Priserna på minnen når ny toppnotering

Permalänk
Melding Plague

Priserna på minnen når ny toppnotering

Efter branden vid en av SK Hynix anläggningar i Kina fortsätter oron på minnesmarknaden. Nu når priserna på DDR3-minnen den högsta noteringen på två år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånad? Nja, inte direkt.

Permalänk
Medlem

Ingen fara för dom flesta med andra ord, priserna lär sjunka till normal nivå efter nyår.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Kollar man in diskografen på Prisjakt för Corsair Valueram (som länkas till nedanför artikeln) så, har priserna gått stadigt uppåt sedan Februari. Med en dipp innan September. Så vet inte hur man riktigt ska vinkla ögonbrynen i det här läget.

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=1292952&s=lar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kollar man in diskografen på Prisjakt för Corsair Valueram (som länkas till nedanför artikeln) så, har priserna gått stadigt uppåt sedan Februari. Med en dipp innan September. Så vet inte hur man riktigt ska vinkla ögonbrynen i det här läget.

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=1292952&s=lar...

Likadant som på minnena jag köpte nu i höst, fast jag prickade in en kampanj så fick 2x8GB för ~950:- vilket fortfarande var mer än minnena jag köpte i vintras (blev uppätna av moderkortet...)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Konstigt nog känns minnen ha mer värde nu. Mer exklusivt på nått sätt.

Permalänk
Medlem

Mina minnen är 400 kr dyrare än när jag köpte dom för 2-3 år sedan. Jag skulle behöva uttöka, men sedan jag gick över till Windows 8 så tycks jag klara mig okej med mina 8GB tills vidare, jag slipper varningarna om för lite minne nu iaf.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tror jag gav max 700 spänn för mina 8GB-moduler (16GB-paket), känns inte jobbigt alls, slipper nog köpa ram på ett tag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev något förvånad nu när jag bygger ihop en ny HTPC och köpte 4gb DDR3 ram till den, betalar lika mycket för 4gb som jag betalade för 8gb för drygt två år sedan.
2011-11-21: Kingston 8GB DDR3 PC3-12800, 401kr
2013-09-22: Corsair 4GB DDR3 PC3-12800, 345kr

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Blir lite konspiratorisk när jag ser hur priserna stigit!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Hedersmedlem

Attans! Jag som är kvar på DDR2 och går i uppgraderingsplaner. Kanske ska hålla ut till DDR4 och helt enkelt strunta i 3:an

Permalänk
Medlem

Hupp, först hårddiskar, sedan minnen.

Det verkar vara en bra affär med en liten katastrof då och då. Undrar när någon CPU- eller GPU-tillverkningsanläggning kommer råka brinna upp?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Attans! Jag som är kvar på DDR2 och går i uppgraderingsplaner. Kanske ska hålla ut till DDR4 och helt enkelt strunta i 3:an

Då lär du få vänta ett bra tag till, men om du klarar dig bra på ddr2 nu så kanske det inte gör något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Blir lite konspiratorisk när jag ser hur priserna stigit!

Varför det?

Effekten som sambandet mellan tillgång och efterfrågan har på marknaden känner du inte till, eller?

Nog för att det är irriterande när priserna går upp men man behöver ju inte bli konspirationsteoretiker bara för det...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hupp, först hårddiskar, sedan minnen.

Det verkar vara en bra affär med en liten katastrof då och då. Undrar när någon CPU- eller GPU-tillverkningsanläggning kommer råka brinna upp?

*På med foliehatten* Tveksam på att det skulle hända så länge företagen kämpar om försäljningar. Ifall någon fick en för stor ledning över de andra så kanske det kan hända, annars är det nog för riskabelt.

Sedan tror jag inte de tänder eld på sina egna fabriker, men priserna de sätter stämmer nog inte med hur mycket de går back.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Jaha, okej, godnatt, hejdå, minnen. Nja de vänder snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Problemet är att de måste bygga upp fabriken, få igång produktionen till samma kapacitet och sedan hinna ikapp med produktionen för att återställa volymen och stabiliteten på minnes marknaden.

Detta kan mycket väl ta ett och ett halvt år, se bara på vad som hände med hårddiskarna när en av WD fabrik råkade ut för översvämning i Thailand.

Den största risken är att om DDR3 priser ligger på en hög nivå när DDR4 introduceras kommer även de positioneras på en hög pris nivå vilket inte är bra för oss konsumenter.

Samtidigt har vi en PC marknad som kämpar för att återhämta sig efter stora nergångar i försäljning under längre tid. Om dessa nergångar nu ökar så minskar tillverkningsvolymerna på PC hårdvara kanske till en så kritisk nivå där alla tillverkare måste börja höja priserna.

Kom också ihåg att även mobiltelefoner, smart tv, XBOX ONE och PS4 m.m. m.m. använder minne så det kan hända att mycket elektronik blir dyrare framöver.

Om denna olycka nu hände vid precis fel tillfälle kan detta skada elektronikmarknaden marknaden flera år framåt.

Permalänk
Medlem

Köpte 32GB samma dag nyheten om branden kom , Inet hade redan höjt det paketet med 500kr så jag köpte från Dustin som inte hade höjt då , nu har Dustin höjt däremot med 1000Kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1614326

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lankus:

Blir lite konspiratorisk när jag ser hur priserna stigit!

De har nog haft en form av kartell ända sedan Jänkarna hotade med strafftullar pga låga minnespriser någon gång på nittiotalet.
Ibland blir utbudet så stort att kartellen brister, det är då priserna rasar och en anledning till att priserna går så mycket upp och ned.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vänta tills mellandagsrean. Inte så långt kvar när allt kommer omkring.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag passa på och köpte 2st 8gb moduler.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Köpte 32GB samma dag nyheten om branden kom , Inet hade redan höjt det paketet med 500kr så jag köpte från Dustin som inte hade höjt då , nu har Dustin höjt däremot med 1000Kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1614326

Grattis.
Jag gjorde ett motsatt köp då jag köpte mitt 8800GTX som sänktes med nästan en tusenlapp några dagar innan jag beslutade mig för att flytta kortet från kundkorg till i min dator.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Betalade 695 kr ink frakt. för minnena som länkas i artikeln då jag köpte dem i oktober förra året. Nu är de nästan dubbelt så dyra. Känns bra nu när man ser vad de kostar i skrivande stund.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk

Känns skönt att man har 16 GB liggande i byrålådan som inköptes när priset var lågt. Hade på känn att minnespriserna skulle gå upp (dock inte pga brand).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Riktigt "nice" att priserna uppmärksammas efter branden, sedan att priserna nästan stadigt gått upp en längre tid innan "branden" har man glömt att nämna. Fortfarande billigare än 2009, när jag köpte 6GB för ~2500, men ändå... Plattorna och telefonerna kräver allt mer minne, vilket ser ut att pressa upp priserna mer och mer. Tillverkarna borde ha anpassat sig till den växande marknaden, men det verkar ej så, då priserna stigit stadigt sedan i vintras.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Känns skönt att man har 16 GB liggande i byrålådan som inköptes när priset var lågt. Hade på känn att minnespriserna skulle gå upp (dock inte pga brand).

Skickades från m.sweclockers.com

haha jag gjorde samma sak, köpte in 8gb för snäppet under 400kr -hade på känn att det snart skulle trissas upp i pris.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Luden:

Piscaba;13913426']Betalade 695 kr ink frakt. för minnena som länkas i artikeln då jag köpte dem i oktober förra året. Nu är de nästan dubbelt så dyra. Känns bra nu när man ser vad de kostar i skrivande stund.

Exakt så gjorde jag också! Känns gött att man har 16GB för framtiden, så slipper man betala överpris.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Tror jag betalade 540 spänn för mitt 8GB vengeance kit för 1,5 år sedan, idag kostar samma kit 650 spänn, helt sjukt, ram är nog det enda som stiger i pris.

Men det var väl för några månader sen man kunde få 8GB kit för 350 spänn, så det jämnar väl ut sig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte en extra 4GB sticka i julas då. Fick den för 150:- på CDON, numera säljs samma produkt för 390:-.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5305904/a-data-8gb-2x4gb-cl9-1600m...

Vad sägs om dessa då? 300kr billigare än Corsairs Pro Vengeance. Ska nämligen uppgradera nu i veckan och undrar om det är nån märkvärdigt skillnad mellan de två. (ska överklocka).

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~