Får över 70 grader på CPU vid lir med BF4, söker tips på ny CPU-kylare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Får över 70 grader på CPU vid lir med BF4, söker tips på ny CPU-kylare

Hej!

Då jag lirar BF4 betan jobbar min cpu på runt 90%, detta leder till att den blir väldigt varm efter ett tag. Spelet kraschar lite då och då. Nu kör jag med intels stockkylare på min intel i5 3570k.

Jag söker tips på en bra kylare att byta ut stockkylaren med.
Moderkortet är ett ASRock Z77 EXTREME4-M Intel Z77 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1155 mATX
och chassiet är Fractal Design Core 1000 Tower No PSU Black mATX
Chassie: http://cdon.se/hemelektronik/fractal_design_core_1000_tower_n...
Så det kan vara lite begränsat med plats.

Funderar på ifall om det är värt att skaffa vattenkylning som
http://www.inet.se/produkt/5322253/cooler-master-seidon-120m
Då den verkar ta mindre plats. Men är lite tveksam kring vattenkylning och ifall om det är säkert (läckagerisk).

Det är ett plus ifall om det inte låter så mkt.

Tack för alla tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

70 grader är inte mycket för din intel cpu det är först vid ca 85 - 90 c du behöver oroa dig egentligen
hade du haft amd cpu så hade 70c varit något och bry sig om...
att det krashar har jag dock inte något och komma med förutom att det är beta heh.

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Vatten kylning borde vara säkert men du måste bara byta ut stockfläktarna om du ska ha en vattenkylning.
Själv kör jag med Hyper 212 EVO

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

BF4 är inte släppt än.

Det du förmodligen lirar är betan, som crashar för alla.
Du bör använda ett stabilt program när du försöker dra slutsatser om vad som spökar, ju fler variabler du lägger in desto svårare blir det att upptäcka orsaken.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2002

Som sagt, krascherna har säkerligen inget med temperaturen att göra, utan med att det är en beta. Testa med något stressprogram så ser duj ifall datorn är stabil trots temperaturen.

Vill du ändå ha en tystare och effektivare kylare finns ju många att tillgå, även om de inte får vara högre än 135 mm
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=369#rparams=l=s14525993...

Vituð ér enn, eða hvað?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Feb 2007

Kör stresstest i Prime95 och ha Core Temp igång eller något för att se om det verkligen är ett problem. Så länge inte det ger felmeddelande borde det vara lugnt.

< :: insert | impressive | computer | specifications | here :: >

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Devildoll:

BF4 är inte släppt än.

Du bör använda ett stabilt program när du försöker dra slutsatser om vad som spökar, ju fler variabler du lägger in desto svårare blir det att upptäcka orsaken.

Ja, han skrev ju att det var just betan han lirade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Pompejus:

Hej!

Funderar på ifall om det är värt att skaffa vattenkylning som
http://www.inet.se/produkt/5322253/cooler-master-seidon-120m
Då den verkar ta mindre plats. Men är lite tveksam kring vattenkylning och ifall om det är säkert (läckagerisk).

Det är ett plus ifall om det inte låter så mkt.

Tack för alla tips!

Läckagerisken är minimal när du köper ett färdigt set, visst kan det hända men till 99% så brukar det vara bra produkter.
Det är när du gör en egen(custom loop)som det kan bli läckage om du inte är noga och vet vad du gör och inte får dit nipplarna/slang mm. ordentligt:)

Kör själv med custom loop och kan bara säga att jag är super nöjd med temp, 28-31C Idle och 56-61C Load i prime95 med i7 3770K@4.5 och två GTX 680 i samma loop med två 360 radiatorer.

En jädra massa prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av shelter:

Kör stresstest i Prime95 och ha Core Temp igång eller något för att se om det verkligen är ett problem. Så länge inte det ger felmeddelande borde det vara lugnt.

Tack! Det skall jag göra

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av mini-z1994:

70 grader är inte mycket för din intel cpu det är först vid ca 85 - 90 c du behöver oroa dig egentligen
hade du haft amd cpu så hade 70c varit något och bry sig om...
att det krashar har jag dock inte något och komma med förutom att det är beta heh.

Okej, bra att veta. Kör ett stresstest så får vi se. Är väl bara om jag ska överklocka som ny kylare är ett måste

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Devildoll:

BF4 är inte släppt än.

Aa det var betan jag mena, vilket framgår i informationen. Skulle nog ha varit mera tydlig.