"Det finns idag ingen anledning att skaffa mer än 8GB RAM". Myt?

Permalänk
Skrivet av tvelander:

På jobbet renderar dom och slår i 128GB taket nästan.

Vad jobbar du/ni med som kräver så mycket minne?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Avstängd

Jag har haft 4gb i min rigg som är ca 2½ år gammal. Förstår inte denna hetsen med 16/32gb minne.
Jobbar med många flikar samtidigt, photoshop, fl studio och känner inte av att jag behöver mer än 4gb överhuvudtaget. Spelar iofs inte nya spel men som jag sa så använder jag ganska mycket program och oftast simultant då jag hoppar mellan projekt!

Permalänk
Medlem

8GB kan man ganska enkelt fylla upp. Varit nära några gånger när jag hostat minecraftserver, haft Revit och typ BF3 igång samtidigt

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har bara 8GB och minnet tar slut titt som tätt med applikationer och spel som krashar som följd, blir till att köpa mer RAM vid tillfälle.
Så nog finns det anledning att skaffa mer än 8GB om man nyttjar datorn på så vis att man faktiskt använder mer än 8GB, men sitter du bara och spelar, surfar lite och sen stänger av datorn så klarar man sig långt på 8GB.

Skrivet av Foster D:

Men det där snacket om att det skulle vara dumsnålt att köpa mindre än 16GB är bara trams.
Jag köpte 8GB, och min totala minnesanvändning har aldrig överstigit 3GB nånsin på ca 1,5 år.
Kan inte se någon som helst anledning för mig att dra till med 16GB när jag inte ens behöver 8.

Vad gör du med din dator då om den drar så lite?
Min använder i skrivande stund 5GB och jag har egentligen bara Chrome med 18 flikar, spotify, skype och uTorrent igång.
Men som jag skrev ovan så är det helt riktigt att om man inte kan använda 8GB så klarar man sig ju bra på det

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Hade 8GB RAM för ett år sen, fick varningar följt av krasch flera gånger om dagen.
Har nu 16GB och får samma varningar ibland men inte dagligen.

Skulle säga att 8GB är minimum för en speldator i dagsläget.
Om jag inte kommer ihåg fel så tar mitt WoW 2-4GB ram, det tar snabbt slut.

WoW kan aldrig ta mer än 3GB.

Permalänk

Det är viktigt att tänka på att program får lov att använda mer RAM om det finns tillgängligt. T.ex. kommer program använda mindre minne om du kör dem på en dator med 2GB minne jämfört med 16GB. Det är inte ovanligt att Chrome tar över 1GB för mig vilket inte betyder att man inte kan köra det på en dator med 2GB minne eftersom det tar slut.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Entusiast

*fundering*
Om spelen inte tar mycket mer än 12-16... kanske 20 gibibyte efter installation, så kanske man kan ladda in hela spelet i RAM-.minnet på en gång.
Visst måste banor och annat initialiseras för varje nivå, men laddningen skulle bli avsevärt snabbare.

Sist jag kollade, tog hela min WoW-installation ~12 gibibyte. Det skulle lätt husera i RAM om man hade t.ex 32 Gibibyte RAM. Det skulle snabba upp laddningen av karaktärer, världar och instanser avsevärt.
Varit några gånger man sitter i en raid o väntar på folk: "Sorry folks, still loading." i teamspeak/ventrilo mm.

Red./Tillägg:
För att svara på frågan i OP.
Många här hos sweclockers säger att 8 GiB räcker långt för många (Inte alla). Och jag håller med.
Men att säga "...finns ingen anledning ... " är fel.
Man måste kolla upp sina egna behov. Vet man inte är det bra att fråga. Och det är precis vad många gör. Därför har vi massor av "Räcker mitt RAM?" trådar. Kolla in i trådarna, så ser ni att de flesta svarar att det beror på.
Spel, surf och youtube + HD-film räcker 8 GiB långt... Än så länge.
Har man datorn som ett arbetsredskap, och använder lite tyngre sviter, såsom photoshop, FL studio, Cubase, 3d studio Max, med mera. Ja då krävs det mer.
Men är man en flitig användare av dessa tyngre sviter, så vet man också vad man behöver, och behöver i regel inte fråga "Räcker mitt RAM?"... för man vet om det räcker eller inte.

Därför tenderar "Räcker mitt RAM?" trådarna att klinga i "Ja det räcker" eller "8 GiB räcker gott år dig", för de som frågar frågan, har oftast inte behovet av mer heller.

Men: Utvecklingen går framåt, och nya spel har högra krav, så snart tynar alla "...8 GiB" trådar bort till fördel mot "Räcker mina 16 GiB?"... och snart efter det "Räcker mina 32 GiB?"

Typos. +Tillägg.
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

*fundering*
Om spelen inte tar mycket mer än 12-16... kanske 20 gibibyte efter installation, så kanske man kan ladda in hela spelet i RAM-.minnet på en gång.
Visst måste banor och annat initialiseras för varje nivå, men laddningen skulle bli avsevärt snabbare.

Sist jag kollade, tog hela min WoW-installation ~12 gibibyte. Det skulle lätt husera i RAM om man hade t.ex 32 Gibibyte RAM. Det skulle snabba upp laddningen av karaktärer, världar och instanser avsevärt.
Varit några gånger man sitter i en raid o väntar på folk: "Sorry folks, still loading." i teamspeak/ventrilo mm.

Den idén finns redan i form av RAMDisk och liknande programvaror där du allokerar önskad storlek av RAM'et att agera som en vanlig partition. Därefter kan du lägga filer som du vill ska ladda in snabbt. Principen blir densamma som en SSD, eftersom att båda är flashminnen. Skillnaden ligger i hastighet då RAM är X antal gånger snabbare än en SSD. I min värld så tjänar man ingenting på att låta spel laddas från flashminnen, då jag utifrån mina erfarenheter knappt märker skillnad. I teorin låter det suveränt med att lagra spel på flash. Frågan jag ställer mig är hur mycket snabbare laddtiderna verkligen blir i praktiken...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av YamahaDGX630:

Den idén finns redan i form av RAMDisk och liknande programvaror där du allokerar önskad storlek av RAM'et att agera som en vanlig partition. Därefter kan du lägga filer som du vill ska ladda in snabbt. Principen blir densamma som en SSD, eftersom att båda är flashminnen. Skillnaden ligger i hastighet då RAM är X antal gånger snabbare än en SSD. I min värld så tjänar man ingenting på att låta spel laddas från flashminnen, då jag utifrån mina erfarenheter knappt märker skillnad. I teorin låter det suveränt med att lagra spel på flash. Frågan jag ställer mig är hur mycket snabbare laddtiderna verkligen blir i praktiken...

Jo. Visst är det så. Jag själv har t.ex min minecraft-server huserandes i en RAM-disk på min Linux-server.

Nej. Fråga inte om access till den. Den är privat. Enbart för mig och nära vänner.

Dold text

Vad jag menar är att spelen själva sköter det utan behovet av separat konfigurerade RAM-diskar. Vi får väl se.
WoW har t,.ex en cache-fil den skapar och uppdaterar med jämna mellanrum, som laddas in i RAM. (Ibland blir den korrupt, och man får ta bort den för att kunna starta spelet igen. En del av er känner till detta)
Tyvärr så nyttjar den inte RAM-minnet om man har det tillgängligt. Den är mycket begränsad.

Hoppas att spel i framtiden ändrar på detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Filip1727:

Vad jobbar du/ni med som kräver så mycket minne?

Vet inte vad dom renderar i.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Till alla som stör er på "sej, mej, dej, dom" osv säger jag bara, inse att språket utvecklas. Även om det är språkligt fel att skriva/säga det i början så kan vi inte hindra att vårat språk utvecklas, när vi ändå uttalar orden "sej, mej, dej, dom" osv så är det bara logiskt att vi även borde stava det så.

Vilken total icke-debatt; det har varit vedertagna stavningar i typ 30 år vid det här laget.
Och fullständigt ointressant i en diskussion om RAM.

...där det för övrigt i betydligt mer än 30 år har gällt, rent datorarkitektoriskt, att RAM är det bästa att förse sitt system rikligt med, så mycket plånboken tillåter.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Har bara 8GB och minnet tar slut titt som tätt med applikationer och spel som krashar som följd, blir till att köpa mer RAM vid tillfälle.
Så nog finns det anledning att skaffa mer än 8GB om man nyttjar datorn på så vis att man faktiskt använder mer än 8GB, men sitter du bara och spelar, surfar lite och sen stänger av datorn så klarar man sig långt på 8GB.

Vad gör du med din dator då om den drar så lite?
Min använder i skrivande stund 5GB och jag har egentligen bara Chrome med 18 flikar, spotify, skype och uTorrent igång.
Men som jag skrev ovan så är det helt riktigt att om man inte kan använda 8GB så klarar man sig ju bra på det

Har upptäckt när jag läst i tråden att jag kör betydligt färre program samtidigt än vad de flesta verkar göra.
Winamp är alltid igång, utöver det så är det antingen ett spel, surf, och nått redigerings/renderingsprogram, väldigt sällan samtidigt.
Drog igång Minecraft, Blender, utorrent. Lightroom, och 17 flikar youtube i Firefox, och det blev 4.06GB total minnesanvändning.
Att jag skulle ha så många flikar öppna samtidigt, eller alla dessa program, händer aldrig.
Med Skyrim ovanpå allt blev det 5.50GB.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200213:

WoW kan aldrig ta mer än 3GB.

Kan ta upp till 4GiB, på en 64 bitars maskin, med LAA flaggan satt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Kan ta upp till 4GiB, på en 64 bitars maskin med LAA flaggan satt.

Nope. Activision patchade så man inte skulle behöva använda LAA, och sedan MoP kan inte wow.exe använda mer än 3GB.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200213:

Nope. Activision patchade så man inte skulle behöva använda LAA, och sedan MoP kan inte wow.exe använda mer än 3GB.

Åh fan!
Verkar lite dumt att inte sätta flaggan, nu när de flesta kör med 64 bitar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan ta upp till 4GiB, på en 64 bitars maskin, med LAA flaggan satt.

Skrivet av anon200213:

Nope. Activision patchade så man inte skulle behöva använda LAA, och sedan MoP kan inte wow.exe använda mer än 3GB.

Enligt blizz verkar det fungera i 64 bit klienten.

"Hello,

The point of the 64 bit client is that it'll be able to use more than the standard 2GB of memory normally allocated to 32 bit applications, so you will see higher than normal memory usage whilst using the 64 bit client.
"

"

The game, when using the 64bit client, should try and use whatever memory is available and free, but it should be able to hand it back for other applications. Also, this should change depending how much of the game world is being loaded in/out, so if you're travelling around a lot, you'll probably see memory usage be much higher.
"

http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/5492749938

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Åh fan!
Verkar lite dumt att inte sätta flaggan, nu när de flesta kör med 64 bitar.

Activision/Blizz kompilerade in LAA hårdkodat i wow.exe i patch 4.1 (år 2010), då ökade möjligt användt RAM från 2GB till 3GB. Men visst, om ni argumenterar för att det är 4GB så ska jag ge mig, men jag har aldrig sett mitt wow gå över 3GB iallafall.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200213:

Activision/Blizz kompilerade in LAA hårdkodat i wow.exe i patch 4.1 (år 2010), då ökade möjligt användt RAM från 2GB till 3GB. Men visst, om ni argumenterar för att det är 4GB så ska jag ge mig, men jag har aldrig sett mitt wow gå över 3GB iallafall.

Det var bra att de slog på LAA från början, med LAA påslaget skall en 64 bitars maskin kunna använda upp till 4GB, nu verkar WoW tydligen nöja sig med 3GB i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga att det finns ingen anledning att skaffa _mindre_ än 8GiB idag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!