Behöver allvarlig hjälp med överklockning.

Permalänk
Inaktiv

Behöver allvarlig hjälp med överklockning.

Hej alla glada Sweclockers!

Har nyligen köpt ett ASUS P8Z77 WS moderkort då mitt gamla ASUS P8H67-M moderkort inte gick att överklocka med.

Jag har följande specifikationer i dagsläget:

ASUS P8Z77 WS
Ivy Bridge i7 3770K
XFX Radeon HD7950 Black Edition 3GB
Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1333Mhz XMS3
Antec Kühler H2O 620
Windows 7 Ultimate Edition 64-bitars

Bakgrund:

Mitt mål är att komma upp i 4.5-4.6GHz ungefär och anledningen till det är en GC/Wii emulator som heter Dolphin.
Förut har jag kört Dolphin oklockat 3.9GHz med TurboBoost med mitt gamla moderkort och majoriteten av spelen flöt på bra med DSP LLE som ger det absolut bästa ljudet i spelen så länge de körs i full hastighet.

Problemet är att spel som Super Mario Galaxy, Super Mario Galaxy 2, The Legend of Zelda Skyward Sword, The Legend of Zelda Twilight Princess, Resident Evil 4 etc. inte körs i full hastighet med 3.9GHz och är ganska CPU krävande vilket leder till så kallad "Audio Stuttering".

Slut på bakgrund

När jag kikar lite i BIOS under Ai Tweaker finns det en mängd olika alternativ och allt det här är så nytt och främmande för mig.

I manualen under kapitlet 3.4 - Ai Tweaker menu står det om Ai Overclock Tuner, Turbo Ratio, Internal PLL Overvoltage, CPU bus speed : DRAM speed ratio mode, Memory Frequency etc. och jag har ingen aning om vad som ska ändras.

Hur går man tillväga egentligen i den här djungeln? Vill bara ha en stabil överklockning på 4.5-4.6GHz men vill samtidigt inte sabba någonting.
Jag har en känsla av att man säkert inte behöver ändra på allt som är listat utan det bara är ett fåtal punkter man behöver göra ändringar i.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Tack för länken! Det här kommer nog ta ett par timmar att sätta sig in i är jag rädd för.

Permalänk
Inaktiv

Hej igen!

OK nu tror jag att jag har gjort rätt.

Jag ändrade CPU Ratio till 46 och CPU Voltage vilket jag antar är VCore till 1.285

Har stresstestat CPU:n några timmar i AIDA64 System Stability Test och temperaturerna håller sig vid 55-60 grader Celsius vid 100% load. Bör jag vara orolig för sådana temperaturer?

Allt verkar vara stabilt och spelen i Dolphin fungerar perfekt med DSP LLE nu med rätt hastighet och jättebra ljud och då ligger temperaturerna och cirkulerar mellan runt 45-55 grader Celsius vilket är ganska OK antar jag?

Permalänk
Medlem

Ingen fara med dom temperaturerna, dom verkar nästan lite låga? Nu vet jag inte vad du har för kylning men du kanske skulle dubbel kolla med CoreTemp för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker också de verkar lite för låga, men om de stämmer så klagar jag inte. För övrigt kör jag Antec Kühler H2O 620 vilket är ett smidigt kompakt vattenkylningssystem som jag stormtrivs med.

Ska dock göra som du säger och dubbelkolla med CoreTemp och visar den samma temperaturer är det nog ganska lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Hej igen!

OK nu tror jag att jag har gjort rätt.

Jag ändrade CPU Ratio till 46 och CPU Voltage vilket jag antar är VCore till 1.285

Har stresstestat CPU:n några timmar i AIDA64 System Stability Test och temperaturerna håller sig vid 55-60 grader Celsius vid 100% load. Bör jag vara orolig för sådana temperaturer?

Allt verkar vara stabilt och spelen i Dolphin fungerar perfekt med DSP LLE nu med rätt hastighet och jättebra ljud och då ligger temperaturerna och cirkulerar mellan runt 45-55 grader Celsius vilket är ganska OK antar jag?

Skrivet av Sweede:

Ingen fara med dom temperaturerna, dom verkar nästan lite låga? Nu vet jag inte vad du har för kylning men du kanske skulle dubbel kolla med CoreTemp för att vara på säkra sidan.

Som föregående postare säger så är temperaturerna absolut ingen fara.. nästan lite för låga :/ dubbelkolla temperaturerna med något annat program som t.ex. HW monitor eller Coretemp

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv

OK grabbar jag har dubbelkollat nu och CoreTemp ger likvärdiga temperaturer som AIDA64 vid 100% load och när jag lirar Dolphin.

Men ändå känns det som att det verkar för bra för att vara sant på något vis eller så har jag bara rent av flax för de här programmen brukar ju inte ljuga vanligtvis.

Kan inte göra annat än att buga, bocka och ta emot. Jag är helnöjd!

Permalänk

Riktigt bra exemplar du fått tag på! Kolla i cpu-z när du stresstestar. Där ser du hur mycket volt den använder och vilken hastighet den går i.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Riktigt bra exemplar du fått tag på! Kolla i cpu-z när du stresstestar. Där ser du hur mycket volt den använder och vilken hastighet den går i.

Tack det verkar som att det är ett väldigt bra exemplar faktiskt!

OK, Core Speed säger 4600.2 MHz och Core Voltage säger 1.2560 V

Men vad jag vet ställde jag in VCore till 1.285 i BIOS, kan den även ställa in sig automatiskt på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Tack det verkar som att det är ett väldigt bra exemplar faktiskt!

OK, Core Speed säger 4600.2 MHz och Core Voltage säger 1.2560 V

Men vad jag vet ställde jag in VCore till 1.285 i BIOS, kan den även ställa in sig automatiskt på något vis?

Normalt med drops på volten om man inte kör med en aggresiv LLC (load line calibration) jag föredrar att den droppar lite normalt, så länge du vet om detta kan du ta med det i beräkningen.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ten:

Normalt med drops på volten om man inte kör med en aggresiv LLC (load line calibration) jag föredrar att den droppar lite normalt, så länge du vet om detta kan du ta med det i beräkningen.

OK skönt att höra att det är normalt, då verkar det som om allt är i sin ordning.

Jag får ta och och tacka alla så jättemycket för era snabba givande kommentarer.

Jag trodde överklockning skulle vara mycket svårare och ett tag gick jag vilse i djungeln av alla inställningar man kunde ändra på i BIOS men det redde ut sig till slut utan några större problem och det visade sig att moderkortsbytet var det bästa jag gjort på länge och jag har fått ut det jag ville med min CPU med råge.

Nu blir det åka av och njuta av Dolphin spelandet riktigt ordentligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har aldrig använt aida64 för stresstest och det känns även lite B att göra det enligt mig.
Använd IBT eller Prime95 och se temperaturerna där.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stylarn:

Har aldrig använt aida64 för stresstest och det känns även lite B att göra det enligt mig.
Använd IBT eller Prime95 och se temperaturerna där.

Jag är faktiskt ganska nöjd med AIDA64 då jag köpt fullversionen av AIDA64 Extreme Edition för cirka 300 spänn.
Den ger mig detaljerad information om i stort sett ALLT och lite där till så för mig var det ett givet köp.

Jag tvivlar inte en sekund på att Prime95 i vissa avseenden är mycket mer noggrannare och utförligare i sina tester men jag anser nog att även AIDA64 har tillförlitliga stresstester också.

Vi har alla olika smaker och AIDA64 känns inte B överhuvudtaget.

Tack för tipset dock!