Permalänk

Bytt cpu-kylare, normala temps?

Tjo! Bytte nyss CPUkylare till CM 212 evo och får ca 29-32 idletemps och 48-54 intelburn test i extreme, är detta normalt?

Sedan när man stängt av det så går det fortfarande 10 min efter på 50 grader c?

Sedan kollade jag nyss och CPUfläkten går konstant i 1400rpm? SÅ ska det absolut inte vara... har jag gjort något fel? Har connectat den till CPU_FAN1

Vad är fel?

Permalänk
Medlem

Extremt bra temperaturer, testa Prime95 också för att vara säker på att det inte är fel på dina tempsensorer.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Extremt bra temperaturer, testa Prime95 också för att vara säker på att det inte är fel på dina tempsensorer.

problemet är att fläkten går i 1500rpm kostant,
Ändrade nu i speedfan och fortfarande samma idletemps, men varöfr gick den i 1500rpm från början?

Permalänk
Medlem

Rätt så bra temps, jag ligger mellan 30-35 i idle 75-80 i prime 95

Skulle inte säga att det är något fel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linusberg:

problemet är att fläkten går i 1500rpm kostant,
Ändrade nu i speedfan och fortfarande samma idletemps, men varöfr gick den i 1500rpm från början?

Speedfan är ett skitprogram som ofta ställer till det. Du kan ju låta ditt moderkort varvtalet. Du få gå in i Bios och aktivera funktionen.

Skrivet av Xiqt:

Rätt så bra temps, jag ligger mellan 30-35 i idle 75-80 i prime 95

Skulle inte säga att det är något fel

Ni kör dock helt olika system, Haswell går varmt som in i h*lvete, dessutom kör TS en stock 2500K och du kör 4.7Ghz. Vilken kylare har du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

Tjo! Bytte nyss CPUkylare till CM 212 evo och får ca 29-32 idletemps och 48-54 intelburn test i extreme, är detta normalt?

Sedan när man stängt av det så går det fortfarande 10 min efter på 50 grader c?

Sedan kollade jag nyss och CPUfläkten går konstant i 1400rpm? SÅ ska det absolut inte vara... har jag gjort något fel? Har connectat den till CPU_FAN1

Vad är fel?

Du har exakt samma temps som mig med samma kylare! Jag har en annan processor dock som vanligtvis brukar vara lite varmare än din men jag hade nog tur lite tur med min

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Skrivet av Kent:

Speedfan är ett skitprogram som ofta ställer till det. Du kan ju låta ditt moderkort varvtalet. Du få gå in i Bios och aktivera funktionen.

Ni kör dock helt olika system, Haswell går varmt som in i h*lvete, dessutom kör TS en stock 2500K och du kör 4.7Ghz. Vilken kylare har du?

Hur gör jag det?

Från början med inga program gick den på 1500rpm, nu ändrarde jag i speedfan till 50% 800rpm och den har samma temps...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linusberg:

Hur gör jag det?

Från början med inga program gick den på 1500rpm, nu ändrarde jag i speedfan till 50% 800rpm och den har samma temps...

Starta om datorn och gå in i Bios, du får nog trycka på del-knappen eller F1/F2 för att komma till bios. Väl därinne ska det finnas en "Hardware Health Event Monitoring Screen" Där kan välja att moderkortet ska styra fläkten. Du kan läsa mer i bruksanvisningen:
ftp://europe.asrock.com/manual/P67%20Pro3.pdf

Som alternativ kan du även köpa en manuell fläktkontroller, kostar 30-40 kronor, Tex. Zalman fanmate:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243438

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Testpilot

Jag har en i5 2500k som jag använder ASUS egna "OC" funktion med (den kör 1.6ghz och går upp i 4.3ghz när det behövs), ligger på ca. 34-36c i Idle och ca. 54c i BF3 spelande (toppade 63c vid 1 timmes prime95).

Så skulle inte säga att det är något fel med dina temps alls, och som du säger; har märkt nästan 0% skillnad på om fläkten kör 500rpm eller 2000rpm, kan nästan lika gärna ha den av lol.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamin-daemon:

Speedfan är ett skitprogram som ofta ställer till det. Du kan ju låta ditt moderkort varvtalet. Du få gå in i Bios och aktivera funktionen.

Ni kör dock helt olika system, Haswell går varmt som in i h*lvete, dessutom kör TS en stock 2500K och du kör 4.7Ghz. Vilken kylare har du?

Ja det har du iofs rätt i H110i

Permalänk
Skrivet av Kent:

Starta om datorn och gå in i Bios, du får nog trycka på del-knappen eller F1/F2 för att komma till bios. Väl därinne ska det finnas en "Hardware Health Event Monitoring Screen" Där kan välja att moderkortet ska styra fläkten. Du kan läsa mer i bruksanvisningen:
ftp://europe.asrock.com/manual/P67%20Pro3.pdf

Som alternativ kan du även köpa en manuell fläktkontroller, kostar 30-40 kronor, Tex. Zalman fanmate:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243438

Gjorde som du sa men de lyckades ändå stanna uppe på 1500rpm, förstår inte varfor den krånglar...