Permalänk
Hedersmedlem

Dags att uppgradera en 940 BE?

Hej!

Jag har en Phenom 2 x940 3.0 GHz BE idag, som börjar bli lite gammal har jag insett.

Är väldigt 'all-around' i mitt datoranvändande (programmering/photoshop/filmredigering/linux/you name it)
Spelar ibland men inget krävande ala BF4.

Tycker inte att min x940 känns så långsam att den hindrar mig på något sätt.. det är framförallt ramminnet jag skulle vilja ha upp (8gb DDR2 idag). Har 16gb DDR3 liggandes från en tidigare server som skulle komma bra till pass.

Har kikat på två alternativ;

i5 3570K + moderkort - 2 879 kr
FX 8350 + moderkort - 2 700 kr

Värt en uppgradering? Ska man välja Amd eller Intel? Spel är inte en prio.

Känner som sagt inget akut behov av uppgradering, så ligger nextgen runt hörnet väntar jag hellre.

Mvh Oscar

Permalänk
Medlem

fx 8350 är kraftigare på det du vill göra mest då den har fler trådar (multitasking och tyngre program är den bättre på :3) lägg sedan till lite fetare cpu kylning och klocka till kanske 4.5 ghz så har du en maskin som står sig väldigt bra idag ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Varför en Ivy Bridge? De nya Haswell (i5/7 4XXX) är lika bra/bättre och har dessutom mer godsaker i sitt chipset (t ex z87). Annars håller jag med föregående att en AMD-CPU inte är så dumt det heller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-z1994:

fx 8350 är kraftigare på det du vill göra mest då den har fler trådar (multitasking och tyngre program är den bättre på :3) lägg sedan till lite fetare cpu kylning och klocka till kanske 4.5 ghz så har du en maskin som står sig väldigt bra idag ^^

Det kan funka. Har en bra kylare till nuvarande CPU som borde passa (AM2+)

Skrivet av Jalle64:

Varför en Ivy Bridge? De nya Haswell (i5/7 4XXX) är lika bra/bättre och har dessutom mer godsaker i sitt chipset (t ex z87). Annars håller jag med föregående att en AMD-CPU inte är så dumt det heller.

Det var den cpu'n från intel som låg närmast i pris mot 8350 på inet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SWE|OggE:

Det kan funka. Har en bra kylare till nuvarande CPU som borde passa (AM2+)

Det var den cpu'n från intel som låg närmast i pris mot 8350 på inet.

Trådmässigt är en FX8350 (åttatrådad) bättre så den är ju ett bättre val jämfört med en fyratrådade i5 3570:n.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Trådmässigt är en FX8350 (åttatrådad) bättre så den är ju ett bättre val jämfört med en fyratrådade i5 3570:n.

Får nog bli en 8350 om ingen har något att tillägga. Ska bli intressant att se om det blir så mycket märkbar skillnad.