Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2004

Överklockning av Phenom II X6 1055t

Tjena forumet!

Jag bestämde mig igår för att försöka överklocka min processor. Kylaren jag använder idag är en äldre modell av Arctic Freezer 64 Pro som har funkat bra när jag inte överklockat.

Idag har jag låtit den stå och tugga på med Prime95 i 9h, överklockad från 2,8 GHz till 3,2 GHz genom att höja bus-frekvensen från 200 MHz till 231 MHz. Det gick fint och jag hade inga error och HWMonitor visar följande:

Vad jag läst mig till på denna forum-sida är att 1055t verkar vara lite dåliga på att mäta rätt temperaturer, och att den verkliga tempen ligger troligen någonstans mellan det som på bilden heter "Temperature #1" och Core #1 - #6. Så med andra ord uppskattar jag att jag ligger på ca 60C och AMD rekommenderar max 62C.

Så nu till mina frågor!
1. Jag fick en Noctua NH-U9B av en kompis. Tror ni det är lönt att byta till denna istället för min befintliga kylare? Storleken på flänsar och fläkt är ju detsamma som den jag har. Men i och för sig så finns det två fläktar på Noctuan.
2. Till vilken temp hade ni vågat pusha processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

jag håller också på att klocka min 1055t. kör även jag på freezer 64. den är ju helt klart för vek för några högre farter. för acceptabel ljudnivå får jag upp min till ca 3,7. Sitter just nu på 12,5*290=3,624 med HT link på 2,6. Verkar vara enkla prollar att klocka. behöver knappt ge någon volt. för 3,9 krävdes lite volt dock och då ger ju kylaren in.

Noctuan du nämner borde ge märkbart bättre kylning.

är det en 95w tdp eller 125w tdp prolle du har? som jag förstått det är 125W specad för max 62 grader medan 95W ska klara 72

tempen som registreras i hwmonitor och coretemp ligger ca 7-10 grader över det som visas. i core temp är det enkelt att sätta en offset på värdena så du får korrekta värden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Kraniet:

jag håller också på att klocka min 1055t. kör även jag på freezer 64. den är ju helt klart för vek för några högre farter. för acceptabel ljudnivå får jag upp min till ca 3,7. Sitter just nu på 12,5*290=3,624 med HT link på 2,6. Verkar vara enkla prollar att klocka. behöver knappt ge någon volt. för 3,9 krävdes lite volt dock och då ger ju kylaren in.

Noctuan du nämner borde ge märkbart bättre kylning.

är det en 95w tdp eller 125w tdp prolle du har? som jag förstått det är 125W specad för max 62 grader medan 95W ska klara 72

tempen som registreras i hwmonitor och coretemp ligger ca 7-10 grader över det som visas. i core temp är det enkelt att sätta en offset på värdena så du får korrekta värden.

HT link behöver du knappt röra på. Den ska vara som den var från början.

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB | AC66U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Superlight:

HT link behöver du knappt röra på. Den ska vara som den var från början.

ja det finns ju lite skilda meningar ang ht och nb freq. högre frekvenser ger bättre prestanda i vissa syntetiska tester och vissa spel, men sämre i andra fall.
AMD menar att det är optimalt med 2000hz. Jag kan inte så några direkta skillnader förutom att prime95 klarar sina beräkningar snabbare med högre frekvenser
Så nej. Det är väl inget man behöver bekymra sig om.

dra ned multipliern på processorn och minnena och testa höja fsb så högt som det går. Håll ht och nb freq runt 2000hz. När du fått högsta stabila fsb höj alla multis till en nivå som fungerar. (förut ht och nb som kan ligga runt 2000. båda bör dock vara lika)

Men en ny kylare är ett måste för min del iaf.