Permalänk
Avstängd

4930k vs 8350, AMD Mantle.

Hej!

Nu när vi vet att AMD's nya teknologi Mantle är på väg och kommer att anlända vid december. Tror ni att 8350 kan ta sig nära 4930k i performance?

Vi pratar exklusivt om BF4 i nuläget eftersom dem har true 8-core support. Kommer det löna sig att snåla sig och skaffa en 8350 för next-gen istället för 4930k? Eller tror ni att det fortfarande kommer vara en stor skillnad mellan Intel 6-cores och AMD 8-cores med tanke på hur AMD blir ihjälslagna i CPU intensiva benchmarks.

Kan vara värt att tänka på potentiella optimizationer från DICE för just FX processorer.

E3 datorerna som körde BF4 skulle köra 8-Core CPU's @ 4GHz. Bilden nedan ser ut som en x79 platform och då man inte kan OC Xeons så tvivlar jag på att det var en 8-core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Hej!

Nu när vi vet att AMD's nya teknologi Mantle är på väg och kommer att anlända vid december. Tror ni att 8350 kan ta sig nära 4930k i performance?

Vi pratar exklusivt om BF4 i nuläget eftersom dem har true 8-core support. Kommer det löna sig att snåla sig och skaffa en 8350 för next-gen istället för 4930k? Eller tror ni att det fortfarande kommer vara en stor skillnad mellan Intel 6-cores och AMD 8-cores med tanke på hur AMD blir ihjälslagna i CPU intensiva benchmarks.

Kan vara värt att tänka på potentiella optimizationer från DICE för just FX processorer.

E3 datorerna som körde BF4 skulle köra 8-Core CPU's @ 4GHz. Bilden nedan ser ut som en x79 platform och då man inte kan OC Xeons så tvivlar jag på att det var en 8-core.
http://www.eteknix.com/wp-content/uploads/2013/06/battlefield...

Mantle har att göra med grafikkort från AMD. De frångår DX11 och använder Mantle API:n istället.

E3 maskinerna som drev Battlefield 4 körde med FX-8350. Enligt vad jag läst iaf, men som du säger ser detta ut som en x79 plattform i och med minnesplaceringen.

Dock säger denna så här:

http://bf4central.com/2013/06/amd-battlefield-4-pc/

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Alltför tidigt att göra såna här spekulationer på hur detta kommer påverka prestandan för Intel CPUer.
Sen är Mantle i huvudsak en API för grafikkortet. Så mesta av boosten lär ligga på grafikdelen. Hur mycket av detta som Intel CPUer kommer dra nyttja av är ännu okänt.
Bästa är att vänta tills benchmarksen kommer ut. Innan man börjar hosta ut massa pengar på onödigt kostsamma uppgraderingar.

En sak är säker. 8 kärniga FX CPUer kommer få en rejäl boost i BF4. Frågan dock är hur stor boost Intel system kommer få.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

Mantle har att göra med grafikkort från AMD. De frångår DX11 och använder Mantle API:n istället.

E3 maskinerna som drev Battlefield 4 körde med FX-8350. Enligt vad jag läst iaf, men som du säger ser detta ut som en x79 plattform i och med minnesplaceringen.

Funderar mest på denna bild från powerpointen.

"Perfect parallel rendering - utilize all 8 CPU cores". Mantle måste alltså ha något med CPU att göra.

Den bilden på x79 datorn var också med på powerpointen och användes enligt Repi för 4K resolution @ 60 FPS.

Permalänk
Medlem

Som jag sa tidigare. Utan att ha sett några benchmarks. Så är allt ren gissning just nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Funderar mest på denna bild från powerpointen.
http://static.techspot.com/images2/news/bigimage/2013-09-25_1...

"Perfect parallel rendering - utilize all 8 CPU cores". Mantle måste alltså ha något med CPU att göra.

Den bilden på x79 datorn var också med på powerpointen och användes enligt Repi för 4K resolution @ 60 FPS.

Jag vet seriöst inte vad jag kan svara på detta. Allt är spekulationer till vi ser konkreta benchmarks. Det kan dock vara intressant och läsa detta:

https://twitter.com/repi/status/383011700322353152

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Som jag sa tidigare. Utan att ha sett några benchmarks. Så är allt ren gissning just nu.

Blir att skjuta upp nya datorn till december nu då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Blir att skjuta upp nya datorn till december nu då...

Själv ser jag mycket fram emot att se hur detta fungerar. Lite synd att man måste vänta till December för mantle patchen.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

Själv ser jag mycket fram emot att se hur detta fungerar. Lite synd att man måste vänta till December för mantle patchen.

Mjo precis, problemet är att 8350's prestanda inte är så bra utanför spel. Och där spenderar jag ju en del tid också. Även äldre spel samt enkeltrådade spel lider av 8350's prestanda.

Men då jag främst kommer spela BF4 så känns det ju samtidigt lite jobbigt att spendera 3 gånger så mycket för x79 platformen och kanske få sämre prestanda än 8350.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Mjo precis, problemet är att 8350's prestanda inte är så bra utanför spel. Och där spenderar jag ju en del tid också. Även äldre spel samt enkeltrådade spel lider av 8350's prestanda.

Men då jag främst kommer spela BF4 så känns det ju samtidigt lite jobbigt att spendera 3 gånger så mycket för x79 platformen och kanske få sämre prestanda än 8350.

8350 är mycket bra för everyday use också. Multitasking är den fenomenal på. Visst i rena benchmarks så klår den inte Intel. Men hastigheten och prestandan i dagens CPU:er är så stor att det är svårt att de skillnaden mellan dem som vanlig användare.

Detta är min åsikt, säkert många som ej håller med.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eltarion:

8350 är mycket bra för everyday use också. Multitasking är den fenomenal på. Visst i rena benchmarks så klår den inte Intel. Men hastigheten och prestandan i dagens CPU:er är så stor att det är svårt att de skillnaden mellan dem som vanlig användare.

Tycker du inte avsaknaden av PCI-E 3.0 och PCI-lanes kommer vara en bottleneck för mina två framtida R9-290X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Mjo precis, problemet är att 8350's prestanda inte är så bra utanför spel. Och där spenderar jag ju en del tid också. Även äldre spel samt enkeltrådade spel lider av 8350's prestanda.

Men då jag främst kommer spela BF4 så känns det ju samtidigt lite jobbigt att spendera 3 gånger så mycket för x79 platformen och kanske få sämre prestanda än 8350.

Att satsa på X79 för gaming är helt enkelt slöseri med pengar. Så länge du mest bara kommer spela spel så duger en AMD 8350 eller Intel i5 4570K.
Dock så kommer 8350 vara bra mycket värde för BF4 än vad en i5a kommer vara.
En i7 4770k lär också vara ett intressant val då det lär också få en rejäl boost i BF4 i och med den har 8 trådar. Och har bättre singel tråd prestanda än en 8350. Den kostar dock en tusen lapp mer än 8350.
Och för enbart BF4 så känns en 8350 som mycket bättre värde overall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Tycker du inte avsaknaden av PCI-E 3.0 och PCI-lanes kommer vara en bottleneck för mina två framtida R9-290X?

PCIE 3.0 ger väldigt liten, om en mätbar boost över PCIE 2.0.
Kanske lite större skillnad när man klockar korten. Men för nuvarande så är det inte direkt lönt att satsa på ett kort enbart för PCIE 3.0 stödet.

EDIT:
http://hardforum.com/showthread.php?p=1039899989
Finns lite fördelar iofs. Dock väldigt liten ökning på Singel GPU. Är i huvudsak mer fördelaktigt om man tänker köra flera grafikkort.

Personligen skulle jag vänta tills December och se om AMD rullar ut ny chipset också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

PCIE 3.0 ger väldigt liten, om en mätbar boost över PCIE 2.0.
Kanske lite större skillnad när man klockar korten. Men för nuvarande så är det inte direkt lönt att satsa på ett kort enbart för PCIE 3.0 stödet.

Nu har jag inte precis sett benchmarks för 8350 i BF3 multiplayer, men där lider även 4770k av låg GPU usage med dubbla kort. Slänger man in en Intel 6-Core så får man 15-20% mer GPU usage. Får ta och leta upp benchmarks för 8350 i samma scenario också.

Nu snackar vi high-end kort alltså GTX 780, 770, 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Nu har jag inte precis sett benchmarks för 8350 i BF3 multiplayer, men där lider även 4770k av låg GPU usage med dubbla kort. Slänger man in en Intel 6-Core så får man 15-20% mer GPU usage. Får ta och leta upp benchmarks för 8350 i samma scenario också.

Nu snackar vi high-end kort alltså GTX 780, 770, 7970.

BF3 använder max effektivt 4 kärnor. Fler kärnor över det gav det minimal prestanda boost.

Men för pengarna man lägger på en 6-kärnigt x79 system kan man hellre lägga på bättre kylning för överklockning, fler GPU kort etc etc.

Primära anledning man ens skulle köpa ett x79 system är för snabbare minnes bandbredden, som inte gynnar spel så mycket. Och för extra PCI lanes om man tänker köra 3-4 grafikkort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

BF3 använder max effektivt 4 kärnor. Fler kärnor över det gav det minimal prestanda boost.

Men för pengarna man lägger på en 6-kärnigt x79 system kan man hellre lägga på bättre kylning för överklockning, fler GPU kort etc etc.

Primära anledning man ens skulle köpa ett x79 system är för snabbare minnes bandbredden, som inte gynnar spel så mycket. Och för extra PCI lanes om man tänker köra 3-4 grafikkort.

http://chipreviews.com/main-feature/main-news/frostbite-2s-li...

Ser ut att använda 6 cores väldigt bra här. Det är en SLI setup med 2x 680's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

http://chipreviews.com/main-feature/main-news/frostbite-2s-li...

Ser ut att använda 6 cores väldigt bra här. Det är en SLI setup med 2x 680's.

Kanske är det så, men som vi redan har sagt tidigare. Allt som har med BF4 och göra kan vi bara spekulera.

Jag kan dock hålla med ParasiteX att ett x79 system för gaming är menlöst, då lägger man hellre pengarna på mer minne, SSD eller grafikkort.

Men måste man ha det absolut bästa (även om detta bara resulterar i ett fåtal fps) och har pengar att bränna, by all means go ahead.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

http://chipreviews.com/main-feature/main-news/frostbite-2s-li...

Ser ut att använda 6 cores väldigt bra här. Det är en SLI setup med 2x 680's.

Du kan inte basera BF4 prestanda på BF3. BF4 kommer ha en rad förändringar i motorn. Och tills spelet faktiskt släppts. Så har ingen en aning över hur det kommer prestera i olika system.

Och sen snackar vi 15% prestanda ökning för något som kostar nästan dubbel så mycket.. Du får ett mycket större prestanda boost om du lägger i ett bättre eller fler grafikkort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

PCIE 3.0 ger väldigt liten, om en mätbar boost över PCIE 2.0.
Kanske lite större skillnad när man klockar korten. Men för nuvarande så är det inte direkt lönt att satsa på ett kort enbart för PCIE 3.0 stödet.

Det kan i sammanhanget vara värt att påpeka att en av dice-killarna (inte repi) lade upp en bild på hur hans kort var kopplat och det använde pcie 2.0. Så antingen använder de amd cpu i utvecklingen (kanske 5GHz varianten) eller rätt så gamla Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

BF3 använder max effektivt 4 kärnor. Fler kärnor över det gav det minimal prestanda boost.

Men för pengarna man lägger på en 6-kärnigt x79 system kan man hellre lägga på bättre kylning för överklockning, fler GPU kort etc etc.

Primära anledning man ens skulle köpa ett x79 system är för snabbare minnes bandbredden, som inte gynnar spel så mycket. Och för extra PCI lanes om man tänker köra 3-4 grafikkort.

Du har faktiskt fel där, BF3 stöder 6 kärnor. Det ultimata för att driva BF3 idag är att köra en överklockad 6-kärnig processor med HT avslaget.
Dock så rullar det bättre på 4 kärnor med HT avslaget när du går över 4.5Ghz av någon anledning, under det så är det bättre att ha HT påslaget.
Själv orkar jag dock inte slå av det, behöver inte 5 fps till då jag ändå bara kör 120hz på skärmen

Skrivet av Juugz:

Nu har jag inte precis sett benchmarks för 8350 i BF3 multiplayer, men där lider även 4770k av låg GPU usage med dubbla kort. Slänger man in en Intel 6-Core så får man 15-20% mer GPU usage. Får ta och leta upp benchmarks för 8350 i samma scenario också.

Nu snackar vi high-end kort alltså GTX 780, 770, 7970.

För att få en 4770k att flaska BF3 med ett vanligt high-end-kort måste du köra på väldigt låga grafikinställningar och upplösningar.

En 4770k klarar utan större problem att pumpa ut 100+fps, något inte ett ensamt 780 klarar på ultra på 64p-banorna.

Bytte precis från 2500k till 3770k, kommer upp i 130-150fps på maxgrafik på de mindre banorna. Tidigare så orkade inte processorn mer än 100-110 fps.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ParasiteX:

Du kan inte basera BF4 prestanda på BF3. BF4 kommer ha en rad förändringar i motorn. Och tills spelet faktiskt släppts. Så har ingen en aning över hur det kommer prestera i olika system.

Och sen snackar vi 15% prestanda ökning för något som kostar nästan dubbel så mycket.. Du får ett mycket större prestanda boost om du lägger i ett bättre eller fler grafikkort.

Fast det gäller ju bara om CPU inte flaskar, vilket även bra CPU:er mycket väl kan göra för oss som inte nöjer oss med 60 fps.

Jag kämpar som ett djur för att få bra prestanda i BF3, 2560x1440 @ 110 Hz, med 2600K + 2x 7970. Det går bara inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Fast det gäller ju bara om CPU inte flaskar, vilket även bra CPU:er mycket väl kan göra för oss som inte nöjer oss med 60 fps.

Jag kämpar som ett djur för att få bra prestanda i BF3, 2560x1440 @ 110 Hz, med 2600K + 2x 7970. Det går bara inte.

Vad tror du själv är problemet?

Visa signatur

NES.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dr. Dunkel:

Vad tror du själv är problemet?

Vet inte. Jag har en del mätningar, men jag vet inte hur jag ska tolka dem. Om jag kör med lite lägre inställningar, säg Medium, arbetar grafikkorten 50–60 % och CPU:n 100 % (om jag kör utan HT – kör jag med HT arbetar alla trådar 50–70 %).

Men alla säger att nej, en Sandy Bridge klarar alla spel som finns och det finns ingen chans att den flaskar.

Kan det ha något att göra med att jag kör båda korten på PCIe 2.0 @ x8? Eller att jag kör CrossFire? Eller något annat? Jag har ingen aning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers