Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2011

Xbox LIVE - NAT Error

Tjena.
Är inte den mest kunniga inom detta område och ber då om hjälp här. Det är så att efter att jag anslutit till Xbox LIVE så kommer det ibland upp ett NAT error och ibland bara en varning att hastigheten går sakta på grund av att våran NAT är begränsad. (Strict NAT) Okej, så genom att gå igenom guiden på xbox hemsida så står det "Har du en Privat IP adress eller en Offentlig IP adress". Jag har en privat IP adress och för att då hastigheten skulle gå snabbare och NAT:en inte skulle vara begränsad längre så skulle man ringa sin internetleverantör och be om en offentlig IP. När vi ringde dit så sa dem att det inte skulle förändra hastigheten och att genom att gå från privat IP till offentlig IP så skulle man bara kunna ha två enheter igång och att WI-FI:t skulle sluta funka. Så frågan är, hur ska jag göra för att inte NAT saken ska vara begränsad länge? Ska jag ändå gå över till offentlig IP?
Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Jag hade samma problem som dig förut. Det du måste göra är att öppna några portar i din brandvägg på WLAN interfacet.
Följ hjälpen på http://support.xbox.com/sv-SE/xbox-live/connecting/network-po... så borde det ordna sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av albinkvist:

Tjena.
Är inte den mest kunniga inom detta område och ber då om hjälp här. Det är så att efter att jag anslutit till Xbox LIVE så kommer det ibland upp ett NAT error och ibland bara en varning att hastigheten går sakta på grund av att våran NAT är begränsad. (Strict NAT) Okej, så genom att gå igenom guiden på xbox hemsida så står det "Har du en Privat IP adress eller en Offentlig IP adress". Jag har en privat IP adress och för att då hastigheten skulle gå snabbare och NAT:en inte skulle vara begränsad längre så skulle man ringa sin internetleverantör och be om en offentlig IP. När vi ringde dit så sa dem att det inte skulle förändra hastigheten och att genom att gå från privat IP till offentlig IP så skulle man bara kunna ha två enheter igång och att WI-FI:t skulle sluta funka. Så frågan är, hur ska jag göra för att inte NAT saken ska vara begränsad länge? Ska jag ändå gå över till offentlig IP?
Mvh

Det har inget med din offentliga ip att göra. Det du måste göra är att öppna rätt portar för xbox live i din router. Går in på portforward.com och välj din router resp. xbox live så borde det finnas en guide om hur du ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Maximus VIII Hero | i7 6700K @ stock | ASUS GTX 1080 Strix | 32 GB Corsair Vengeance LPX 2666MHz | Samsung 850 Pro 256GB | Intel 520 240GB SSD | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750W | Corsair 400Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av albinkvist:

Tjena.
Mvh

Hej!

NAT är enkelt uttryckt en router eller en enhet i ett nätverk som har möjligheten att översätta IP adresser, för att på så vis göra dessa adresser "routingbar" över Internet.

Du måste ha en publik IP adress (offentlig) eftersom dem privata adresserna i dit lokala nätverk inte kan routas ut på nätet utan måste först NAT'as via din router. Dock, om du ansluter till Internet med allt annat än en traditionell fast förbindelse (markbundet), exempelvis 3G/4G så uppstår det genast problem med NAT traversal eftersom förbindelsen mellan din ändpunkt och någon annans ändpunkt NAT'as mer än en gång.

Jag ska försöka hjälpa dig, men då behöver jag mer information. Fyll i svaren på frågorna nedan:

Modem - model nummer:
Router - model nummer:
Din Internetleverantör:
Har du fler än en Xbox som ansluter till samma router?

taidara - Xbox connectivity expert