Antecs kylpasta vs. Arctic MX-2 (2600K, Kühler 620)

Permalänk
99:e percentilen

Antecs kylpasta vs. Arctic MX-2 (2600K, Kühler 620)

— Inledning —

Jag bytte nyligen kylpasta på min Antec Kühler H2O 620, från Antecs förapplicerade pasta till Arctic MX-2. Samtidigt passade jag på att undersöka om det innebar någon förbättring, och isåfall hur stor. Jag mätte temperaturerna före och efter bytet, och redovisar resultatet nedan.

Denna tråd behandlar min personliga upplevelse, som kan vara icke-representativ. Påpeka gärna detta isåfall.

EDIT: Detta test gjordes när kylaren (med originalpastan) hade varit monterad i ett år. Det kan inte uteslutas att kylpastans värmeledningsförmåga successivt försämrats under den tidsperioden.

— Testsystem och utförande —

Hårdvara

CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6 GHz
Kylare: Antec Kühler H2O 620 med 2x Scythe Gentle Typhoon 1450rpm i push-pull

Moderkort: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
RAM: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz CL10 2x8GiB
Grafikkort: 2x AMD Radeon HD 7970 i CrossFire
PSU: Fractal Design Newton R3 1000W
SSD: Corsair Force GT 120GB
Chassi: Cooler Master HAF X med 4 st 200mm-fläktar och 1 st 140mm-fläkt

Mjukvara

Alla temperaturer lästes av med Real Temp 3.70.
Spänning och klockfrekvens kontrollerades med CPU-Z 1.66.1.
Stresstesterna utfördes med IntelBurnTest 2.53.

Utförande

Processorn kördes i 4,6 GHz med Hyperthreading aktiverat och spänningen satt till Offset +0,065 V, vilket innebar 1,312–1,328 V under belastning. Med belastning avses 256 omgångar IntelBurnTest på nivån Standard. (Ett sådant stresstest tog drygt 96 minuter.)

Rumstemperaturen var 22 °C. Alla fläktar var igång under alla delar av testet.

De värden jag intresserat mig för är Load, Minimum och Idle. Dessa ska tolkas så här:

Load: Det högsta uppnådda värdet under belastning – anges för varje kärna (medelvärde inom parentes).
Minimum: Det lägsta uppmätta värdet vid idle – anges för varje kärna (medelvärde inom parentes).
Idle: Det intervall inom vilket temperaturerna mestadels befann sig vid idle.

Alla temperaturer anges i grader Celsius.

— Resultat —

Mätvärden: Antecs förapplicerade pasta

Load:   78   86   86   85   (83,75)

Minimum:   25   26   25   27   (25,75)

Idle:   28–32

Applicering av Arctic MX-2

Jag tog bort den gamla pastan med melittafilter och M-röd. Enligt vad jag minns från min första montering, samt vad jag såg nu, hade Antec satt för mycket pasta på kylaren och dessutom satt det utkletat som en räfflad "platta", vilket jag tror är sämre än att applicera ett "riskorn" och låta kylaren trycka ut det. Detta kan säkert ha påverkat resultatet, men det är i högsta grad relevant, då jag just vill ta reda på om det är värt att ta bort Antecs pasta och lägga på egen.

Så här applicerade jag Arctic MX-2:

Klicka för större.

Mätvärden: Arctic MX-2

Dessa mätningar gjordes efter endast några timmars "inkörning". Det kan hända att temperaturerna förändras med tiden.

Load:   67   74   75   73   (72,25)

Minimum:   23   24   24   26   (24,25)

Idle:   24–28

Jämförelse: °C över vattnets fryspunkt

Temperatur i °C 0        20        40        60        80 ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ 83,75 ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ 72,25 Antecs pasta         Arctic MX-2

Maxtemperaturens medelvärde över de fyra kärnorna vid belastning gick från 83,75 °C till 72,25 °C, en minskning med hela 11,5 °C!

Den varmaste kärnan med MX-2 var 11 °C kallare än den varmaste med Antecs pasta.

Idletemperaturerna sjönk också – de låg tidigare mellan 28 och 32 grader, men ligger nu snarare mellan 24 och 28 – även om det spelar mindre roll. Minimitemperaturerna var mätbart lägre, men inte heller det har förstås någon praktisk betydelse.

EDIT: I den första versionen av denna artikel redovisade jag, förutom i °C, temperatursänkningen i procent. Då detta är inkorrekt har jag tagit bort de siffrorna.

Jag har även lagt till följande avsnitt:

Jämförelse: °C över rumstemperaturen

°C över ambient temperatur 0        20        40        60 ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ 61,75 ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ 50,25 Antecs pasta         Arctic MX-2

Om man betraktar rumstemperaturen som nollpunkten, vilket kan anses vara fallet vid luft-/vattenkylning, får man en ännu mer positiv bild av resultatet. En procentuell jämförelse bör dessutom vara möjlig.

Maxtemperaturen gick från 61,75 °C över rumstemperaturen till 50,25 °C över densamma, en sänkning med 18,6 %.

— Slutsats —

Genom att endast byta ut Antecs förapplicerade kylpasta till Arctic MX-2 sänkte jag temperaturerna på min 2600K @ 4,6 GHz med 11,5 °C under belastning. Det tycker jag helt klart var värt mödan med att plocka isär datorn.

Jag vill dela detta med förhoppningen att fler överklockare kan nå högre klock eller lägre temperaturer genom en så enkel och billig operation som att byta kylpastan.

Enligt min upplevelse under det här experimentet är Antecs kylpasta antingen undermålig per se, eller dåligt applicerad, eller båda. Dock vill jag understryka att det krävs fler oberoende experiment som bekräftar denna teori innan den på något sätt kan ses som bevisad. Jag skulle ju till exempel kunna ha monterat kylaren på ett icke optimalt sätt första gången. Den som vill göra ett liknande experiment får gärna göra det och posta sina resultat här.

Slutligen vill jag rekommendera Arctic MX-2. En maximal loadtemp på 75 °C tycker jag är ganska bra för en av en Kühler H2O 620 kyld 2600K @ 4,6 GHz vid 1,32 V. Jag vågar även påstå att den metod med vilken jag applicerade pastan är bra.

Jag ser fram emot era synpunkter!

HurMycket

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ingen nyhet att förapplicerad pasta inte är lika bra som att lägga en klick själv?

Permalänk
Medlem

Spännande att det är en så stor skillnad! Men jag vill påpeka att det inte är korrekt att tala om procentuella minskningar i våra vanliga temperaturenheter då de inte börjar vid en fysisk nollpunkt. Tex skulle din minskning om 14% här vara bara 11% i Fahrenheitgrader. Rent fysikaliskt är det en temepraturminskning om drygt 3% egentligen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xyllian:

Spännande att det är en så stor skillnad! Men jag vill påpeka att det inte är korrekt att tala om procentuella minskningar i våra vanliga temperaturenheter då de inte börjar vid en fysisk nollpunkt. Tex skulle din minskning om 14% här vara bara 11% i Fahrenheitgrader. Rent fysikaliskt är det en temepraturminskning om drygt 3% egentligen.

Oj, det tänkte jag inte alls på. Tack! Får se till att rätta till det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Måste åtminstone kommentera och ge en eloge till dig, din presentation är väldigt snygg, stilren och lättläst.
Angående själva testet är det svårare att sia om något egentligen, som du själv säger, behövs fler tester.

Hur länge har du t.ex använt din Kuhler? Kylpastans förmågor blir över tid givetvis degraderad.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Widholm:

Ingen nyhet att förapplicerad pasta inte är lika bra som att lägga en klick själv?

Jag ville ha siffror på det, för att veta om jag kan säga att det är värt besväret att byta. Hade skillnaden varit 2 °C hade det knappast varit det för de flesta.

Skrivet av Falcon:

Måste åtminstone kommentera och ge en eloge till dig, din presentation är väldigt snygg, stilren och lättläst.
Angående själva testet är det svårare att sia om något egentligen, som du själv säger, behövs fler tester.

Hur länge har du t.ex använt din Kuhler? Kylpastans förmågor blir över tid givetvis degraderad.

Bra poäng. Kylaren hade varit monterad i ett år vid testtillfället. Tyvärr svårt att testa med originalpastan igen, dock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Intressant test! Skulle vara spännande och se vad du får för värden nu när den nya pastan blivit lite mer inkörd. Något du planerar göra?

Permalänk

Väldigt bra test och bra initiativ samt väldigt intressant, för mig iallafall!

Använder samma kylare och liknande kylpasta så kan hålla med om att det stämmer!

*tummen upp*

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Knarra:

Intressant test! Skulle vara spännande och se vad du får för värden nu när den nya pastan blivit lite mer inkörd. Något du planerar göra?

Yes, det är tanken. Vad är mest intressant? Efter ca en månad eller efter ett halvår?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers