Acer Iconia W3 följs upp av Iconia W4 – får Bay Trail och IPS-skärm

Permalänk
Melding Plague

Acer Iconia W3 följs upp av Iconia W4 – får Bay Trail och IPS-skärm

Inför den stundande lanseringen av Windows 8.1 i oktober uppdaterar Acer minstingen Iconia W3 till Iconia W4, där den största nyheten är att den tidigare kritiserade skärmen får IPS-panel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kanske inget jätteupphetsande men ändå en intressant platta.

Permalänk
Snusfri

1000:- mindre så kan den nog sälja.
2900:- är alldeles för högt pris på denna platta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

1000:- mindre så kan den nog sälja.
2900:- är alldeles för högt pris på denna platta.

Så farligt är det inte, är ju billigare än någon w8 platta ute nu. Det är ju i princip en laptop utan tangentbord så klart de kommer vara lite dyrare än arm plattorna.

Permalänk
Avstängd

Skärmen har ju inte ens 1080p.
Pinsamt.

Dessutom är den pinsamt tjock.

Vilket skräp. Bättre med Nexus 7, den är högre upplösning, tunnare, lättare och billigare.

Permalänk
Medlem

Nån som vet när Bay Trail kommer och i fall den kommer säljas som en separat cpu (inte bara soc)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av WIRN:

Nån som vet när Bay Trail kommer och i fall den kommer säljas som en separat cpu (inte bara soc)

Bay Trail kommer precis som alla tidigare Atom-processorer endast finnas i fastlött utförande.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag gilla den här faktiskt. : )

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur snabb man kan tänka sig att en sådan här processor är? Ser att cpubenchmark inte har fått in denna än i databasen.

Hur långt räcker det med 2 GB RAM? Räcker det för att ha igång ett litet gäng flikar på en gång och några program samtidigt?

Kommer det finnas tangentbord till denna?

Den verkar intressant för lite lätta arbeten, surf och video, men vet inte om jag hellre hade sett den med 10" och 1080p IPS.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Bay Trail kommer precis som alla tidigare Atom-processorer endast finnas i fastlött utförande.

Är det verkligen helt sant? Skulle det inte komma Celeron och Pentium baserade på arkitekturen? De skulle väl i så fall kunna vara för sockel?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Givet köp om det finns tillbehör (tangentbord, typ type/touch cover)
att ens jämföra med nexus 7 är bara pinsamt, detta är en komplett laptop med 12h batteritid och en vikt under ett halvt kilo. nexus 7 är en stor smartphone utan telefon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Någon som vet hur snabb man kan tänka sig att en sådan här processor är? Ser att cpubenchmark inte har fått in denna än i databasen.

Hur långt räcker det med 2 GB RAM? Räcker det för att ha igång ett litet gäng flikar på en gång och några program samtidigt?

Kommer det finnas tangentbord till denna?

Den verkar intressant för lite lätta arbeten, surf och video, men vet inte om jag hellre hade sett den med 10" och 1080p IPS.

Sitter och skriver detta på en W3-510, den med skrivbordsdocka med batteri och IPS 10"-skärm, och det är helt funktionellt för lättare surf, ordbehandling etc. Det som drar ner denna är flashminnet och grafiken i första hand, fick inte ens Fez att fungera ok. CPUn är seg märks vid zip etc men i övrigt helt ok och gränssnittet flyter på bra även om jag inte är van vid win8 än.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Videoapan:

Är det verkligen helt sant? Skulle det inte komma Celeron och Pentium baserade på arkitekturen? De skulle väl i så fall kunna vara för sockel?

Bay Trail kommer enbart finnas i fastlött utförande oavsett segment (surfplattor, bärbart, stationära och inbyggda lösningar). Att Intel kommer kalla vissa modeller för Celeron och Pentium har enbart med marknadsföring att göra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Bay Trail kommer enbart finnas i fastlött utförande oavsett segment (surfplattor, bärbart, stationära och inbyggda lösningar). Att Intel kommer kalla vissa modeller för Celeron och Pentium har enbart med marknadsföring att göra.

Synd.. hade varit kul med en low end-sockel för nas/htpc som man kunde uppgradera till nästa generation vid behov. Men de skulle antagligen byta sockel ändå så jag förstår att de inte tycker att det är värt det. En pentium med hyfsad grafik skulle kunna täcka mångas behov till låg elkostnad, blir kul satt se vad som händer.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Sitter och skriver detta på en W3-510, den med skrivbordsdocka med batteri och IPS 10"-skärm, och det är helt funktionellt för lättare surf, ordbehandling etc. Det som drar ner denna är flashminnet och grafiken i första hand, fick inte ens Fez att fungera ok. CPUn är seg märks vid zip etc men i övrigt helt ok och gränssnittet flyter på bra även om jag inte är van vid win8 än.

Du menar W3-810? hittar nämligen ingen W3-510, men kanske missat den.

Känns som 8" kan bli lite lite om man vill använda den som en riktig laptop och se hyfsat bra. Vad tror du som kör 10"?

Min mobil är på 4.3" och jag tycker att det är förjäkla smått och man typ får sitta nära och riktigt fokusera blicken.

Prestandan bör väl dock räcka. En sån här bärbar lär inte användas till mer än suft/play/video och lite enklaste program som t ex office.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Skärmen har ju inte ens 1080p.
Pinsamt.

Dessutom är den pinsamt tjock.

Vilket skräp. Bättre med Nexus 7, den är högre upplösning, tunnare, lättare och billigare.

Nexus 7 är ju inte heller en win 8 platta utan använder en billig mobiltelefoni processor, vilket förklarar pris skärmupplösning och tjocklek.

Edit För att förklara det bättre.
En atom processor är dyrare att köpa än en ARM baserad.
Även windows kostar ju lite.
Därför får de kompensera med lite sämre skärmupplösning för att hålla nere pris.
Men jag tar hellre en platta som klarar ett gäng PC program men lite sämre skärm upplösning, att det inte passar dina behov gör det inte till skräp.

En sak jag tycker de kunde sätta i(i alla fall som tillval) är mer ram 2 gb kommer man inte så långt med tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag tycker denna känns riktigt intressant.
Varför skulle man köpa en RT platta?

Kommer nog köpa första plattan jag får tag på med bay trail-t och 10"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du menar W3-810? hittar nämligen ingen W3-510, men kanske missat den.

Känns som 8" kan bli lite lite om man vill använda den som en riktig laptop och se hyfsat bra. Vad tror du som kör 10"?

Min mobil är på 4.3" och jag tycker att det är förjäkla smått och man typ får sitta nära och riktigt fokusera blicken.

Prestandan bör väl dock räcka. En sån här bärbar lär inte användas till mer än suft/play/video och lite enklaste program som t ex office.

sorry, den heter ju bara w510, inte w3 510, my bad. Men den funkar helt ok i alla fall, 18 timmar batteritid med tangntbordet, 9 annars. Hade velat vänta på Sivermont men frun behövde dator nu nu nu...

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nexus 7 är ju inte heller en win 8 platta utan använder en billig mobiltelefoni processor, vilket förklarar pris skärmupplösning och tjocklek.

Edit För att förklara det bättre.
En atom processor är dyrare att köpa än en ARM baserad.
Även windows kostar ju lite.
Därför får de kompensera med lite sämre skärmupplösning för att hålla nere pris.
Men jag tar hellre en platta som klarar ett gäng PC program men lite sämre skärm upplösning, att det inte passar dina behov gör det inte till skräp.

En sak jag tycker de kunde sätta i(i alla fall som tillval) är mer ram 2 gb kommer man inte så långt med tyvärr.

Men PC program är ju ändå inte touch-anpassade, så ska man använda dom på en platta?

Skriva kalkyler och word dokument på en platta? LOL

Permalänk
Skrivet av rektor:

Men PC program är ju ändå inte touch-anpassade, så ska man använda dom på en platta?

Skriva kalkyler och word dokument på en platta? LOL

många program går att använda med touch och det är inte nerbantade program. Den är oxå mer flexibel, går att använda som surfplatta och dator.

edit:
hur hade windows 8 sett ut på en 8,1tums 1080p skärm. Det hade varit helt oanvändbart.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men PC program är ju ändå inte touch-anpassade, så ska man använda dom på en platta?

Skriva kalkyler och word dokument på en platta? LOL

Touch är inte ända sättet att använda plattan med heller, bara att använda Blåtand eller USB och få ett tangentbord och mus till plattan så det blir mer som en netbook. Men ska den bara användas till Youtube och surfa på nätet fungerar säkert en vanlig platta med ARM CPU utmärkt.
Har själv en x86 platta (iconia w510) och rätt som det är får man nytta av att kunna installera riktiga program istället för appar.
Dock är android att föredra i dagsläget om man mest ska leka runt med appar och småspel, den delen är lite fattig än så länge på win8/rt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Touch är inte ända sättet att använda plattan med heller, bara att använda Blåtand eller USB och få ett tangentbord och mus till plattan så det blir mer som en netbook. Men ska den bara användas till Youtube och surfa på nätet fungerar säkert en vanlig platta med ARM CPU utmärkt.
Har själv en x86 platta (iconia w510) och rätt som det är får man nytta av att kunna installera riktiga program istället för appar.
Dock är android att föredra i dagsläget om man mest ska leka runt med appar och småspel, den delen är lite fattig än så länge på win8/rt.

Om man ändå ska ha tangentbord och mus så kan man ju lika gärna ha laptop då istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Om man ändå ska ha tangentbord och mus så kan man ju lika gärna ha laptop då istället.

Ja det kan man om man vill ha en laptop. Men vill du ha en surfplatta som kan användas som en netbook (eller laptop om man köper med bättre prestanda än atom kan erbjuda) så är denna och andra win8 (ej rt) plattor perfekta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb