Permalänk
Medlem

Jag vill klocka min dator

Hej allihopa där i kylan.

Jag vill klocka min dator, som expriment. Eftersom det är vinter tänkte jag sätta datorn utanför mitt fönster på nåt sätt. Bygga ett stängt datorchassi i stål typ?

Jag har köpt gta precis, ser nu att jag inte kan spela förens Maj.. miss av mig. aja.

Spec:
--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003-2005 Lavalys, Inc. ]------------------------------------------------------------

Version EVEREST v2.20.405/se
Hemsida http://www.lavalys.com/
Rapporttyp Snabb rapport
Dator stationaraDator
Skapad av ProxxeZ
Operativsystem Windows 7 Ultimate Media Center Edition 6.1.7601
Datum 2013-10-04
Tid 23:34

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The names of actual companies and products mentioned herein may be the trademarks of their respective owners.
--------[ Överklockning ]-----------------------------------------------------------------------------------------------

CPU egenskaper:
CPU typ 2x
CPUID CPU namn AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor
CPUID revision 00100F43h

CPU hastighet:
CPU Hastighet 3214.58 MHz

CPU cache:
L1 kodcache 64 kB
L1 datacache 64 kB
L2 cache 512 kB (Asynchronous)

BIOS egenskaper:
System BIOS datum Okänd
Video BIOS datum Okänd

Permalänk
Medlem

En sak .. ställ INTE datorn utomhus på vintern, inte ens på sommaren och samtidigt ha igång den.
Åtminstone inte om du vill ha den kvar, fungerande.

Ot: Skriv hellre direkt vilka komponenter du har.
Processor, RAM, nätdel, Grafikkort. Vad vill du klocka? Har du klockat tidigare?
Är det en färdigbyggd dator, eller har du plockat ihop den själv?

Permalänk
Avstängd

Om du vill ha en söndrig dator så för all del ställ den ut.
Annars kan du ju ta reda på vad du har i datorna och läsa en av dom 100 liknande trådarna som redan finns i forumet.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

En sak .. ställ INTE datorn utomhus på vintern, inte ens på sommaren och samtidigt ha igång den.
Åtminstone inte om du vill ha den kvar, fungerande.

Skrivet av WongFeiHung:

Om du vill ha en söndrig dator så för all del ställ den ut.

Vad baserar ni detta på?
Här är en tråd om ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Avstängd

Baserar det på fysikens lagar.
Kondens blir ju ett problem, det är garanterat. Hur du fixar det problemet är en annan fråga, men en fråga som kanske inte passar i denna tråd, eftersom han inte ens kunnat klura ut hur man klockar cpu.
Så kanske kondens proofa sin case inte riktigt är på tapeten.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxxez:

Hej allihopa där i kylan.

Jag vill klocka min dator, som expriment. Eftersom det är vinter tänkte jag sätta datorn utanför mitt fönster på nåt sätt. Bygga ett stängt datorchassi i stål typ?

Jag har köpt gta precis, ser nu att jag inte kan spela förens Maj.. miss av mig. aja.

-----------

Eftersom du skapar en tråd om att du vill klocka din dator, och därefter klistrar in en nästan helt orelevant drös text drar jag slutsatsen att du är väldigt mycket nybörjare på ämnet.

Börja med att att läsa dig till grunderna.

Här är en utförligt FAQ på ämnet -> FAQ: Överklockning
Och här är en artikel inriktad på just din plattform -> Överklocka Phenom II

Sedan när du har koll på bitarna så kan du börja experimentera med extremare kylmetoder.

När du säger att du köpt GTA utan att specificera vilken av dem, så antar jag att du menar 5an,
Vill bara informera dig om att det inte finns en pc version av det, och därför absolut inget spikat releasedatum, som jag antar att du tro är i maj, utifrån det du skrivit.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

och jag vill ha en katamaran för 10 miljoner... Någon annan som vill något nu när vi endå är igång ?

Ontopic: Som de andra säger läs på lite inom ämnet och experimentera lite innan du ger dig på något du kommer ångra.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Om du vill ha en söndrig dator så för all del ställ den ut.
Annars kan du ju ta reda på vad du har i datorna och läsa en av dom 100 liknande trådarna som redan finns i forumet.

Helt off topic, men är det bara jag som tycker att "söndrig" är ett fruktansvärt fult ord?

Till TS:

Köp en ordentlig kylare istället (vatten eller luft).

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Kondens. Say no more

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalSwede:

Helt off topic, men är det bara jag som tycker att "söndrig" är ett fruktansvärt fult ord?

Det är det ganska säkert, konstiga ord och uttryck är min vardag som finlandssvensk

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Du har köpt GTA men kan inte spela förrens i maj?

Varför skulle du vilja ställa din dator utomhus? Har du ens provat att klocka? Har dina temps stuckit iväg såpass mycket?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hmm medlem sen 2007 men skapar en tråd som luktar troll ?

OT: se föregående poster.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Tjenare min dator:

AMD X4 955 3.2ghz
4gb ddr3
ATI HD 5600
2tb hd

Vill få en tyst cpukylare + grafikkort, bör jag satsa på vattenkylning? Pengarna är inga problem, kunskap finns väl om det är kul

Det är ihopklockade delar från inet, tror jag köpte dom 2009.

Eller...köpa ny dator?

Står mellan valet att köpa ny dator eller försöka klocka skiten ut denna dator för att försöka utnyttja den så mycket som möjligt. Får läsa klistrade trådarna imorgon. godnatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Vad baserar ni detta på?
Här är en tråd om ämnet: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Kunskap och erfarenhet, kan även dra fakta in i högen.
Kondens lär bildas, och då är det kört.

Permalänk
Skrivet av Proxxez:

Tjenare min dator:

AMD X4 955 3.2ghz
4gb ddr3
ATI HD 5600
2tb hd

Vill få en tyst cpukylare + grafikkort, bör jag satsa på vattenkylning? Pengarna är inga problem, kunskap finns väl om det är kul

Det är ihopklockade delar från inet, tror jag köpte dom 2009.

Eller...köpa ny dator?

Står mellan valet att köpa ny dator eller försöka klocka skiten ut denna dator för att försöka utnyttja den så mycket som möjligt. Får läsa klistrade trådarna imorgon. godnatt.

Om pengar "inte är ett problem" så bör du köpa en helt ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxxez:

Tjenare min dator:

AMD X4 955 3.2ghz
4gb ddr3
ATI HD 5600
2tb hd

Vill få en tyst cpukylare + grafikkort, bör jag satsa på vattenkylning? Pengarna är inga problem, kunskap finns väl om det är kul

Det är ihopklockade delar från inet, tror jag köpte dom 2009.

Eller...köpa ny dator?

Står mellan valet att köpa ny dator eller försöka klocka skiten ut denna dator för att försöka utnyttja den så mycket som möjligt. Får läsa klistrade trådarna imorgon. godnatt.

Skrivet av Narcissisten:

Om pengar "inte är ett problem" så bör du köpa en helt ny dator.

Japp, bara slöseri med pengar att vattenkyla de komponenterna.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Japp, bara slöseri med pengar att vattenkyla de komponenterna.

Fast en vattenkylare har väl rätt lång livstid?
Ser det inte som en omöjlighet att köpa kylare först, klocka wunken ur skrället och se hur det går.
Är han inte nöjd kan han ju köpa i dator.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Fast en vattenkylare har väl rätt lång livstid?
Ser det inte som en omöjlighet att köpa kylare först, klocka wunken ur skrället och se hur det går.
Är han inte nöjd kan han ju köpa i dator.

Korrekt martin!

Vad ska min första feta pc mod bli innan klockningsprocessen börjar? Har en riktigt fet "active cooler kylare" kanske man ska börja med att dra på en 120mm fläkt på den?

gpukylaren vet jag inte om man kan "modda" dit originalkylaren som jag fick med processorn?

ps måste man ha bra kylning på bryggan innan man börjar? Kan ju alltid använda gpukylarens-fläkt till bryggan.