Första överklockningsförsöket - små funderingar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
berghem
Registrerad
Jan 2010

Första överklockningsförsöket - små funderingar

Tjenare!

Jag har nu tagit oskulden kring överklockning av processor. Har lite små frågor/funderingar.
Inledningsvis kan jag skriva om mitt system:

Gigabyte 970A-UD3
FX 6100
Corsair xms3 3x2 gb 1333mhz
Cooler master V8 kyl
ati radeon hd 5870
Plexgear 600W

Jag stängde av turbo funktionen och höjde multiplyern till x19.5 på stock (1.275v)
Körde sedan prime95 vid sidan av aida64 för att hålla koll på temperaturen. Efter ca 30 min hängde sig datorn. Höjde då v-core till 1.3v och startade nytt prime95 (blend).

Till mina frågor då!

1. om jag kollar på ex aida64 under testet så hoppar hela tiden multiplyern från x15 till x19.5 varannan sekund. Är detta normalt?

2. Borde inte min cpu temperatur ligga högre, ligger på 35 grader under testet nämligen.

3. Vad kan jag vidare göra för att öka klocken utan att riskera processor eller moderkort? Har just nu multiply x19.5, v-core 1.3v samt frekvens stock på 200 mhz.

4. Är det blend test jag ska köra på Prime95?

Kram på er

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
berghem
Registrerad
Jan 2010

Finns det en möjlighet att nätverkskortet går sönder på moderkortet vid överklockning? Efter lite läsande vågade jag mig på att höja vcore till 1.45v samt multipliern till x21 så klocken totalt blev 4.2 ghz. Tempen ligger på 45 grader i prime men nätverkskortet på moderkortet är verkligen dött ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Bixxit:

Finns det en möjlighet att nätverkskortet går sönder på moderkortet vid överklockning? Efter lite läsande vågade jag mig på att höja vcore till 1.45v samt multipliern till x21 så klocken totalt blev 4.2 ghz. Tempen ligger på 45 grader i prime men nätverkskortet på moderkortet är verkligen dött ?

Fungerar inte ditt Internet på den överklockade datorn?

|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|FX-8320@4,7GHz|Sapphire Radeon HD 7870 2GB@1135MHz/1250MHz|Corsair 8GB Value Select|Corsair TX 650w|CM Storm Enforcer|
I am the cheshire cabbage. Worship me!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
berghem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av MyZk0:

Fungerar inte ditt Internet på den överklockade datorn?

Jo det har alltid funkat, men när jag senare höjde vcore till 1.425v och multipliern till 21 så slutade det funka. Provade installera om drivrutinerna till nätverkskortet men får då felmeddelande att nätverkskortet inte hittas, och det är rätt drivrutiner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

undrar om inte jag oxå råkat ut för det..

aldrig haft problem med internet tidigare, sen körde ja inbyggda oc funktionen på mitt mobo..sen dess har inte internet funkat..
ioförsig, det som talar emot det är att min xbox inte heller funkar o koppla upp...

men kan det hända? att oc pajjar nätverkskort?

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS Z97-A / EVGA GeForce GTX 980 4GB / Intel Core i7 4790K @4,0GHz / Noctua NH-U9B SE2 / ADATA 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Windows 7 Home Premium / Benq XL2410T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Så vitt jag vet så ska inget hända så länge man bara köra multipelklock, om man däremot börjar leka med FSB medan man har ett PCI-e nätverkskort utan att ha låst PCI-e frekvens så skulle det kanske kunna hända något?. Har ni resettat till stock speed och det funkar fortfarande inte?

Intel Core i7-4790k / Asus Z97-AR / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / ST30 360+UT60 240 / 8x Scythe Gentle Typhoon AP-15 / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Asus ROG Swift PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Bixxit:

Jo det har alltid funkat, men när jag senare höjde vcore till 1.425v och multipliern till 21 så slutade det funka. Provade installera om drivrutinerna till nätverkskortet men får då felmeddelande att nätverkskortet inte hittas, och det är rätt drivrutiner.

Det kan vara så enkelt som att din överklockning inte är stabil och till slut så kommer hela Windows säcka ihop och ingenting fungera korrekt, så prova att sänka din överklockning! Gör som Naga sa, resetta till defaults och se om problemet kvarstår!

Om det fungerar på normala värden så får du trixa vidare med din OC för att hitta bra nivå.

Vad gäller dina övriga frågor (vet ej om de är aktuella längre) så bör inte temperaturen ligga på 35 grader vid ett stresstest, nej. Det kanske är så att något sorts överhettningskydd slagit in och throttlat processorn?

Kolla värmen med CoreTemp när du stresstestar och frekvensen med CPU-Z! (för att utesluta om det är programmet Aida64 som har fel)

Blir väldigt förvirrad av allt du skrivit för att vara ärlig, jag menar stock frekvensen är inte 200 mhz..

Dold text

|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|FX-8320@4,7GHz|Sapphire Radeon HD 7870 2GB@1135MHz/1250MHz|Corsair 8GB Value Select|Corsair TX 650w|CM Storm Enforcer|
I am the cheshire cabbage. Worship me!