A1 & B1 RAM-slots har slutat fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Dec 2009

A1 & B1 RAM-slots har slutat fungera.

Tjenare!

Moderkort i fråga: ASRock p67 Exreme4.

Korta versionen:
Först slutade A1 att fungera, några veckor senare slutade A2 att fungera. Vad kan det vara för fel? Moderkortet ger "Error code 55" som innebär "No memory installed". Jag har testat båda minnena i Memtest+, och finner inget fel på dem. Google hjälper inte till. Just nu använder jag single-channel 2x4 i slot A2 & B2.

Långa versionen:
Så för ca en månad sedan råkade jag somna med datorn på. Jag vaknade upp mitt i natten av att datorn slogs av och på i en intervall på 10 sekunder. Jag trodde det var min GPU som krångla då jag har haft extrema problem med den(och har fortfarande). När jag dock plockade ur GPU och försökte starta datorn kvarstod problemet, så jag testade desperat att plocka ut mitt RAM(som satt i A1 & A2), och då startade datorn felfritt. Jag testade då att sätta dem i B1 & B2 vilket löste hela problemet, och jag levde lyckligt i några veckor tills exakt samma sak hände igen.
Jag hade gått iväg från den påslagna datorn i någon timme, och när jag kom tillbaka så hade jag då alltså problemet med att datorn slogs på och av. Jag testade desperat igen att endast plocka ut ett av minnena, och då startade datorn.
Detta var för några få dagar sedan, men idag lyckades jag lista ut efter lite felsökande att det är A1 & B1 som har slutat fungera.

Så är det någon som har råkat ut för liknande tidigare? Vad finns det att göra?

| R2 | Fractal 650w modulärt | Sandy i5 2500k | 560ti | Corsair 2x4GB | P-67 |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Troligen skadade sockelpinnar till CPU.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei Honor 8 64GB
* Stolt paragrafryttare *