Permalänk
Medlem

CPU-fläkten stannar

Hej

Har börjat fått ett problem nu att min cpu-fläkt stannar och undrar vad som kan orsaka detta?

Fläkt: Scythe Big Shuriken 2
MB: Gigabyte P55M-UD2 med bios version F11.
Processor: i5 750 som är klockad lite till 3GHz

Har kört på att CPU-fläkten ska styras av moderkortet. Man kunde välja auto, pwm eller voltage, har kört på auto.

Fläkten kan fungera i någon dag sen helt plötsligt stanna och då måste jag stänga av datorn låta temperaturen på CPU gå ner lite av sig själv för den brukar hinna bli ganska varm innan jag märker det. Efter en stund kan jag starta om datorn och hjälpa fläkten igång lite.

Kan moderkortet ha blivit för gammalt/slitet så den inte skickar tillräckligt med ström till fläkten eller vad kan problemet vara?

Nu kör jag fläkten på fullt ös hela tiden för att se om den ändå dör.

Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

byt fläkten kan vara fel på den

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Jag hade iaf börjat med att testa sätta den på PWM istället för auto eftersom det (från vad jag kunnat läsa mig till) är en pwmfläkt du har. Inte alls säkert att det skulle göra det minsta skillnad, men jag gillar inte auto-inställningar om det finns alternativ.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+