Förkromade rör eller kopparrör för vattenkylning. Fungerar det?

Permalänk
Medlem

Förkromade rör eller kopparrör för vattenkylning. Fungerar det?

Hej alla

Som rubriken lyder, fungerar det att använda förkromade rör eller kopparrör till vattenkylning mellan pump, radiator etc?
Någon som har provat och som vet om det ens går och isf vilka anslutningar som behövs?

Mvh Alexis

EDIT: Ändrade rubriken för mina frågor jag har längre ner börjar handla mer om generella saker om vattenkylning jag känner att jag inte får svar på utan att fråga.

Permalänk

Har sett många gallerier här på Sweclockers med vattenkylda datorer som använder kopparrör. Så ja det fungerar Har dock aldrig provat själv så vet inte vilka anslutningar som behövs. Men om du kollar lite bland gallerierna så är jag helt hundra på att det var någon som länkade till något på Biltema som fungerade

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jag hade för mig att jag också sett det i gallerierna men såklart när jag letar så hittar jag inte. Men ska försöka igen.

Vad tror du om att behålla mitt Corsair H80 och sedan bygga vattenkylning till grafikkorten? Jag har nämligen ett NZXT Phantom chassi som det är ont om plats i för stora radiatorer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Louca:

Tack för svar, jag hade för mig att jag också sett det i gallerierna men såklart när jag letar så hittar jag inte. Men ska försöka igen.

Vad tror du om att behålla mitt Corsair H80 och sedan bygga vattenkylning till grafikkorten? Jag har nämligen ett NZXT Phantom chassi som det är ont om plats i för stora radiatorer.

Jodå det funkar absolut! Sen kanske det inte är så snyggt med H80 slangarna kominerat med kopparrör Men ett 120 radd går ju in, om inte till och med ett 240-280 i taket. Antar att du har några "dvd-slots" lediga så där går ju reservoaren in. Sen när det kommer till anslutningar så kunde inte jag heller hitta något bland gallerierna

MEN! Det finns på coolingstuff: http://www.coolingstuff.se/c/10/anslutningar/a1/1 finns säkert nån annanstans men det va det första jag hittade.

Sen bockningsverktyg och kopparrör på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Rorbo...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Kopparror/...

Kika även in på EK waterblocks, de har många trevliga grejor: http://www.ekwb.com/shop/

Om du nu bygger vattenkylningen, Lycka till!

EDIT: Det tar nog mindre plats om du tar bort din H80 kylare och kör ett 280 radd i taket. Tror det ska vara tillräckligt för både cpu och gpu Om du inte har två gpu's för då vet jag inte. Men det kanske nån annan mer kunnig i forumet kan svara på? Sen blir det ju mycket snyggare så också

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Jodå det funkar absolut! Sen kanske det inte är så snyggt med H80 slangarna kominerat med kopparrör Men ett 120 radd går ju in, om inte till och med ett 240-280 i taket. Antar att du har några "dvd-slots" lediga så där går ju reservoaren in. Sen när det kommer till anslutningar så kunde inte jag heller hitta något bland gallerierna

MEN! Det finns på coolingstuff: http://www.coolingstuff.se/c/10/anslutningar/a1/1 finns säkert nån annanstans men det va det första jag hittade.

Sen bockningsverktyg och kopparrör på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Rorbo...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Kopparror/...

Kika även in på EK waterblocks, de har många trevliga grejor: http://www.ekwb.com/shop/

Om du nu bygger vattenkylningen, Lycka till!

EDIT: Det tar nog mindre plats om du tar bort din H80 kylare och kör ett 280 radd i taket. Tror det ska vara tillräckligt för både cpu och gpu Om du inte har två gpu's för då vet jag inte. Men det kanske nån annan mer kunnig i forumet kan svara på? Sen blir det ju mycket snyggare så också

Jo, just nu ändrar jag mig flera gånger ifall jag ska bygga vattenkylning överhuvudtaget. Planen är att ha dubbla grafikkort och jag är inte så kunnig så det finns en risk att det blir en dyr soppa av det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Jo, just nu ändrar jag mig flera gånger ifall jag ska bygga vattenkylning överhuvudtaget. Planen är att ha dubbla grafikkort och jag är inte så kunnig så det finns en risk att det blir en dyr soppa av det hela

Det finns alltid en risk med allt du gör i en dator, mer eller mindre i alla fall.
Det mesta går bra ifall man tar det lugnt bara.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Det finns alltid en risk med allt du gör i en dator, mer eller mindre i alla fall.
Det mesta går bra ifall man tar det lugnt bara.

Jo, jag behöver nog sammanställa en ordentlig lista på vad jag behöver göra för att det ska fungera.
Jag ska nog köpa ett nytt chassi som är mer cleant och som får plats med den vattenkylning jag behöver. Om jag ska ha två grafikkort, hur mycket mer av allt behöver jag när de gäller vattenkylningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Bitspower Multilink är vad du behöver, för 12mm kopparrör.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Tror ni att det räcker med en radiator med plats för 3 fläktar bredvid varandra på för att kyla en processor å två grafikkort eller behövs det en radiator till för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Tror ni att det räcker med en radiator med plats för 3 fläktar bredvid varandra på för att kyla en processor å två grafikkort eller behövs det en radiator till för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det 140x3 radiator klarar du dig men är det 120x3 kan det bli lite snålt med yta.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Är det 140x3 radiator klarar du dig men är det 120x3 kan det bli lite snålt med yta.

Men sorry för min okunnighet, men är inte det samma mått som på fläktarna? Typ som att en 140 mm fläkt är större än en 120?

Jag hade tänkt byta chassi iaf tror jag, så frågan är mer om hur mycket eller hur stor radiator jag behöver för att kyla en processor och två grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Men sorry för min okunnighet, men är inte det samma mått som på fläktarna? Typ som att en 140 mm fläkt är större än en 120?

Jag hade tänkt byta chassi iaf tror jag, så frågan är mer om hur mycket eller hur stor radiator jag behöver för att kyla en processor och två grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är därför man ofta benämner radiatorer med hur många fläktplatser dem har.

En 140x3 blir ju 420mm lång (radiator yta) och en 120x3 blir 360mm lång.
Skulle säga att du behöver motsvarande 1x120 för CPU och ca 1,5x120 per GPU du kör.
En 140x3 eller 120x4 så klarar du dig utan problem och får bra temperaturer samt att det finns lite potential att överklocka.

Sedan är det skillnad på om radiatorn är 20mm tjock eller 60mm tjock.
Tjockare brukar vara bättre för tysta fläktar som inte blåser lika mycket luft.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Det är därför man ofta benämner radiatorer med hur många fläktplatser dem har.

En 140x3 blir ju 420mm lång (radiator yta) och en 120x3 blir 360mm lång.
Skulle säga att du behöver motsvarande 1x120 för CPU och ca 1,5x120 per GPU du kör.
En 140x3 eller 120x4 så klarar du dig utan problem och får bra temperaturer samt att det finns lite potential att överklocka.

Sedan är det skillnad på om radiatorn är 20mm tjock eller 60mm tjock.
Tjockare brukar vara bättre för tysta fläktar som inte blåser lika mycket luft.

Okej!

Jag börjar få en klarare bild nu och har mätt i chassit å så vad som kommer att fungera och så.
Nästa problem är ju vattenblocken till GPUn eller GPUerna.

Hade tänkt vänta tills AMD RX 290x eller vad det heter kommer. Men det lär ju dröja tills det kommer något vattenblock till den GPUn och det lär ju vara snordyrt? Tänkte dessutom på om man ska byta grafikkort i framtiden dessutom.

En sidofråga också. Hur tömmer man egentligen systemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Okej!

Jag börjar få en klarare bild nu och har mätt i chassit å så vad som kommer att fungera och så.
Nästa problem är ju vattenblocken till GPUn eller GPUerna.

Hade tänkt vänta tills AMD RX 290x eller vad det heter kommer. Men det lär ju dröja tills det kommer något vattenblock till den GPUn och det lär ju vara snordyrt? Tänkte dessutom på om man ska byta grafikkort i framtiden dessutom.

En sidofråga också. Hur tömmer man egentligen systemen?

Ett GPU block går på runt 800 - 1200kr och dom brukar finnas efter ca 1 - 2v för referensmodellerna.

Man byter ju inte grafikkort utan att tänka till en extra gång.

Antingen kopplar man bara ur den delen som är längst ner eller så installerar man en slangbit som man kan tömma med.
Självklart behövs det en plugg i änden på slangen då med.

Jag kör ju med kromade kopparrör och det är inte helt lätt att få till.
Det tog ett tag att mäta och få rätt vinklar på rören.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Ett GPU block går på runt 800 - 1200kr och dom brukar finnas efter ca 1 - 2v för referensmodellerna.

Man byter ju inte grafikkort utan att tänka till en extra gång.

Antingen kopplar man bara ur den delen som är längst ner eller så installerar man en slangbit som man kan tömma med.
Självklart behövs det en plugg i änden på slangen då med.

Jag kör ju med kromade kopparrör och det är inte helt lätt att få till.
Det tog ett tag att mäta och få rätt vinklar på rören.

Gott om rör och verktyg har jag från jobbet.
Men jag borde kanske köra vattenkylning på cpun och luft på grafikkorten.

+ Det blir billigare
- Det blir mindre ambitiöst och inte lika vackert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Gott om rör och verktyg har jag från jobbet.
Men jag borde kanske köra vattenkylning på cpun och luft på grafikkorten.

+ Det blir billigare
- Det blir mindre ambitiöst och inte lika vackert.

Ett grafikkort blir inte så vansinigt dyrt, jag valde mellan 2 grafikkort eller köra vattenkylning och är galet nöjd med vattenkylning istället.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Sedan är det skillnad på om radiatorn är 20mm tjock eller 60mm tjock.
Tjockare brukar vara bättre för tysta fläktar som inte blåser lika mycket luft.

Är det inte tvärt om? Borde vara lättare att trycka igenom luft i en smalare radiator än en tjock, så har jag alltid tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Är det inte tvärt om? Borde vara lättare att trycka igenom luft i en smalare radiator än en tjock, så har jag alltid tänkt.

En tunnare radiator klarar inte av att avleda lika mycket värme som en tjockare gör.
Därför kan man köra med långsammare fläktar på tjockare radiatorer och fortfarande få lika bra värmeavledningförmåga.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Det jag har kvar att hitta är anslutningarna för kopparören. Har redan fått lite tips men de har endast några få anslutningar. Hittar ingen sida med tydliga specifikationer och olika typer av adaptrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Det jag har kvar att hitta är anslutningarna för kopparören. Har redan fått lite tips men de har endast några få anslutningar. Hittar ingen sida med tydliga specifikationer och olika typer av adaptrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vill använda Bitspower Multilink c47.
Fungerar tillsammans med rör som är 12mm i diameter.

http://www.coolerkit.se/shop/bitspower-multi-link-3159p.html

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Du vill använda Bitspower Multilink c47.
Fungerar tillsammans med rör som är 12mm i diameter.

http://www.coolerkit.se/shop/bitspower-multi-link-3159p.html

Och den går att skruva på exempelvis 90 graders anslutningarna som man har på radiatorn? Eller behövs det en speciell adapter för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kolla in detta bygget:
http://www.overclock.net/t/1383503/mod-build-thread-august-20...

Det som verkar vara de generella svårigheterna med att använda fasta rör är:
1. Tyngden (för koppar/mässing)
2. Bockning till exakt rätt vinklar och längder. (små vinkelfel ger läckande anslutning fort är min uppfattning)

Men visst är det snyggt och rören i sig borde ju faktiskt transportera bort någon liten grad värme till omkringliggande luft också.

Man borde ha en fast slinga i kopparrör som man leder ut utomhus i kylan under vinterhalvåret. Då kan vi snacka om kylning sen!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Och den går att skruva på exempelvis 90 graders anslutningarna som man har på radiatorn? Eller behövs det en speciell adapter för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerar bra, kör själv en sådan lösning.

Skrivet av euf0ria:

kolla in detta bygget:
http://www.overclock.net/t/1383503/mod-build-thread-august-20...

Det som verkar vara de generella svårigheterna med att använda fasta rör är:
1. Tyngden (för koppar/mässing)
2. Bockning till exakt rätt vinklar och längder. (små vinkelfel ger läckande anslutning fort är min uppfattning)

Men visst är det snyggt och rören i sig borde ju faktiskt transportera bort någon liten grad värme till omkringliggande luft också.

Man borde ha en fast slinga i kopparrör som man leder ut utomhus i kylan under vinterhalvåret. Då kan vi snacka om kylning sen!

Man måste vara extremt nogran när man bockar, men jobbar man med det som Louca verkar göra vet man redan om det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Det fungerar bra, kör själv en sådan lösning.

Man måste vara extremt nogran när man bockar, men jobbar man med det som Louca verkar göra vet man redan om det.

Okej men då har jag mycket bättre koll å ska börja beställa delarna.

Nja jag jobbar inte med det själv, dock har vi mycket rör och verktyg och jag har hjälpt till med rördragning version större, så det lär gå bra när jag har de delar jag behöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom alla svar noga, men jag provade köra kopparrör i mitt bygge.
Till och från pumpen kan jag INTE rekommendera det, vibrationerna spred sig ganska bra från pumpen, lät otrevligt mycket

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Akta dig för Bitspower Multilink. Om du söker efter det på olika vattenkylningsforum så lär du få reda på att dom inte är så bra som många påstår att dom är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Inte läst igenom alla svar noga, men jag provade köra kopparrör i mitt bygge.
Till och från pumpen kan jag INTE rekommendera det, vibrationerna spred sig ganska bra från pumpen, lät otrevligt mycket

Det beror hur man monterar pumpen, jag har inga problem med vibrationer.

Skrivet av Mars SSX:

Akta dig för Bitspower Multilink. Om du söker efter det på olika vattenkylningsforum så lär du få reda på att dom inte är så bra som många påstår att dom är.

Källa på det?

Hittar inget här, TechSweden eller XtremeSystems.

Känns som att dom som har problem har gjort något fel annars hade det varit uppe på XS.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Det beror hur man monterar pumpen, jag har inga problem med vibrationer.

Källa på det?

Hittar inget här, TechSweden eller XtremeSystems.

Känns som att dom som har problem har gjort något fel annars hade det varit uppe på XS.

Hehe jag är inte så Überkänslig för ljud faktiskt så länge det inte låter som en jetmotor brevid mig 24/7. Däremot kommer jag inte köpa bitspower multilink om de endast finns i svart.

Jag är i planeringstadiet nu och funderar på vilka färger jag ska köra på. Ska eventuellt köra blått, rött och vitt. Det blir väl en del svart och krom också iof.
Har ju beställt ett Cooler Master CM 690 Chassi nu.. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154713-cooler_master_cm_690_ii_advanced-vit så det blir min grund att utgå ifrån.
Det bör få plats en 140x2 radiator i taket tror jag. Titta gärna på min varukorg för vattenkylning, det ända som jag inte lagt till är anslutningarna eftersom jag är osäker på dem: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4005606/2013-10-14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Hehe jag är inte så Überkänslig för ljud faktiskt så länge det inte låter som en jetmotor brevid mig 24/7. Däremot kommer jag inte köpa bitspower multilink om de endast finns i svart.

Jag är i planeringstadiet nu och funderar på vilka färger jag ska köra på. Ska eventuellt köra blått, rött och vitt. Det blir väl en del svart och krom också iof.
Har ju beställt ett Cooler Master CM 690 Chassi nu.. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154713-cooler_master_cm_690_ii_advanced-vit så det blir min grund att utgå ifrån.
Det bör få plats en 140x2 radiator i taket tror jag. Titta gärna på min varukorg för vattenkylning, det ända som jag inte lagt till är anslutningarna eftersom jag är osäker på dem: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4005606/2013-10-14.

Finns i krom med, men hittar inte dom i Sverige.

Jag är inget fan av den pumpen, men annars ser jag inga problem med det du har valt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989