Permalänk

i5 4670k - onormala temperaturer?

Hej SweCs,

Är relativt säker på att min CPU uppvisar onormala temperaturer (använder stock kylare). Oklockad och med låst hastighet på 3.4 GHz ligger den runt 45-50 grader i idle. MSI's OC Genie vill pressa upp den till 4 GHz, då ligger den runt 55 grader i idle. Detta har den gjort sedan dag 1, byggde den för en vecka sedan ungefär (minns att jag noterade att tempen vart lite hög redan då). Så jag bestämde mig för att pilla med detta lite igår.

Körde igenom IntelBurnTest, 10 pass Standard, och den sköt då direkt upp till 100C, oavsett OC eller inte. Den klockar ju ner sig automatiskt vid höga temperaturer så den gick som en jojo mellan 80-100C under testtiden.

Började vid det här laget misstänka något konstigt med kylare/kylpasta, hade lite strul med kylarmonteringen vid bygget så tänkte det kanske var nåt där som spökade. Såg inga direkta konstigheter vid demontering, kylpastan (stock) hade spridit sig fint vad jag kunde se. Bytte ändå kylpasta till Arctic Silver 5 (tintade både kylblock & heatsink) och kontrollerade flera ggr att jag monterat kylaren korrekt men temperaturerna var i princip oförändrade, både idle och load.

När jag läser runt lite verkar det som standardtemp på denna cpu ska ligga runt 30 - max 40 C idle och runt 70-80C vid load.

Är det något jag inte tänkt på? Varför får jag så höga temps?
Övriga komponenter finns i signaturen.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är vissa haswell varma som satan men 80 låter väldigt högt.. Min i5 var runt 45 i load med h100i, provade aldrig stock kylaren då aftermarket kylare är alltid ett måste imo.

Kör överklock på 4,6Ghz och temps är på 60 i full load (spel, inte bench och stresstest)

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

Till att börja med så har du för mycket kylpasta. Tvätta rent flänsen helt och hållet. Och sedan tintar du inte processorn, sätt bara en liten riskorns-stor dutt som flänsen sedan pressar ut. Då blir det inga luftbubblor som det blir om du stryker ut kylpastan.
Som du kör nu så kör du inte bara med luftbubblor utan även med dubbelt så mycket kylpasta som du behöver.
Har man redan dålig värmeöverföring mellan CPU och IHS, så blir det inte bättre av att ha dålig värmeöverföring mellan IHS och fläns.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Till att börja med så har du för mycket kylpasta. Tvätta rent flänsen helt och hållet. Och sedan tintar du inte processorn, sätt bara en liten riskorns-stor dutt som flänsen sedan pressar ut. Då blir det inga luftbubblor som det blir om du stryker ut kylpastan.
Som du kör nu så kör du inte bara med luftbubblor utan även med dubbelt så mycket kylpasta som du behöver.
Har man redan dålig värmeöverföring mellan CPU och IHS, så blir det inte bättre av att ha dålig värmeöverföring mellan IHS och fläns.

Vet inte om det är jag som missförstår ditt inlägg nu eller tvärtom

Självklart tvättade jag först rent både heatsink och fläns från gammal pasta. Sedan, enligt rekommendation från Arctics egna dokumentation, tintade jag dem båda - dvs klickar ut lite pasta, trycker ut över ytan och torkar sedan bort allt med trasa (använde kaffefilter). Sen vad gäller själva pastaappliceringen rekommenderade dem vertical line så det körde jag på. Kan inte tänka mig att det gör så himla stor skillnad på dutt i mitten/streck?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Vet inte om det är jag som missförstår ditt inlägg nu eller tvärtom

Självklart tvättade jag först rent både heatsink och fläns från gammal pasta. Sedan, enligt rekommendation från Arctics egna dokumentation, tintade jag dem båda - dvs klickar ut lite pasta, trycker ut över ytan och torkar sedan bort allt med trasa (använde kaffefilter). Sen vad gäller själva pastaappliceringen rekommenderade dem vertical line så det körde jag på. Kan inte tänka mig att det gör så himla stor skillnad på dutt i mitten/streck?

Låter som en dåligt lim mellan IHS och chip. Typiskt problem med 22nm och snåla intel.
Det borde gå att lämna in på garantin, går den över 90C på stock så borde du kunna få en ny på garantin.

Jag skulle tipsa att köra intelburntest och ha datorn öppen och försiktigt känna på kylflänsarna på kylaren.

Är de inte ens ljumma så är nästan garanterat problemet limmet mellan ihs å cpu.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Vet inte om det är jag som missförstår ditt inlägg nu eller tvärtom

Självklart tvättade jag först rent både heatsink och fläns från gammal pasta. Sedan, enligt rekommendation från Arctics egna dokumentation, tintade jag dem båda - dvs klickar ut lite pasta, trycker ut över ytan och torkar sedan bort allt med trasa (använde kaffefilter). Sen vad gäller själva pastaappliceringen rekommenderade dem vertical line så det körde jag på. Kan inte tänka mig att det gör så himla stor skillnad på dutt i mitten/streck?

Du sa att du "tintade" både fläns och CPU. Det låter i mina öron som att du smetade ut ett tunt lager på dem båda. Men det kanske är ett missförstånd?

Permalänk
Skrivet av WoG:

Låter som en dåligt lim mellan IHS och chip. Typiskt problem med 22nm och snåla intel.
Det borde gå att lämna in på garantin, går den över 90C på stock så borde du kunna få en ny på garantin.

Jag skulle tipsa att köra intelburntest och ha datorn öppen och försiktigt känna på kylflänsarna på kylaren.

Är de inte ens ljumma så är nästan garanterat problemet limmet mellan ihs å cpu.

Bra tips, ska peta lite på den när jag kommer hem.

Skrivet av Aleshi:

Du sa att du "tintade" både fläns och CPU. Det låter i mina öron som att du smetade ut ett tunt lager på dem båda. Men det kanske är ett missförstånd?

Vi använder nog samma ord för två olika saker
Från deras instruktioner:

Citat:

Squeeze enough thermal compound onto the center of this area to create a small mound. By working the plastic tool (old credit card) back and forth in all directions (See green symbol in photo HS1) you will smooth out the compound and work it into heatsink. This will ensure optimum filling of the microscopic valleys in the metal where the CPU cores will contact the heatsink.
Important!
DO NOT smooth or apply the compound with your bare finger, you will contaminate the surface (skin cells, and body oil again). After you have thoroughly worked the thermal compound into the surface of the heatsink, remove the excess compound by wiping it away with a coffee filter or a LINT FREE cloth. DO NOT use any solvent or fluid to clean the surface or you will reverse what you just accomplished. Notice that the base of the heatsink is slightly discolored even after the entire compound would seem to have been removed. The discoloring you see is the thermal compound inside the microscopic valleys of the heatsink. Now tint the surface of the metal cap the same way.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

Vill bara försäkra mig om Haswellstockkylarens montering - det är väl så att man ska ha pins:en i deras ursprungsposition (dvs ej vridna åt det håll pilen pekar) och sedan bara trycka ner dem?

Jag har så starkt för mig att förfarandet inte var likadant med Sandy Bridge-kylaren. Var det inte så att man först tryckte ner pinsen och sedan vred för att låsa fast?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Skrivet av WoG:

Låter som en dåligt lim mellan IHS och chip. Typiskt problem med 22nm och snåla intel.
Det borde gå att lämna in på garantin, går den över 90C på stock så borde du kunna få en ny på garantin.

Jag skulle tipsa att köra intelburntest och ha datorn öppen och försiktigt känna på kylflänsarna på kylaren.

Är de inte ens ljumma så är nästan garanterat problemet limmet mellan ihs å cpu.

Har pillat lite mer med detta nu. Testade dra igång Prime95 och kände på flänsen. CPUn låg mellan 80-100 grader och flänsen kändes väl... ja, inte varm direkt men definitivt lite mer än ljummen. Trippelkollade även så att alla 4 pinsen på kylaren satt sig korrekt på baksidan av moderkortet (vilket de hade). Testade även dra igång Burnout Paradise och efter lite spelande låg CPU på 80C och GPU runt 60C.

Vete sjutton om det är en kass stockkylare jag fått eller om det är CPU > IHS limmet... eller kanske en kombination av dem båda. Är ganska säker på att jag själv gjort allt jag kunnat för att få ner tempen. Vet dock inte om jag orkar skicka in för utbyte... då står man där utan dator i uppemot två veckor. Ett alternativ är ju att skaffa en bättre kylare helt enkelt, har funderat lite på nån av 120mm slutna vattenkylningssystemen...

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Har pillat lite mer med detta nu. Testade dra igång Prime95 och kände på flänsen. CPUn låg mellan 80-100 grader och flänsen kändes väl... ja, inte varm direkt men definitivt lite mer än ljummen. Trippelkollade även så att alla 4 pinsen på kylaren satt sig korrekt på baksidan av moderkortet (vilket de hade). Testade även dra igång Burnout Paradise och efter lite spelande låg CPU på 80C och GPU runt 60C.

Vete sjutton om det är en kass stockkylare jag fått eller om det är CPU > IHS limmet... eller kanske en kombination av dem båda. Är ganska säker på att jag själv gjort allt jag kunnat för att få ner tempen. Vet dock inte om jag orkar skicka in för utbyte... då står man där utan dator i uppemot två veckor. Ett alternativ är ju att skaffa en bättre kylare helt enkelt, har funderat lite på nån av 120mm slutna vattenkylningssystemen...

Om du inte har något emot att pilla lite mer så kan du ju i alla fall prova att strunta i de där instruktionerna och göra "som man brukar göra". Dvs strunta i allt vad utstrykning heter, göra rent båda ytorna ordentligt, trycka ut en liten dutt mitt på CPU:n och sen trycka på kylaren. Trycket från kylaren pressar då ut pastan ordentligt över hela ytan och risken för luftbubblor är i princip obefintlig, förutsatt att du inte råkar lyfta lite på kylaren under monteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Har pillat lite mer med detta nu. Testade dra igång Prime95 och kände på flänsen. CPUn låg mellan 80-100 grader och flänsen kändes väl... ja, inte varm direkt men definitivt lite mer än ljummen. Trippelkollade även så att alla 4 pinsen på kylaren satt sig korrekt på baksidan av moderkortet (vilket de hade). Testade även dra igång Burnout Paradise och efter lite spelande låg CPU på 80C och GPU runt 60C.

Vete sjutton om det är en kass stockkylare jag fått eller om det är CPU > IHS limmet... eller kanske en kombination av dem båda. Är ganska säker på att jag själv gjort allt jag kunnat för att få ner tempen. Vet dock inte om jag orkar skicka in för utbyte... då står man där utan dator i uppemot två veckor. Ett alternativ är ju att skaffa en bättre kylare helt enkelt, har funderat lite på nån av 120mm slutna vattenkylningssystemen...

Jag tycker faktiskt temperaturerna ser normala ut med tanke på mitx chassi och stockkylaren. Och kör man prime95 på haswell får man sjukt höga temperaturer helt enkelt. Jag kör också ett Lian Li mitx chassi och ligger på runt 40c i idle, ca 80 i prime95 och ligger runt 70C vid "vanlig" full belastning med en Corsair h60v2 (kör dock på silentmode så fläkten går rätt långsamt) så tycker inte alls det är konstigt att du får så höga temperaturer med stockkylaren, haswell går varmare helt enkelt och väldigt höga temperaturer med prime95 är inget ovanligt, de är ofta 10-20C mer än vad man kommer upp i vid spelande eller annan tung belastning. Haswell, stockkylare och ett litet chassi är helt enkelt en dålig kombination. Att överklocka och ligga under 70grader i prime95 som man kunde göra med SB är inget man kan förvänta sig av haswell, kör man avx stresstest så blir det förjävla varmt. Sen är ju även chippen gjorda för att klara rätt hög värme så man behöver inte oroa sig allt för mycket, allt under 90grader i prime95 skulle jag säga är safe för 24/7 användning, så länge man kanske inte foldar hela dagarna eller nått.

Permalänk
Medlem

80 kanske är lite högt så du fick nog en dålig cpu

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Om du inte har något emot att pilla lite mer så kan du ju i alla fall prova att strunta i de där instruktionerna och göra "som man brukar göra". Dvs strunta i allt vad utstrykning heter, göra rent båda ytorna ordentligt, trycka ut en liten dutt mitt på CPU:n och sen trycka på kylaren. Trycket från kylaren pressar då ut pastan ordentligt över hela ytan och risken för luftbubblor är i princip obefintlig, förutsatt att du inte råkar lyfta lite på kylaren under monteringen.

Ska se om jag orkar gå en till runda, är ju tyvärr inte bara att öppna sidan och slita ut kylaren i ett m-ITX chassi.

Skrivet av sKRUVARN:

Jag tycker faktiskt temperaturerna ser normala ut med tanke på mitx chassi och stockkylaren. Och kör man prime95 på haswell får man sjukt höga temperaturer helt enkelt. Jag kör också ett Lian Li mitx chassi och ligger på runt 40c i idle, ca 80 i prime95 och ligger runt 70C vid "vanlig" full belastning med en Corsair h60v2 (kör dock på silentmode så fläkten går rätt långsamt) så tycker inte alls det är konstigt att du får så höga temperaturer med stockkylaren, haswell går varmare helt enkelt och väldigt höga temperaturer med prime95 är inget ovanligt, de är ofta 10-20C mer än vad man kommer upp i vid spelande eller annan tung belastning. Haswell, stockkylare och ett litet chassi är helt enkelt en dålig kombination. Att överklocka och ligga under 70grader i prime95 som man kunde göra med SB är inget man kan förvänta sig av haswell, kör man avx stresstest så blir det förjävla varmt. Sen är ju även chippen gjorda för att klara rätt hög värme så man behöver inte oroa sig allt för mycket, allt under 90grader i prime95 skulle jag säga är safe för 24/7 användning, så länge man kanske inte foldar hela dagarna eller nått.

Ok, nice att höra från en med liknande förutsättningar!
Just nu i idle (har i princip bara webbläsaren uppe) ligger jag runt stadiga 40C, det är dock med balanserat energischema och speedstep (är det den som sköter nedklockning vid låg belastning?) aktiverat. Så det känns ju rätt OK ändå. Problemet kommer när den väl belastas, det är väl kanske som du säger att Haswells stockkylare + mITX inte lirar så bra ihop. Drar jag igång Prime95 sticker den upp till 100C rätt snabbt, och hade den inte nedklockat sig själv automatiskt antar jag den hade fortsatt ännu högre än så.

Jag får väl se om det är värt att införskaffa en vattenkylare framöver. Det är ju trots allt spel och inte stresstester jag ska ägna min tid åt på datorn.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

Stockkylaren passar inte med Prime95. Den ska precis klara kyla CPU i spel. Så inget fel på din kylare.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Blev att jag införskaffade en CM Seidon 120V till slut. Tråkigt att köra en upplåst CPU utan att kunna överklocka pga värmen! Kan återkomma efter installation och test, alltid är det någon som är intresserad.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

Kan bara konstatera att stockkylaren inte är mycket att hänga i julgranen

Med cpun rullandes på 4.2 GHz puttrar den nu på i Prime95 mellan 75-80 grader, och det med fläkten inställd på att inte gå i mer än 50%.
Enorm skillnad jämfört med innan då den stack upp i 100 direkt i 3.4GHz! Kör den medföljande fläkten i push-konfiguration för den som är intresserad. Var precis så den fick plats i mitt chassi, fick forcera in nätagget litegrann. I 50% låter inte fläkten alls farligt faktiskt så kommer nog inte byta såvida jag inte absolut känner för det (hade en Shadow Wings 120 mm liggandes men den har lite speciella fästanordningar och orkar inte hålla på med buntband och skit). Ljudet av själva radiatorn är det som låter överlägset högst i datorn vid idle, vilket känns ganska OK. Är väl nåt man får vänja sig vid antar jag. Hellre kall dator och lite mer högljudd än tyst och stekhet

Gjorde för övrigt som ni rekommenderade med kylpastan också - liten klick i mitten. Blev nog bra tror jag.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk

Bara liten uppdatering - det visade sig att det inte var jag som var överkänslig, utan pumpen lät verkligen onormalt mycket. Kollade runt lite på inspelade klipp med hur det"ska" låta och blev förvånad då de var i princip helt tysta. Blev att jag bytte ut mot ett 120M till slut och den låter tyst och fint! Kyler likvärdigt med 120V (vilket är förväntat då den är 100kr dyrare).

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket