2800mhz från 2340mhz göra en skillnad i benchmarks tex 3dmark11?
Tack på för hand!

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem

Vafan ,varför finns det alldrig någon som kan någon av mina frågor för? Någon här måste väl ha benchat med olika NB hastigheter tex?

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem

Du lär ju vänta lite mer än 2,5h innan du gnäller över att ingen svarar på dina frågor..

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus VI Hero Processor: 4770k Ram: 16gb corsair vengeance. GPU: ASUS GTX980ti STRIX. PSU: Corsair RM550 . Samsung 840 250gb. Chassi: Silverstone Fortress 2. Skärm: AOC 24" 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Vafan ,varför finns det alldrig någon som kan någon av mina frågor för? Någon här måste väl ha benchat med olika NB hastigheter tex?

jeeeeesus.... otålig?

Dessutom ser det ju inte speciellt trevligt ut när du svär om ditt eget moderkort.

Anledningen till att du eventuellt "slår" ett annat system på fingrarna är pga grafikkorten eller inställningarna när det gäller 3dmark 11.

Din processor t.ex. får en score på 8800, det är mindre än en 2600k i 4.3ghz.

2x660 är dessutom i mina ögen ett grymt bra val för spelande i 1080p för priset men går du upp till 2560x1400 eller 5760x1080 så är det kört.

Nu var det ju visserligen din överklockning som du ville ha svar på. Ja, den ser ju fin ut men du kommer knappt märka av en förbättrad poäng om det är det du är ute efter ifall du inte fortsätter att dra upp multin.

Klocka grafikkorten till max ifall du kan, där dom riktiga poängerna kommer ifrån:)

"Smiskar"... nej.. du har i princip maxat potentialen i ditt system medans det du jämför med slafsar runt i stock.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

jeeeeesus.... otålig?

Dessutom ser det ju inte speciellt trevligt ut när du svär om ditt eget moderkort.

Anledningen till att du eventuellt "slår" ett annat system på fingrarna är pga grafikkorten eller inställningarna när det gäller 3dmark 11.

Din processor t.ex. får en score på 8800, det är mindre än en 2600k i 4.3ghz.

2x660 är dessutom i mina ögen ett grymt bra val för spelande i 1080p för priset men går du upp till 2560x1400 eller 5760x1080 så är det kört.

Nu var det ju visserligen din överklockning som du ville ha svar på. Ja, den ser ju fin ut men du kommer knappt märka av en förbättrad poäng om det är det du är ute efter ifall du inte fortsätter att dra upp multin.

Klocka grafikkorten till max ifall du kan, där dom riktiga poängerna kommer ifrån:)

"Smiskar"... nej.. du har i princip maxat potentialen i ditt system medans det du jämför med slafsar runt i stock.

Men gigabyte 990fx ud5 rev 3 är ett bra stabilt moderkort men saknar en sådan viktig funktion som jag tycker cpu/nb volten är. Ska man köra stock så är det ett bra val, tex vrms håller sig ganska bra temps men tex ett saberkitty har mycket bättre bios och dom ligger väl på samma prisnivå.
Jag har maxat mina grafikkorten i klocken. Och jag skiter i om jag jämför mot ett stock system mot mitt klockade system då tex titan korten ligger runt 9k och mina 2 gtx660 ligger på 4k och samma med processorn den ligger typ 1k över vad min fx prolle kostade. Då känns det bra att slå ett sådant system då mitt system är ett budget bygge och det systemet jag jämförde mot är ett high end dyrt bygge! Och jag har inte ändrat några inställningar i 3dmark11, jag kör gratis versionen och där kan man inte ändra på någon inställning! Summan är att mitt budget bygge piskar ett high end bygge. Och visst har jag smiskat ett intel high end system med budgetbygge men du är väl inbiten intel fan boy antar jag. Jag har ägnat många timmar att klocka och bencha mitt bygge, jag vet vad jag gör och är hyfsat kunnig om det. I 3dmark11 så ligger jag på 7:e plats i världen för folk som har samma cpu&gpu. Och i 3dmark vantage ligger jag nummer 1, så jag vet vad jag gör. Jag har klockat och byggt upp min rig bit för bit och det tar lång tid. Men jag är villig att lära mig mer.

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toerman:

Du lär ju vänta lite mer än 2,5h innan du gnäller över att ingen svarar på dina frågor..

Vadå gnäller, det har hänt innan på detta forumet att folk ej kunnat svara på mina frågor, jag räknar med att det finns hur många personer som hellst här som kan mera om klockning än mig och då har jag höga förväntningar men det verkar som att jag måste svara på mina egna frågor för ingen kan, så jag lär mig mer och mer. Sen 2.5 timme och ingen svara är väl tillräckligt att svara på om man är kunnig men folk gnäller fan bara på varann och copy&paste från google och tror att dom kan så jävla mycket men när inte svaren finns på google så kommer det inga svar. Jag tillhör skaran av folk från nordichardware som ser det som ett bättre forum än detta och folk är kunnigare och mera hjälpsamma där. Och till slut du var tvungen att skriva något skitsvar bara för att? Du kunde satt dig in ocjh läst min post och kommit med något konstruktivt men väljer istället att själv gnälla?

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Vadå gnäller, det har hänt innan på detta forumet att folk ej kunnat svara på mina frågor, jag räknar med att det finns hur många personer som hellst här som kan mera om klockning än mig och då har jag höga förväntningar men det verkar som att jag måste svara på mina egna frågor för ingen kan, så jag lär mig mer och mer. Sen 2.5 timme och ingen svara är väl tillräckligt att svara på om man är kunnig men folk gnäller fan bara på varann och copy&paste från google och tror att dom kan så jävla mycket men när inte svaren finns på google så kommer det inga svar. Jag tillhör skaran av folk från nordichardware som ser det som ett bättre forum än detta och folk är kunnigare och mera hjälpsamma där. Och till slut du var tvungen att skriva något skitsvar bara för att? Du kunde satt dig in ocjh läst min post och kommit med något konstruktivt men väljer istället att själv gnälla?

Den där långa posten kan ändrar till , Varför skulle någon vilja svara till din post.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Relax!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Men gigabyte 990fx ud5 rev 3 är ett bra stabilt moderkort men saknar en sådan viktig funktion som jag tycker cpu/nb volten är. Ska man köra stock så är det ett bra val, tex vrms håller sig ganska bra temps men tex ett saberkitty har mycket bättre bios och dom ligger väl på samma prisnivå.
Jag har maxat mina grafikkorten i klocken. Och jag skiter i om jag jämför mot ett stock system mot mitt klockade system då tex titan korten ligger runt 9k och mina 2 gtx660 ligger på 4k och samma med processorn den ligger typ 1k över vad min fx prolle kostade. Då känns det bra att slå ett sådant system då mitt system är ett budget bygge och det systemet jag jämförde mot är ett high end dyrt bygge! Och jag har inte ändrat några inställningar i 3dmark11, jag kör gratis versionen och där kan man inte ändra på någon inställning! Summan är att mitt budget bygge piskar ett high end bygge.

http://www.overclock.net/content/type/61/id/1666442/

gtx660 sli är riktigt mycket prestanda för pengarna. Bara för att titan är störst, vackrast och dyrast betyder inte det att det är mycket prestanda för pengarna.
Hur länge har vi här på sweC inte vetat att man får mer prestanda för pengarna med två stycken mellan kort än ett high end kort?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Den där långa posten kan ändrar till , Varför skulle någon vilja svara till din post.

Hmm du kanske borde skriva så man förstår dig till att börja med? Och du tillför ingenting så svara inte ens då, om du inte förstår vad jag frågar så svara inte! Är inte svårare än så.

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

gtx660 sli är riktigt mycket prestanda för pengarna. Bara för att titan är störst, vackrast och dyrast betyder inte det att det är mycket prestanda för pengarna.
Hur länge har vi här på sweC inte vetat att man får mer prestanda för pengarna med två stycken mellan kort än ett high end kort?

Jag vet inte hur länge du har vetat att mina 2 gtx660 slår ett titan kort. Det kan bara du svara på.

Och om ni inte har någon info/tips/råd så svara inte. slösa inte eran energi eller min energi med irrelevanta svar.

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem

SLI kommer alltid ge mer prestanda i t.ex. 3DMark. Hur det sen ser ut i verkliga spel och gällande problem, strömförbrukning och ljudnivå är en helt annan femma.
Samma sak gäller för din processor, den presterar riktigt bra i t.ex. 3DMark, men samma gäller inte för alla spel (den presterar oftast väldigt bra).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej. vad i bios ändrade du för att få så hög fsb? jag får bara upp min i 234, vilken volt på CPUn?

din klockan ser bra ut

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Vafan ,varför finns det alldrig någon som kan någon av mina frågor för? Någon här måste väl ha benchat med olika NB hastigheter tex?

Med den attityden förstår jag att du får vänta.

Vad ger dig rätten att kräva svar mer eller mindre.

Efter som du nu är eller ligger 1a i världen så borde du ha svaren själv.

Permalänk

Killen har ju varit medlem sen 2001, vilken legend. Inte fan behöver tanten fråga er att flytta på bussen hoppas jag! Svaren ska ju hagla!

Permalänk
Medlem

Men vad är det som är så svårt att förstå, tillför ni inte tråden något så svara inte. Och sen för att jag råkar ligga nummer 1 i världen på ett benchmark program betyder inte att jag kan allt, och det är så typiskt svenskar att det sticker i ögonen om någon råkar vara bäst på något och säger det. På ett av världens största överklockningsforum så får man bra råd och blir bemött på ett vänligt upplyftande sätt istället. Och jag beter mig visst ödmjukt men vägrar ta skit inlägg från personer som det sticker i ögonen på att jag är bäst på en liten del av det jag gör med min rig. Och om du läst mina inlägg bättre så är jag ödmjuk och alltid villig att lära mig mer. För att bevisa det för folk som tydligen har lässvårigheter så får jag citera mig själv från några inlägg:

"Jag har klockat och byggt upp min rig bit för bit och det tar lång tid. Men jag är villig att lära mig mer."

"Tack på för hand! "

"jag räknar med att det finns hur många personer som hellst här som kan mera om klockning än mig"

Är det tillräckligt ödmjukt eller ska jag böna och be om att få råd från dom som kan mera än mig?

Så snälla sluta att skriva off topic och hjälp mig istället om ni kan?

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem

Här kommer mer som inte tillför något: Droppa din SOPIGA attityd! Du beter dig som en p12:a med cola-abstinens...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Hej. vad i bios ändrade du för att få så hög fsb? jag får bara upp min i 234, vilken volt på CPUn?

din klockan ser bra ut

Ahh nice du kör också fx8350. Se till att hålla nere din NB till runt 2200-2400mhz och din Ht till runt det samma, sen tänk på att sänka minnes multipliern också. När du klockar via fsb så klockar du ju hela systemet typ och då måste du hålla nere NB/HT/minnet. Det bästa är om du kunde sänka dom värderna till runt 2000mhz på HT och NB för att jobba dig uppåt i kanske 10mhz intervaller för att få fram din maxgräns på fsb. Min absoluta fsb gräns ligger på 267mhz men jag vill ha lite utrymme så jag kör på 260fsb för att ha systemet riktigt stabilt. Jag kör 1.488vcore@4.8ghz. Våra fx processorer brukar ha en "voltage wall" runt 4.7-4.8ghz där du helt plötsligt behöver höja vcoren riktigt massivt, min "voltage wall" är vid 4.847mhz. Och vid den så blir jag inte ens stabil för 4.9ghz och 1.6vcore :/ Har inte vågat testa att dra på mer volt där pga att min kylare ej pallar det! Lycka till! ahh kollade precis din rig i din signatur och vafan du borde komma upp i minst 260fsb också då vi har samma moderkort också. Ser att du har vattenkylning också så du borde kunna komma upp i 4.8-5ghz iaf beroende på vilka temperaturer du får och vilken vcore kör du på vid 4.6ghz?

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Men vad är det som är så svårt att förstå, tillför ni inte tråden något så svara inte. Och sen för att jag råkar ligga nummer 1 i världen på ett benchmark program betyder inte att jag kan allt, och det är så typiskt svenskar att det sticker i ögonen om någon råkar vara bäst på något och säger det. På ett av världens största överklockningsforum så får man bra råd och blir bemött på ett vänligt upplyftande sätt istället. Och jag beter mig visst ödmjukt men vägrar ta skit inlägg från personer som det sticker i ögonen på att jag är bäst på en liten del av det jag gör med min rig. Och om du läst mina inlägg bättre så är jag ödmjuk och alltid villig att lära mig mer. För att bevisa det för folk som tydligen har lässvårigheter så får jag citera mig själv från några inlägg:

"Jag har klockat och byggt upp min rig bit för bit och det tar lång tid. Men jag är villig att lära mig mer."

"Tack på för hand! "

"jag räknar med att det finns hur många personer som hellst här som kan mera om klockning än mig"

Är det tillräckligt ödmjukt eller ska jag böna och be om att få råd från dom som kan mera än mig?

Så snälla sluta att skriva off topic och hjälp mig istället om ni kan?

du missar hela poängen det är inte av avundsjuka jag skrev så.

Utan det som stickeri folks ögon eller rättare sagt i minna är din dåliga attityd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Men vad är det som är så svårt att förstå, tillför ni inte tråden något så svara inte. Och sen för att jag råkar ligga nummer 1 i världen på ett benchmark program betyder inte att jag kan allt, och det är så typiskt svenskar att det sticker i ögonen om någon råkar vara bäst på något och säger det. På ett av världens största överklockningsforum så får man bra råd och blir bemött på ett vänligt upplyftande sätt istället. Och jag beter mig visst ödmjukt men vägrar ta skit inlägg från personer som det sticker i ögonen på att jag är bäst på en liten del av det jag gör med min rig. Och om du läst mina inlägg bättre så är jag ödmjuk och alltid villig att lära mig mer. För att bevisa det för folk som tydligen har lässvårigheter så får jag citera mig själv från några inlägg:

"Jag har klockat och byggt upp min rig bit för bit och det tar lång tid. Men jag är villig att lära mig mer."

"Tack på för hand! "

"jag räknar med att det finns hur många personer som hellst här som kan mera om klockning än mig"

Är det tillräckligt ödmjukt eller ska jag böna och be om att få råd från dom som kan mera än mig?

Så snälla sluta att skriva off topic och hjälp mig istället om ni kan?

Fäll ner pungen och landa.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Har anmält en del inlägg då dom enbart varit kränkande och det är ju synd att ni inte kan behandla folk med vanligt hyfs. Så kan ni sluta med det eller? Jag orkar inte upprepa mig, tillför ni ingenting eller inte vet svaren på mina frågor så skriv inget. ska en moderator behöva varna er för att ni inte förstår hur man behandlar folk? Det är tufft att sitta framför datorskärmen i hemmets lugna vrå och spela allan men i riktiga livet skulle jag vilja se er behandla mig på samma sätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem

Men pajjas !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Ahh nice du kör också fx8350. Se till att hålla nere din NB till runt 2200-2400mhz och din Ht till runt det samma, sen tänk på att sänka minnes multipliern också. När du klockar via fsb så klockar du ju hela systemet typ och då måste du hålla nere NB/HT/minnet. Det bästa är om du kunde sänka dom värderna till runt 2000mhz på HT och NB för att jobba dig uppåt i kanske 10mhz intervaller för att få fram din maxgräns på fsb. Min absoluta fsb gräns ligger på 267mhz men jag vill ha lite utrymme så jag kör på 260fsb för att ha systemet riktigt stabilt. Jag kör 1.488vcore@4.8ghz. Våra fx processorer brukar ha en "voltage wall" runt 4.7-4.8ghz där du helt plötsligt behöver höja vcoren riktigt massivt, min "voltage wall" är vid 4.847mhz. Och vid den så blir jag inte ens stabil för 4.9ghz och 1.6vcore :/ Har inte vågat testa att dra på mer volt där pga att min kylare ej pallar det! Lycka till! ahh kollade precis din rig i din signatur och vafan du borde komma upp i minst 260fsb också då vi har samma moderkort också. Ser att du har vattenkylning också så du borde kunna komma upp i 4.8-5ghz iaf beroende på vilka temperaturer du får och vilken vcore kör du på vid 4.6ghz?

Jo min fsb vill inte vara med fast vi har lika cpu och moderkort.

Har provat det där du skrev redan men måste vara något annat som strular för mig. Suck.
Vid 4.6 kör jag ca 1.5V och på ramen 1.6v resten kommer jag inte ihåg på rak arm.

om du vill prova din OC mot min så ladda ner cinebench 11,5

Mina Resultat från våras:
3.83Ghz cpu 6.48 pts
4.03Ghz cpu 6.89 pts
4.23Ghz cpu 7.22 pts

4.43Ghz cpu 7.64 pts
4.53Ghz cpu 7.82 pts
4.64Ghz cpu 7.91 pts

4.73Ghz cpu 8.08 pts
4.84Ghz cpu 8,32 pts
4.94Ghz cpu 8.48 pts

5.02ghz cpu 8.64 pts
5.10ghz cpu 8.77 pts

Sen tog min stablitet slut för min del och väldigt hög temp kommer jag ihåg. core temp över 80C på sista
testet.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Okej jag skrev lite hastigt , vad jag menade är att du beter dig som ett komplett rövhål och kräver hjälp och verkar bli arg när det inte kommer på tidpunkten som du vill att det ska komma på , så i mina ögon så förtjänar du inte ett svar , vi erbjuder hjälper..vi är inte din techsupport.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Tror du att din attityd skulle funka bättre i verkliga livet?

Hoppas du har en bättre då.

Annars skulle jag svara på samma sätt då oxå.

Så fråga trevligt så tror jag att många fler och snabbare svarar dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Jo min fsb vill inte vara med fast vi har lika cpu och moderkort.

Har provat det där du skrev redan men måste vara något annat som strular för mig. Suck.
Vid 4.6 kör jag ca 1.5V och på ramen 1.6v resten kommer jag inte ihåg på rak arm.

om du vill prova din OC mot min så ladda ner cinebench 11,5

Mina Resultat från våras:
3.83Ghz cpu 6.48 pts
4.03Ghz cpu 6.89 pts
4.23Ghz cpu 7.22 pts

4.43Ghz cpu 7.64 pts
4.53Ghz cpu 7.82 pts
4.64Ghz cpu 7.91 pts

4.73Ghz cpu 8.08 pts
4.84Ghz cpu 8,32 pts
4.94Ghz cpu 8.48 pts

5.02ghz cpu 8.64 pts
5.10ghz cpu 8.77 pts

Sen tog min stablitet slut för min del och väldigt hög temp kommer jag ihåg. core temp över 80C på sista
testet.

Hmm nice du har ju varit uppe i över 5ghz! Men något stämmer inte, du skall ej behöva 1.5vcore för 4.6ghz. Jag får 8.20 i cinebench@4.81ghz.
Vilken revision har du på ditt moderkort? Jag har revision 3.0. Jag skall kolla imorgon vad jag har för inställningar i bios för min clock och skriva dom här åt dig om du vill? Jag ligger på 1.65v på minnes volten. tänkte testa imorgon att öka minnesvolten till 1.7v och sänka mina timings.

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Skrivet av Boffster:

Men pajjas !!

Skrivet av Xenoz:

Okej jag skrev lite hastigt , vad jag menade är att du beter dig som ett komplett rövhål och kräver hjälp och verkar bli arg när det inte kommer på tidpunkten som du vill att det ska komma på , så i mina ögon så förtjänar du inte ett svar , vi erbjuder hjälper..vi är inte din techsupport.

Skrivet av StureH:

Tror du att din attityd skulle funka bättre i verkliga livet?

Hoppas du har en bättre då.

Annars skulle jag svara på samma sätt då oxå.

Så fråga trevligt så tror jag att många fler och snabbare svarar dig

Detta är helt onödig pajkastning, kanske var TS lite hård i tonen men ingen ide att ni kommer och slänger mer skit, skärp er.

edit: Ts, ta och dela up dinna meningar i stycken, blir jobbigt att läsa annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

SLI kommer alltid ge mer prestanda i t.ex. 3DMark. Hur det sen ser ut i verkliga spel och gällande problem, strömförbrukning och ljudnivå är en helt annan femma.
Samma sak gäller för din processor, den presterar riktigt bra i t.ex. 3DMark, men samma gäller inte för alla spel (den presterar oftast väldigt bra).

Tack för svaret, jag trodde amd fx´s processorer presterade kasst i 3dmark11? Jag får inte ens 9k poäng i physics. Vad får du i physics med din intel?
Sen är ju inte mycket som är optimerat för oss med 8 kärniga processorer, intel ligger före där men det kommer ju att komma optimerat för 8 kärnor snart.
Fläktarna och strömförbrukningen är inte farlig med mina Evga faktiskt fast jag kan säga att jag sett många andra gtx660 från andra tillverkare där dom har
valt en mycket bättre lösning på fläktarna än just Evga´s. Samt så klockar inte Evga korten så bra pga kepler gk106 arkitekturen eller gtx 660 korten klockar faktiskt dåligt överlag. Men Mina 660 är ju klockade från fabrik. *Sen många tester med 660 och dess kärna har visat att många kort throttlar ner av för hög klockning och även om du är stabil och det flyter på så klockar dom ner sig. Jag ångrar att jag snålade och inte köpte 2st gtx660 ti´s istället bara.

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TECH:

Hmm nice du har ju varit uppe i över 5ghz! Men något stämmer inte, du skall ej behöva 1.5vcore för 4.6ghz. Jag får 8.20 i cinebench@4.81ghz.
Vilken revision har du på ditt moderkort? Jag har revision 3.0. Jag skall kolla imorgon vad jag har för inställningar i bios för min clock och skriva dom här åt dig om du vill? Jag ligger på 1.65v på minnes volten. tänkte testa imorgon att öka minnesvolten till 1.7v och sänka mina timings.

Kan vara roligt om du har tid med det så ska jag jämföra med dom inställningarna jag hade sist när jag försökte köra med hög fbs.

Högsta ostabila OC http://valid.canardpc.com/2757667 med temp på 89c.

Tempraturen stoppar mig att komma högre för vid 90c så hänger sig hela datorn och bios är inställt på 90c på cpun.

Kom ihåg nu att fbs ställde jag in på 221 i bios sen höjde jag bara multiplier från 20.0 20.5 21.5 osv till 24.0 och högre vill den inte för mig.
Spelar ingen roll vad jag ställer in fbs en på så är gränsen för multiplier 24.0.

Reven på mitt moderkort återkommer jag med i morgon för jag hittar den inte på moderkortet nu.

M.v.h Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av FlytPojken:

Killen har ju varit medlem sen 2001, vilken legend. Inte fan behöver tanten fråga er att flytta på bussen hoppas jag! Svaren ska ju hagla!

Jo han är legend, men andra inlägget han skrev fick mig att tro att det var en nyregistrerade p12:a
Vill han "bumpa" tråden på ett vettigt sätt kunde han bara lagt till ytterligare information så hade det inte varit något tjafs
Och att sedan förolämpa folk som ber han att lugna ner sig gör inte saken bättre

Att kräva att forumet ska svara på hans frågor är ju bara absurt, denna sidan är frivillig att vara på och att svara på andras inlägg
Ne, vill man ha ett trevligt och respektfullt forum får man ha lite hyffs
Speciellt från en vuxen person (antar att han är det pga att han är reggad 2001, men kan ju varit någon som tagit över kontot)
Aja nog med åsikter från mig

OnT
Klockningen på din 8350 ser bra ut och har nog en bra balans tillsammans med dina gtx 660
Och anledningen till varför en 2600k @ 4,3 ghz är bättre beror på att den har hyperthreading, den beter sig i princip som en 8 kärnig cpu i 3d mark (skulle jag tro)
Kombinera det med Intels högre ipc så klår den en fx 8350 på 4,8ghz

Men tycker du ska vara nöjd med oc:en, att klocka den högre driver på strömförbrukningen ganska mycket
När swec gjorde sitt test ökade strömförbrukningen nästan 150w (mellan 4,6ghz och 5ghz)
Så kort sagt är de sista 0,2+ ghz inte värt det, blir svår kylt
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...