Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jan 2011

Sluten vattenkylning till 2500k?

Har tänkt mig att skaffa sluten vattenkylning till min Intel Core i5-2500K, har kört alldeles för länge med original.

Såhär ser det ut just nu när jag kör LinX.

Har funderat länge på en Seidon 120M.

Men nu finns det 3 olika versioner.

Seidon 120M
Seidon 120V
Seidon 120XL

Vad är det för skillnad på dessa 3 förutom storleken på radiatorn?

Har inga planer att klocka upp för tillfället, lär nog testa lite om jag byter kylare. För det finns inte nåt grafikkort(Singel) som bottleneckar 2500k än idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av TelleT:

Har tänkt mig att skaffa sluten vattenkylning till min Intel Core i5-2500K, har kört alldeles för länge med original.

http://i.imgur.com/NFDpj9h.png

Seidon 120M
Seidon 120V
Seidon 120XL

Har inga planer att klocka upp för tillfället, lär nog testa lite om jag byter kylare. För det finns inte nåt grafikkort(Singel) som bottleneckar 2500k än idag?

Satsa hellre på en luftkylare än en sluten vattenkylare, luftkylare presterar bättre än en vattenkylare vid samma pengar, så ska du köra vattenkylning så köp minst en 240mm radiator.

| Intel core i7 4930k | EVGA GTX 1080 FTW | Gigabyte GA-X79 UD5 | Patriot 32GB (4x8) 2133Mhz CL 10 | Corsair Obsidian 750D | Corsair AX 860W | Noctua NH-U14S | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 840 Basic 128GB | Seagate Barracuda 7200rpm 2TB | BenQ XL2411Z 144Hz | Windows 10 Pro | Finalmouse 2015 | Sennheiser PC 350 SE | Corsair K65 RGB MX Red | Xtrfy NiP Lightning Large | Samsung Galaxy S6 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Schackmannen:

Satsa hellre på en luftkylare än en sluten vattenkylare, luftkylare presterar bättre än en vattenkylare vid samma pengar, så ska du köra vattenkylning så köp minst en 240mm radiator.

Luftkylare presterar generellt inte bättre och om dom gör det så låtar fläktarna som ett jetplan.

Ska du inte klocka så spar pengarna och köp en tyst billig hyper: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Skall du klocka och ändå köra på luft så satsa på någon "phantek", men tänk på att dina minnen kan vara ivägen om dom har höga kylflänsar!

Men har för mig att du ej skall klocka och då tycker jag att hypern passar dig perfekt, billig också, mest "bang for the buck" så att säga!

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av TECH:

Luftkylare presterar generellt inte bättre och om dom gör det så låtar fläktarna som ett jetplan.

Ska du inte klocka så spar pengarna och köp en tyst billig hyper: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Skall du klocka och ändå köra på luft så satsa på någon "phantek", men tänk på att dina minnen kan vara ivägen om dom har höga kylflänsar!

Men har för mig att du ej skall klocka och då tycker jag att hypern passar dig perfekt, billig också, mest "bang for the buck" så att säga!

Nej, slutna vattenkylare är oftast högljudda då dom oftast har billiga skit fläktar, vet inte vilka luftkylare du tänker på men tillexempel en NH-D14 har bland de tystaste fläktar som finns, och en NH-D14 slår tillexempel en H80i som låter och kostar mer.

| Intel core i7 4930k | EVGA GTX 1080 FTW | Gigabyte GA-X79 UD5 | Patriot 32GB (4x8) 2133Mhz CL 10 | Corsair Obsidian 750D | Corsair AX 860W | Noctua NH-U14S | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 840 Basic 128GB | Seagate Barracuda 7200rpm 2TB | BenQ XL2411Z 144Hz | Windows 10 Pro | Finalmouse 2015 | Sennheiser PC 350 SE | Corsair K65 RGB MX Red | Xtrfy NiP Lightning Large | Samsung Galaxy S6 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jan 2011

Tacksam för svaren!

Men jag är tjurig, så har beställt en Seidon 120XL, bredare radiator och 2 fläktar lät intressant.

Lekt runt lite i BIOS med olika inställningar.

Har nu sänkt vcore manuellt till 1.15 (Var på 2.0+ med auto när jag hade klockat till 3.7ghz) och klockat till 4.0ghz som maxboost.

Rätt roligt att kärnorna är 10 grader kallare vid stresstest än innan! Längtar tills jag får hem den nya.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av TelleT:

http://i.imgur.com/NFDpj9h.png

Seidon 120M
Seidon 120V
Seidon 120XL

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1689226

Bara ett alternativ, jag har själv en sådan i min burk och är helnöjd.

EDIT: Jag såg nu att du redan beställt, och jag tror att du kommer bli nöjd.
Annars får du väl häva beställningen och köpa lite tysk Kühlung.
Det känns som om dom slutna systemen kanske underskattas en smula, för kallt blir det iallafall.

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Om man säljer sitt hus, har man inget hus kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av jordenxxx:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1689226

Bara ett alternativ, jag har själv en sådan i min burk och är helnöjd.

EDIT: Jag såg nu att du redan beställt, och jag tror att du kommer bli nöjd.
Annars får du väl häva beställningen och köpa lite tysk Kühlung.
Det känns som om dom slutna systemen kanske underskattas en smula, för kallt blir det iallafall.

Hoppas på det, får väl se om jag kan få upp mig till 4.5ghz i stabilt läge.

Märker redan en stor skillnad när jag fått upp den till 4ghz. Även beställt en Samsung EVO Basic 840 - 250GB, så datorn kommer nog kännas en aning trimmad! B)

EDIT:

Någon som har koll på vad det är för "snitt" på volt för att få stabilt 4.5Ghz? Så man kan se om man har ett bra eller dåligt chip. Här är då efter 15min med Prime95 , offset -.085, stockkylare.

Ska bli intressant när man fått nya kylaren, vill inte ha igång Prime allt för länge med 80 grader. Verkar ha stannat mellan 75-81 grader nu iaf och inga errormeddelanden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2013

Jag tycker att du borde köpa en Swiftech h220 som du sedan kan uppgradera

MSI 970A-46 AM3+, AMD FX 4170 4.2 GHz (överclockad till 5.0 GHz), ANTEC KÜHLER H2O 1220 (med 2 Noctua NF-F12), EVGA GTX 970 ACX 2.0 Superclocked, Corsair VENGENS 8GB, Fractal Design Arc Midi r2, 2 WD Green 1TB (RAID 0),
A-DATA SSD SX900-Series 128GB, Fractal Design Silent Series R2 140mm x3