Permalänk
Medlem

Fyrkärnig CPU och gaming?

Hej

Under lång tid har det varit en "sanning" att en I5 alltid är snabbare än vad GPU orkar med. kort sagt en I5 räcker alltid.

Men

Många med highend, SLI och CF GPUer har upplevt flaskande CPU i BF4. Men det verkar bara var problem med I5 och andra fyrkärniga CPUer.
Spelare med liknade GPU konfig och I7 eller 6-8 kärniga AMD verkar har sluppit problemen med lagg.

Lagget har bara kommit i ULTRA

Idag såg jag specen för rekommenderad HW i Watch Dogs http://www.sweclockers.com/nyhet/17721-ubisoft-avslojar-syste... och kravet där är högre än BF4. det krävs I7 eller 6-8 kärnig AMD.

Jag gissar på att det är en trend vi kommer sen framöver eller? Är det dags att ändra SANNINGEN?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Att en i5 alltid varit snabbare än vad gpu orkar vet jag inte, nu på senare tid är det väl svårt att få ut bra prestanda med t ex 2 titan och en 3570 k om man inte klockar den en bra bit. Och ja, 4 kärninga cpu:er för hardcore gaming med krävande inställningar kommer väl fasas ut med tiden med tanke på att det blir hårdare krav hela tiden, även om det kommer ta ett tag innan alla spel kräver 6/8 kärniga cpu:er för bästa prestanda. Detta är vad jag tror!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis innebär Brodwell att I5 blir 8 kärnig vi börjar ju faktiskt se att 4 kärnor utnyttjas bättre nu än för något år sedan och i och med mantle så kan det mycket väl bli att 8 kärniga är för gamers. När Xbox360 och PS3 fasas ut så kommer nog grafiken förbättras ytligare då dom inte längre behöver kunna köra spelen på så gammal hårdvara. Men detta är förstås bara min hypotes och vi får väl se vad som händer inom dom närmsta åren.
TotalBiscuit har uttalat sej att han tycker det är riktigt intressanta tider just nu för PC, och jag kan inte göra så mycket annat än att hålla med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Att en i5 alltid varit snabbare än vad gpu orkar vet jag inte, nu på senare tid är det väl svårt att få ut bra prestanda med t ex 2 titan och en 3570 k om man inte klockar den en bra bit. Och ja, 4 kärninga cpu:er för hardcore gaming med krävande inställningar kommer väl fasas ut med tiden med tanke på att det blir hårdare krav hela tiden, även om det kommer ta ett tag innan alla spel kräver 6/8 kärniga cpu:er för bästa prestanda. Detta är vad jag tror!

Klart det tar ett tag innan alla spel är där men redan nu är BF4 och watchdogs där.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli vardagsmat under 2014 med ungefär dessa krav, nog dax för intel att släppa 6-8 kärniga CPU snart till 1150 dvs riktiga 6-8 kärnor i5 och i7.
Man kan nog gissa att 6 kärniga 2011 system kommer bli mer populära under nästa år.
fyrkärniga i7 med HT är nog bra men HT kan inte ersätta riktiga kärnor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300