Qualcomm APQ8084 läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm APQ8084 läcker ut på nätet

Databasen för prestandatestet Antutu skvallrar om en ny mobilprocessorer från Qualcomm, som bland annat får stöd för videoavkodning med komprimeringstekniken H.265.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja jävlar mobilerna är nästan lika snabba som en 5 år gammal dator

Permalänk

Ska man vänta ytterligare längre på att köpa en ny mobil nu!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 5 3600x 32GB- RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Entusiast
Skrivet av yugurt:

Ja jävlar mobilerna är nästan lika snabba som en 5 år gammal dator

Om den fem år gamla datorn råkade ha en Atom ja. De snabbaste ARM-plattformarna ligger ungefär på samma nivå som en Clover Trail Atom. Den är i sin tur långsammare än min laptop som har en mobil Core 2 U7300. Två kärnor på 1,3 GHz och ingen HT. Min gamla Core 2 Q9450 som nu är ca 5 år gammal är ungefär fem gånger så snabb.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ja min Xperia Z är redan snabbare än min laptop... även bättre skärmupplösning...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Om den fem år gamla datorn råkade ha en Atom ja. De snabbaste ARM-plattformarna ligger ungefär på samma nivå som en Clover Trail Atom. Den är i sin tur långsammare än min laptop som har en mobil Core 2 U7300. Två kärnor på 1,3 GHz och ingen HT. Min gamla Core 2 Q9450 som nu är ca 5 år gammal är ungefär fem gånger så snabb.

Performance/Power ratio är dock högre för soc:s anpassade för smartphones och tablets jämfört med cpu:er anpassade för "datorer". Ganska irrelevant att titta på Clover Trail.. en 5 år gammal arkitektur som endast är krympt från 45nm till 32nm när det redan idag levereras Valley View (Silvermont) soc:s för tablets och smartphones som presterar ~2x så bra som Clover Trail.

Så dagens högst presterande soc:s för smartphones presterar i linje med en Intel Core 2 Duo T5850 2,1Ghz från 2008.
Alltså 5 år gammal cpu, som dessutom drog ~6ggr så mycket "el". [power].

Get your facts straight!

Permalänk

On topic igen: Qualcomm APQ8084 är antagligen avsedd för främst den Kinesiska marknaden där 4g-nät ännu inte är särskilt vanligt förekommande. Att slopa radiodelen för 4g för med sig lägre produktionskostnader och antagligen en förhoppning från Qualcomms sida att kunna konkurrera bättre med Mediatek på den Kinesiska marknaden.

Jacob Hugosson, du förmedlar riktigt intressanta nyheter!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som redan går och dagdrömmer om Snapdragon 1000, vad den kommer att innehålla och hur prestandan blir ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ExtremPixel:

Performance/Power ratio är dock högre för soc:s anpassade för smartphones och tablets jämfört med cpu:er anpassade för "datorer". Ganska irrelevant att titta på Clover Trail.. en 5 år gammal arkitektur som endast är krympt från 45nm till 32nm när det redan idag levereras Valley View (Silvermont) soc:s för tablets och smartphones som presterar ~2x så bra som Clover Trail.

Så dagens högst presterande soc:s för smartphones presterar i linje med en Intel Core 2 Duo T5850 2,1Ghz från 2008.
Alltså 5 år gammal cpu, som dessutom drog ~6ggr så mycket "el". [power].

Get your facts straight!

Fast nu handlade det inte om prestanda mot kraft utan ren prestanda där påståendet om att en mobil idag är lika snabb som en dator var för fem år sedan. Silvermount är helt irrelevant i det sammanhanget då jämförelsen var modern ARM mot gammal dator, det vill säga något s775 från Intel. En typisk speldator för Swecklockers innehåll då typ Q9450, Q6600 eller kanske en motsvarande tvåkärnig. Det var aldrig tal om att gräva fram obskyra laptop-CPUer. Anledningen till att jag nämnden Clover Trail Atom är för att det är en samtida referens som folk antagligen kan relatera till mer då det finns datorer som kör den plattformen som använder vanliga Windows. En annan relevant jämförelse är att en modern ARM-SOC har lite mer prestanda än en tidig Netbook. Alla minns ju hur roliga de var att använda.

Men visst, man kan gräva fram en godtycklig processor från nästan vilken generation som helst och jämföra med men säger man att den är lika bra som en processor i en dator som är si och så gammal då menar man generellt inte en laptop för då hade man antagligen specificerat det. En modern ARM SOC är fortfarande mycket långsammare än en vanlig speldator från 5 år sedan.

Däremot upplevs en modern ARM som rätt rapp när den kör ett OS som är anpassat för ändamålet. Så det blir lite svårt att jämföra upplevd prestanda. Vi kan alla enas om att Windows XP inte var en smidig upplevelse på en gammal Netbook. Samma prestanda hade dock gett en bra Android-platta som inte hade haft några större problem.

Så släpp attityden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ExtremPixel:

Så dagens högst presterande soc:s för smartphones presterar i linje med en Intel Core 2 Duo T5850 2,1Ghz från 2008.
Alltså 5 år gammal cpu, som dessutom drog ~6ggr så mycket "el". [power].

Get your facts straight!

Du kan ju inte jämföra klockfrekvens och säga att de presterar likvärdigt. En 4-kärnig Snapdrgaon 800 matchar kanske T5850 i Geekbench eller någon liknade benchmark, men då måste man inse att Geekbench inte är representativt för "upplevd" prestanda av flera skäl men de två mest relevanta är

  • Geekbench, likt många andra benchmark, kör nära nog uteslutande direkt ur L1-cache. I Geekbench fallet har jag faktiskt mätt detta och L1-cache hit-rate är 95-97% med 32kB L1d. En "riktig" applikation kanske har 50-80% L1d-cache hit-rate.

  • Geekbench väger in flyttal (en punkt där Snapdragon är relativt stark) alldeles för mycket jämfört med hur viktigt det är för upplevd prestanda för desktop/pekplatta/mobil prestanda. Väldigt nära 100% av vad man gör i dessa fall är begränsat av heltalsprestanda.

  • Geekbench, som de flesta andra benchmarks, dra långt mer nytta av flera CPU-kärnor än "riktigt" applikationer gör.

Om du installerade samma desktop-OS på en T5850 och en Snapdragon 800@2.3GHz och "upplevde" prestanda så kommer du direkt inse att de inte alls är lika snabba. T5850 har en mycket snabbare (och större, men spelar mindre roll) L2-cache, Snapdragon kommer klocka ner sig till ~1GHz i lägen där något drar 100% under mer än ett par sekunder. T5850 mycket bättre enkeltrådprestanda gör att den kommer reagera mycket snabbare på det mesta.

Samma sak gäller den långsammaste Haswell Celeron (2 CPU-kärnor utan HT) mot Bay-Trail (4 CPU-kärnor). Enligt Geekbench är dessa lika snabba, men Celeron upplevs definitivt som ungefär dubbelt så snabb i praktiken vilket är logiskt då det ungefär matchar skillnaden i enkeltrådprestanda + en bättre LLC (Last Level Cache) på Celeron vilket betyder att lite mer komplicerade saker hanteras mer effektivt på den.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Ja min Xperia Z är redan snabbare än min laptop... även bättre skärmupplösning...

Snabbare hur då? Om du nu hade exakt samma OS i datorn som i mobilen skulle du nog se på maken hur snabbt saker flöt på.. ARM är en arkitektur som klarar av simplare instruktioner, men så fort det blir mer komplexa saker så slår x86_64 ARM på fingrarna direkt. Man kan inte jämföra GHz och antal kärnor mellan dessa två arkitekturer och dra fram en slutsats vilken som är "snabbast".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ingen hårdvaruavkodning till VP8 eller VP9?
Jag tycker VP9 är bra mycket intressantare än H.265 från det jag läst hittills.

Adreno 420 låter intressant. Undrar hur den jämför sig med Adreno 330.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ingen hårdvaruavkodning till VP8 eller VP9?
Jag tycker VP9 är bra mycket intressantare än H.265 från det jag läst hittills.

Adreno 420 låter intressant. Undrar hur den jämför sig med Adreno 330.

Vad skiljer VP9 gentemot H.265? Är inte VP9 proprietärt med licenser och H.265 utan det kraffset?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Vad skiljer VP9 gentemot H.265? Är inte VP9 proprietärt med licenser och H.265 utan det kraffset?

Oj, haha. Nä, jag tror du fått det rejält om bakfoten. Det är precis tvärt om
VP8 och VP9 är Googles egenutvecklade format som de skapat för att h.264 standarden är stängd.
VP8 är ungefär jämförbart med h.264 medans VP9 är ungefär jämförbart med h.265 (har dock ej sett tester på eller testat VP9 och h.265 själv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Oj, haha. Nä, jag tror du fått det rejält om bakfoten. Det är precis tvärt om
VP8 och VP9 är Googles egenutvecklade format som de skapat för att h.264 standarden är stängd.
VP8 är ungefär jämförbart med h.264 medans VP9 är ungefär jämförbart med h.265 (har dock ej sett tester på eller testat VP9 och h.265 själv).

Jaha, där ser man, man lär sig något nytt var dag.

Hur funkar VP9 i praktiken då?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jaha, där ser man, man lär sig något nytt var dag.

Hur funkar VP9 i praktiken då?

Det är svårt att säga. Jag känner ej till något videokodningsprogram som klarar varken h.265 eller VP9 än.
Dessa format är mycket nya, så vi får nog vänta lite innan vi ser hur de jämför sig med varann.
Hur som så är ju öppna format bra mycket intressantare än stängda, och inte bara för att du sparar några kronor när du köper en mobil/surfplatta/CPU.