Permalänk

NH-U12P se2 problem med fläktarna

Hej!
Jag behövde en ny kylare och blev tillsagd av personalen på inet att detta var de som gällde för mig.
Sagt och gjort så gjorde jag det och har nu monterat den efter mycket om och men, vart lite pill jobb.

Allt var frid och fröjd tills jag startade datorn, fläktarna gick inte igång...
Iaf inte av sig själva utan jag fick ge dom en liten lätt touch så började de snurra igång.

Jag hade då sammankopplat båda fläktar med hjälp av Y-kabeln man fick med sedan hade jag suttit fast U.L.N.A adaptern vilket jag därpå monterade fast på mitt modekort (cpu_fan)
Då detta inte fungerade testade jag att lossa ena fläktkabeln från Y-kabeln för att sedan montera på en annan fläktplats, nu minns jag inte namnet på denna skall kolla upp det imorgon.

Då jag gjorde detta så fungerar båda fläktar men när jag startar upp datorn får jag CPU_FAN ERROR.

Har någon haft liknande problem eller möjligtvis någon som vet vad jag gjort fel?
Hade uppskattats enormt mycket, tack för mig!

Permalänk
Skrivet av goasmurfen:

Snälla någon :/ ?

Fungerar det ifall du plockar bort U.L.N.A.-adaptern?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goasmurfen:

Snälla någon :/ ?

Vad har du för moderkort?

Min första tanke är att CPU_FAN ERROR beror på att fläkten förmodligen snurrar för långsamt, vilket då resulterar i att moderkortet varnar dig för ett eventuellt fläkthaveri. Likaså med U.L.N.A-adaptern och Y-kabeln, du får alldeles för lite kräm under uppstart. Om du dessutom har valt en tyst fläktprofil i UEFI/BIOS för CPU-fläkten så är det delvis även där problemet ligger eftersom dessa inställningar brukar sänka varvtalet på fläktarna. Använder du adaptrar så lämna fläktprofilerna i standardinställningen, och använder du fläktprofiler så kopplar du inte in några adaptrar.

Har du provat L.N.A-adaptern? Skillnaden i ljudnivå bör vara väldigt liten, men fläktarna blir mer driftsäkra eftersom de då klarar av att starta av sig själv.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goasmurfen:

Snälla någon :/ ?

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

*Otillåten bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Okej skall ta och testa att ta bort U.L.N.A och ansluta båda till Y adaptern igen!
Jag använder mig utav ett Asus M4N75TD modekort och jag gör väl rätt i att sätta min Y-kabel i CPU-FAN?

Vad är normalt för en cpu att ligga på vid "vilande" tillstånd?
Har laddat Core-Temp och den visar 34C just nu

Permalänk

Det ULNA (Ultra Low Noise Adapter, tror jag det står för) gör öka motståndet så spänningen blir lägre. Den borde sänka spänningen till 7V, kanske 5V men det verkar hyffsat orimligt. Saken är att vissa fläktar börjar inte snurra förren någonstans mellan 5V-7V och då om man hjälper den lite på traven (puttar till den) så får fläkten lite momentum och börjar snurra på egenkraft.

"CPU fan error" varnar när fläkten snurrar för långsamt. Man kan stänga av det i BIOS eller eventuellt sänka hastigheten då den ska varna.

34C är en bra idle temperatur men den temperatur som spelar störst roll är den du får vid arbete. Det finns ett program som heter Prime95 som stressar processorn. Med hjälp av det så kan du se hur varm din processor blir vid hög belastning.

Edit: Standardspänningen för en fläkt är 12V.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Har nu tagit bort U.L.N.A adaptern och slipper nu felmeddelandet vid uppstart!
Hur kommer det sig att fläktarna inte vill fungera ordentligt med adaptern?
Tycker det är väldigt konstigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goasmurfen:

Har nu tagit bort U.L.N.A adaptern och slipper nu felmeddelandet vid uppstart!
Hur kommer det sig att fläktarna inte vill fungera ordentligt med adaptern?
Tycker det är väldigt konstigt

Med största sannolikhet därför att UEFI/BIOS är inställt på lägre än 100% fläkt på den utgången. Ska du köra egna motstånd måste du inaktivera all tempstyrning/silent mode osv. Annars kommer spänningen bli för låg för start.

Detta har väl redan förklarats i tråden?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro