[Guide] glappar din iphone 5? Titta in hit!

Permalänk
Medlem

[Guide] glappar din iphone 5? Titta in hit!

Tja sweclockers.

ni som läser tråden, har ni en Iphone 5 som glappar vid laddning?
(själva kontakten)

då har jag en eventuell lösning för dig!
1. ta en vanlig tandpetare och skrapa försiktigt i kontakten. det borde komma ut lite smuts efter ett tag.
2. efter har rensat så kan du testa att ladda för att se om den fortfarande glappar.
3. om den glappar fortfarande så lys med en lampa för att se om det finns något kvar.
4. upprepa 1 och 2 om det finns damm/smutts kvar!

hoppas det funkade för er. skriv gärna om det funkar för er.
tar gärna emot förslag om hur jag kan förbättra guiden-

Permalänk
Medlem

Fick min mobil utbytt på garantin på lan-Master Göteborg.
De pillade ut ganska mycket smuts med ett vanligt gem, fast det räckte inte hela vägen så fick den utbytt samma dag

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Har vissa glapp imellanåt så ska försöka mig på detta.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Fick min mobil utbytt på garantin på lan-Master Göteborg.
De pillade ut ganska mycket smuts med ett vanligt gem, fast det räckte inte hela vägen så fick den utbytt samma dag

kanske va lika bra då. mitt funkade bara genom att pilla ut all smuts

Permalänk
Medlem

Min syrras son fick inte ens i laddaren helt efter att den glappat ett tag, så jag tog och rensade kontakten med ett gem också aldrig sett så mycket smuts på ett sånt litet ställe! nu funkar den perfekt!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Har vissa glapp imellanåt så ska försöka mig på detta.

Hoppas att det funkar för dig!
Men va försiktig så du inte tar sönder ngt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Min syrras son fick inte ens i laddaren helt efter att den glappat ett tag, så jag tog och rensade kontakten med ett gem också aldrig sett så mycket smuts på ett sånt litet ställe! nu funkar den perfekt!

jag blev rätt chockad när jag rensade min också!
att så mycket damm kan få plats i ett sånt litet ställe

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt precis samma problem.
Laddningen hoppade i och ur, trodde det var fel på laddaren.

Använde en nål för att rengöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimbaa:

Hade faktiskt precis samma problem.
Laddningen hoppade i och ur, trodde det var fel på laddaren.

Använde en nål för att rengöra.

skönt att det fixade sig.

Permalänk
Medlem

Köpte "dammskydd" till min så jag slipper rensa Finns på bl.a. Kjell & Co för typ 20kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Köpte "dammskydd" till min så jag slipper rensa Finns på bl.a. Kjell & Co för typ 20kr

Skickades från m.sweclockers.com

kommer köpa sådana imorgon. tack som f*n för tipset.

Permalänk
Medlem

Tackar! Sweclockers räddar dagen igen

Visa signatur

[AMD Radeon R9 280X Top] [Intel Core i5-3570K "3.40GHz"] [Corsair Vengeance 8gb "1600Mhz"] [ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155] [Seagate Barracuda 1TB] [Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM] [Fractal Design r4] [LG Generic PnP Monitor]

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Var precis vad jag behövde även om jag fortfarande är lika irriterad på Apple. Riktigt dålig design när det drabbar så många.

Permalänk
Medlem

Undrar hur ni behandlar era telefoner egentligen om ni får så jäkla mycket smuts i dem. Har haft min sen Iphone 5 släpptes och har noll damm i min.

Permalänk
Medlem

Drar min story, min iphone5 började helt random glappa igår i bilen ( via usb). Funkade ett tag, funkade inte. Helt plötsligt lät den som att man drog ut & in sladden 2 ggr snabbt, sen fick stereon fnatt & vägrade läsa något ur usb-porten. Dödstyst, vägrade spela usb-minnen med. I drive-in kön till MCD hände detta, fick fel beställning tillråga på allt.

Drog en ramsa väl valda ord, stannade till & köpte ny usb-synkkabel påvägen hemåt. Funderade lite under maten & märkte även då felbeställningen från donken. (yes!)

lyckades resetta hela stereon till fabriksinst & kunde då spela usb-minnen igen, telefonen stendöd dock. Telefonen funkade halvbra i laddaren i väggen, glappade i vissa lägen dock och trodde därför jag hade lyckats mojja upp usbporten i iphonen med andra ord. Satt & googlade på utbyte av porten, när jag oväntat snubblade över den här tråden!

I med en tandpetare i usbn & voilá! Fanskapet blev som ny, och jag är inte ens lack över min felbeställning från donken längre.

Summa summarum; trodde det skulle bli svindyrt, ny stereo, ny usb-port osv. Kostade inte en krona! Tack Swec, ännu en gång räddar ni dagen!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Hade samma problem här, misstänkte att det var skit i hålet. Tänkte att jag skulle försöka rengöra lite, så stängde av telefonen och spolade varmt vatten i hålet... den var inte avstängd, fastän den borde ha varit det. Fick upp ett meddelande på skärmen om att detta tillbehör inte var kompatibelt. Så nu vet ni det, varmt vatten funkar inte med iOS 7 och senare

Nåja, rotade runt med en tops och fick ut en del skit. Efter det var telefonen som ny igen. Skulle tippa på att en tops och någon stark rengöringssprit fungerar ganska bra också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det fungerade för polaren

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av mig. Råka ta i lite för mycket och nu fungerar inte kontakten i över huvud taget. Ibland kan det komma upp: Laddare eller ____ är inte certifierad.

Visa signatur

PC | ASUS Sabertooth Z77 | Core i5 3570k + H80i | 8GB RAM 1866Mhz | Asus R9 290 | Samsung 830 120 GB | 2TB WD | bequiet! 630W
Kringutrustning | Steelseries Rival | Ducky Shine 4 Röda brytare | Steelseries Qck+ | QPAD QH-90 | Logitech Z523

Don't forget to quote!

Permalänk

Funkade perfekt, tack för tipset! Kunde inte se något uppenbart damm även med starkaste lampa, men efter lite lätt skrapandes med ett gem så visst lossnade det en hel del. Det var nog ganska hårt packat där inne i kontakten.

Nu kan man använda sin dockningsstation igen!

Permalänk
Medlem

Grym guide! Har varit så frustretad på att min laddare glappat i några veckor nu och såg dettta, helt SJUKT hur mycket damm som får plats i det lilla hålet.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra baksidan på en sådan där plackers för att inte använda något metall föremål som kan skrapa kontaktstycket. Det är väldigt mycket fickludd som har en oförklarlig förmåga att fastna där inne.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag brukar köra baksidan på en sådan där plackers för att inte använda något metall föremål som kan skrapa kontaktstycket. Det är väldigt mycket fickludd som har en oförklarlig förmåga att fastna där inne.

Tandpetare funkade kalas!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Är detta ett specifikt Iphone-problem ??

En guide som berättar att man kan använda smala saker för att pilla ut skit ur små hål. Och dessutom avslöjar hemligheten att skit kommer in överallt för det visste tydligen inte alla ?

Sorry men att kalla det här för en guide är väl lite att ta i ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Skrivet av JojjeNFTW:

Bra jobbat av mig. Råka ta i lite för mycket och nu fungerar inte kontakten i över huvud taget. Ibland kan det komma upp: Laddare eller ____ är inte certifierad.

Hände mig precis, kontakten är stendöd.
Blir till att lämna in på lagning för 6'e gången, trött? JA! Dags för ny telefon? JA!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrunkbowl:

Hände mig precis, kontakten är stendöd.
Blir till att lämna in på lagning för 6'e gången, trött? JA! Dags för ny telefon? JA!

Haha du kan ju inte klaga på mobilen när det var du själv som tog sönder kontakten

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Skrivet av Hephox:

Haha du kan ju inte klaga på mobilen när det var du själv som tog sönder kontakten

Tänkte inte på å skriva de, den slutade ladda när den bara låg... :/

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

tack för alla underbara tips,det hjälpte. efter har prövat alla laddar i huset insåg jag att det var 5cn det berodde på googlade och hittade detta@yompe:

Permalänk

Bästa!!!!! Denna tråd sparade mig några tusen tusen tack

PS använde tandpetare (Y)

Permalänk
Medlem

Folk, stoppa för guds skull inte in ett gem i kontakten (eller något annat i metall). Tandpetare är gott val.

Permalänk
Medlem

(iPhone 6)
Använde tandpetare i trä, skrapade försiktigt och blåste. Som ny, grymt skönt att slippa lämna in eller köpa ny. 🙌
(som någon nämnde ovan, använd inte metall. Kör med trä eller plast)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Morin - förvirrad i vanlig ordning..