Funderar på vattenkylning ? svårt ? vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Funderar på vattenkylning ? svårt ? vad behöver jag?

Hej , jag funderar på att fixa vattenkylning då jag tycker det ser sjukt häftigt ut , jag undrar om detta är svårt att fixa?
vad behöver jag för vattenkylning? Skulle någon kunna plocka ihop lite saker på inet ( det jag behöver och helst hyfsat billigt ).
Jag har ett MSI A75MA -P35 tror jag , FM1 om det har någon betydelse , har ett fractal design r3.

Jag undrar också om det här med SLI tror jag det kallas, när man kör med 2 stycken grafikkort? hur funkar det?
och skulle det funka med min dator?

MSI A75MA - P35
AMD Athlon X4 631 Quad-Core Processor 2,6 GHz
8GB RAM
Corsair CS600

vet ej om detta har någon betydelse men skriver ändå. ^

sen undrar jag om hur diskrensar man sin dator helt? eller åtminstone återställa sin dator till från första början , har en egenbyggd dator med
windows 7 64 bit professional. har blivit lite seg på sistone och har mycket skit på den som krånglar.
om jag skulle diskrensa min dator helt kan man då installera operativsystemet utan skiva fast med USB? har koden som står i systemegenskaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

1. Hej , jag funderar på att fixa vattenkylning då jag tycker det ser sjukt häftigt ut , jag undrar om detta är svårt att fixa?
vad behöver jag för vattenkylning? Skulle någon kunna plocka ihop lite saker på inet ( det jag behöver och helst hyfsat billigt ).
Jag har ett MSI A75MA -P35 tror jag , FM1 om det har någon betydelse , har ett fractal design r3.

2. Jag undrar också om det här med SLI tror jag det kallas, när man kör med 2 stycken grafikkort? hur funkar det?
och skulle det funka med min dator?

MSI A75MA - P35
AMD Athlon X4 631 Quad-Core Processor 2,6 GHz
8GB RAM
Corsair CS600

vet ej om detta har någon betydelse men skriver ändå. ^

3. sen undrar jag om hur diskrensar man sin dator helt? eller åtminstone återställa sin dator till från första början , har en egenbyggd dator med
windows 7 64 bit professional. har blivit lite seg på sistone och har mycket skit på den som krånglar.
om jag skulle diskrensa min dator helt kan man då installera operativsystemet utan skiva fast med USB? har koden som står i systemegenskaper

Tog mig friheten att numrera dina frågor. Se ovan.

1. Totalt onödigt att vattenkyla ditt system. Det skulle kosta mer än dina komponenter. Föreslår att du låter bli.
2. SLI är mkt riktigt när man kör två Nvidia grafikkort. Motsvarande för AMD heter crossfire. Du måste ha två identiska kort för att det skall vara något vits. Vad har du för kort idag?
3. Googla på bootable usb windows 7, följ guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Tog mig friheten att numrera dina frågor. Se ovan.

1. Totalt onödigt att vattenkyla ditt system. Det skulle kosta mer än dina komponenter. Föreslår att du låter bli.
2. SLI är mkt riktigt när man kör två Nvidia grafikkort. Motsvarande för AMD heter crossfire. Du måste ha två identiska kort för att det skall vara något vits. Vad har du för kort idag?
3. Googla på bootable usb windows 7, följ guiden.

2. har ett Gigabyte Radeon HD 6750 OC
3 Har tittat på den undrar bara om det funkar?

funkar 2 sånna här
http://www.inet.se/produkt/5409674/evga-geforce-gtx-660-2048m...

Permalänk
Medlem

Undrar också om det har nån betydelse vilket Moderkort eller processor jag har för att köra Crossfire?
har ju inte direkt det bästa moderkortet eller processor

Permalänk
Skrivet av jakke567:

sen undrar jag om hur diskrensar man sin dator helt? eller åtminstone återställa sin dator till från första början , har en egenbyggd dator med
windows 7 64 bit professional. har blivit lite seg på sistone och har mycket skit på den som krånglar.
om jag skulle diskrensa min dator helt kan man då installera operativsystemet utan skiva fast med USB? har koden som står i systemegenskaper

Som tidigare sagt, googla på "Windows 7 bootable USB" och följ någon guide.
Koden som står i systemegenskaper är ditt produkt-id och inte din produktnyckel. Den kan alltså inte användas för att aktivera windows med.
För att hitta din produktnyckel finns det diverse program som kan få fram det, Winkeyfinder t.ex.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Vattenkylning ser häftigt ut men det är oftast mer besvär än det är värt om man inte vill åt dom där sista mhz i klockning.
Man kan tro att vattenkylning är knäpptyst men oftast låter pumpen lite och man måste ändå kyla radiotorn med fläktar. Sen låter andra komponenter i datorn också så går inte att få helt tyst ändå om man inte kör med passivt kylt nätagg osv.

Köpte denna (vet ej om den passar dina grejor) http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/106019-noctua_cpu-kylare_nh-d14-socket_1366-1156-1155-am2

och inga problem att köra min "gamla" i5:a i 4.5Ghz med bra temps under varmaste sommarn med fläktarna på 5v. Ingen risk för läckage och mycket tyst.

Permalänk

Det är onödigt för dig att vattenkyla din dator, och jag vet inte om det är värt att köpa ett nytt grafikkort eftersom din processor är så pass "dålig".
Om du ska köpa ett nytt grafikkort så bör du köpa ett 7970 eller liknande, undvik två 660 i SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

Undrar också om det har nån betydelse vilket Moderkort eller processor jag har för att köra Crossfire?
har ju inte direkt det bästa moderkortet eller processor

Du måste se till att ditt moderkort stöder Crossfire, dvs 2+ PCI Express 16x/8x.

Visa signatur

moderkort: MSI Z87-SO2 Inet Edition
processor: i5 4670K @ stock
grafikkort: Powercolor 7970 3gb OC
RAM: Adata 8gb 1600mhz
chassi: Corsair Carbide 200r

Permalänk

Om du promt måste vattenkyla så kan det här vara att fundera på.

http://www.coolingstuff.se/p/843/alphacool-set-120-lt-st

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakke567:

2. har ett Gigabyte Radeon HD 6750 OC
3 Har tittat på den undrar bara om det funkar?

funkar 2 sånna här
http://www.inet.se/produkt/5409674/evga-geforce-gtx-660-2048m...

verkar inte som ditt moderkort stödjer CFX.

Satsa på en single gpu istället. Som någon sa 7970 och 7950 är mkt prisvärda just nu.