Permalänk
Medlem

Uppdatera bios, hjälp!

HEJ! har suttit vid datorn sedan halv 8 ungefär och sakta med säkert försökt uppdatera mitt bios.

Har nu uppstått ett problem jag inte kan lösa.
(gör detta med ett FAT usb)
Jag får ett felmeddelande som beror på att min bios update inte är .bin, den är .ROM
En kort bit utav meddelandet: "Please updata ROM bios first ..."

Jag har dock inte hittat något som helst sätt att få min .ROM fil att bli just .bin

Följer denna guiden: http://forums.evga.com/tm.aspx?m=15265&mpage=1

Så _SNÄLLA_ hjälp en panikslagen överviktig tonåring genom sin värsta fredagskväll någonsin.
HUR GÖR JAG ?!

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du och varför vill du flasha BIOS?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

#1 Ursäkta mig!

M5A78L-M LX V2

haha töntigt nog måste jag göra det för att få igång CS:GO för att ha något att göra om kvällarna, det är så jag förstått det i alla fall.

Permalänk

Jag förstår inte hur en bios-flashning skulle få ditt cs:go att funka?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Hur kommer en BIOS flash att få igång CS-GO? Vem har du hört det av?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

# 2, 3

Läste det på något steam forum, det verkade ha funkat för många så jag tänker försöka vare sig ni avråder mig eller inte! haha

Men har ni någon aning om hur jag kan göra? eller vart jag kan ladda ner en .bin bios update till mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

För de första så kommer inte en BIOS flash hjälpa.

Om du verkligen insisterar så ska du inte göra som de säger på dedär förumet. Tittar man på ditt moderkorts hemsida så hittar man ett annat flash program under BIOS utilities som heter AUFDOS.exe. Denna klarar av .rom filer.

Här är en tutorial.

http://support.asus.com.tw/technicaldocuments/technicaldocume...

Du kan göra ett bootbart USB minne precis som du tänkte och sedan kasta in AUFDOS.exe samt bios.rom.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

#xeno88 Nu hänger jag inte med här, jag är (skall antecknas) _riktigt_ värdelös på sånt här, inte smart, inte bra på att följa instruktioner.

Så tutorialen var i stort sätt på kinesiska.

Finns det inte någon Bios patch som redan är .bin när jag laddar ner den ?
Har f.ö inte tillgång till tom CD/dvd skiva.
och har ingen vetskap om hur man tömmer en för den delen heller.

Permalänk
Medlem

Du kan följa denna tutorial till steg 6.

http://forums.evga.com/tm.aspx?m=15265&mpage=1

Sedan går du hit och tittar under BIOS utilities.

http://www.asus.com/Motherboards/M5A78LM_LX_V2/#support_Downl...

Där laddar du ner AUFDOS.exe.

Kolla sedan under BIOS och ladda ner den senaste, ska vara översta.

Lägg in båda filerna i ditt USB minne.

Starta om och starta via USB minnet. När datorn startar brukar de stå "Press F12 for boot menu" eller liknande. Tryck då F12 eller vilken knapp som det står. Välj USB minnet.

Skriv sedan detta. (Kan vara en bra ide att göra backup av gammla BIOS först)

afudos /i"MITTBIOSNAMN".rom /pbnc /n

Byt ut "MITTBIOSNAMN" till vad filen heter såklart.

Stäng absolut inte av datorn om det skiter sig. Kom ihåg, du gör allt på egen risk.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Hämta ner Asus Update och flasha i windows därigenom, har jag gjort många gånger utan problem.

Hämta ner biosen till ditt moderkort, packa upp, starta Asus Update, peka till bios filen och tryck Flash, vänta tills den är klar och starta om, klart.

Permalänk
Medlem

Xeno88 Ursäkta min okunnighet men hur vet jag vad filen heter? är det bios patchen du menar ?

Permalänk
Medlem

För att säga det enkelt...
Det tog mig två minuter att söka på ditt moderkort, ladda ner bios + manual där det står EXAKT hur du ska göra i bios med EZ Flash 2.
Klarar du inte av det så bör du inte ens prova flasha ditt bios...

Men...
Har du lyckats ta hem M5A78L-M-LX-V2-ASUS-1302.ROM så lägg den filen på en USB-sticka, boota om och tryck på ALT + F2 för att komma till EZ Flash 2...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Uppdatera bara inte, det kommer inte hjälpa. Kan du inte följa instuktioner hur ska vi kunna hjälpa dig?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

#alla

Lyckades lösa det! en 5 timmar och 30 minuters session var allt som behövdes!

F.ö så funkar CS:GO utmärkt efter flashen!