Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Fyrkärnig CPU och gaming?

Hej

Under lång tid har det varit en "sanning" att en I5 alltid är snabbare än vad GPU orkar med. kort sagt en I5 räcker alltid.

Men

Många med highend, SLI och CF GPUer har upplevt flaskande CPU i BF4. Men det verkar bara var problem med I5 och andra fyrkärniga CPUer.
Spelare med liknade GPU konfig och I7 eller 6-8 kärniga AMD verkar har sluppit problemen med lagg.

Lagget har bara kommit i ULTRA

Idag såg jag specen för rekommenderad HW i Watch Dogs http://www.sweclockers.com/nyhet/17721-ubisoft-avslojar-syste... och kravet där är högre än BF4. det krävs I7 eller 6-8 kärnig AMD.

Jag gissar på att det är en trend vi kommer sen framöver eller? Är det dags att ändra SANNINGEN?

Moderkort: MSI Z170A-G45 Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133 MHz
Processor: Intel Core i5 6600K Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Monitor: Asus VG248QE
Chassi: NZXT H440 Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Sensei wireless

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Att en i5 alltid varit snabbare än vad gpu orkar vet jag inte, nu på senare tid är det väl svårt att få ut bra prestanda med t ex 2 titan och en 3570 k om man inte klockar den en bra bit. Och ja, 4 kärninga cpu:er för hardcore gaming med krävande inställningar kommer väl fasas ut med tiden med tanke på att det blir hårdare krav hela tiden, även om det kommer ta ett tag innan alla spel kräver 6/8 kärniga cpu:er för bästa prestanda. Detta är vad jag tror!

Chassi: Corsair 900D Mobo: MSI Z77A-S03
Cpu Intel 3770K 4.4 ghz Kylare EVO Supremacy Gpu XFX 290 ekwb 2.0Ram Ballistix 24 GB
SSD Samsung evo 840 120gb HDD Samsung 1Tb, PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010

Förhoppningsvis innebär Brodwell att I5 blir 8 kärnig vi börjar ju faktiskt se att 4 kärnor utnyttjas bättre nu än för något år sedan och i och med mantle så kan det mycket väl bli att 8 kärniga är för gamers. När Xbox360 och PS3 fasas ut så kommer nog grafiken förbättras ytligare då dom inte längre behöver kunna köra spelen på så gammal hårdvara. Men detta är förstås bara min hypotes och vi får väl se vad som händer inom dom närmsta åren.
TotalBiscuit har uttalat sej att han tycker det är riktigt intressanta tider just nu för PC, och jag kan inte göra så mycket annat än att hålla med.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av NatureBoyyy:

Att en i5 alltid varit snabbare än vad gpu orkar vet jag inte, nu på senare tid är det väl svårt att få ut bra prestanda med t ex 2 titan och en 3570 k om man inte klockar den en bra bit. Och ja, 4 kärninga cpu:er för hardcore gaming med krävande inställningar kommer väl fasas ut med tiden med tanke på att det blir hårdare krav hela tiden, även om det kommer ta ett tag innan alla spel kräver 6/8 kärniga cpu:er för bästa prestanda. Detta är vad jag tror!

Klart det tar ett tag innan alla spel är där men redan nu är BF4 och watchdogs där.

Moderkort: MSI Z170A-G45 Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133 MHz
Processor: Intel Core i5 6600K Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Monitor: Asus VG248QE
Chassi: NZXT H440 Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Sensei wireless

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Kommer nog bli vardagsmat under 2014 med ungefär dessa krav, nog dax för intel att släppa 6-8 kärniga CPU snart till 1150 dvs riktiga 6-8 kärnor i5 och i7.
Man kan nog gissa att 6 kärniga 2011 system kommer bli mer populära under nästa år.
fyrkärniga i7 med HT är nog bra men HT kan inte ersätta riktiga kärnor.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.