Devolo börjar sälja DLAN 650+ för 600 Mbps via elnätet

Permalänk
Melding Plague

Devolo börjar sälja DLAN 650+ för 600 Mbps via elnätet

För den som inte har lust att dra nätverkskablar släpper Devolo nya adaptrar som kliver upp till 600 Mbps via elnätet, vilket ska räcka till för att strömma video i 4K-upplösning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet med liknande adaptrar och fungerar det bra. Måste båda liga på samma elkabel eller hoppar signalerna mellan olika kablar i proppskåpet? Blir nätverket då även synligt utanför, dvs hos grannar? (bor i lägenhet)

Tänkte kunna ställa t.ex. en NAS i ett förråd.

Permalänk

Jag får för mig att pingen blir väldigt hög vid elnätslösningar.

Dementera någon?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Detta kan vara bra, men existerande enheter brukar ha ganska mycket lägre prestana än teoretiska värden, 40% av max kanske. Självklart beror detta på hur ledningarna är dragna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Funkar detta överallt? Är rätt sugen på uppgradera mitt 10mbit ner / 0.5mbit upp, vad kan man tänkas få ut från detta?

Permalänk
Medlem

Jag kör hemma Netgear XAVB5004, som sägs ha 500mbit stöd, kör ganska kort avstånd mellan de olika destinationerna (vägg-i-vägg typ) och får ut allt mellan 50-100mbit beroende på vilka lampor/övriga elprylar jag har inkopplade och startade. Min erfarenhet av dessa homeplugs är att de lovar mer än de faktiskt klarar.
Bor i ett hus som byggdes år 2003 och elsystemet är relativt nytt, så det har ingenting med kassa gamla el-ledningar från 50-60 talet.

+ Smidigt, då man slipper dra kabel och kan använda befintligt elnät.
+ Enkel installation

- Guld och grönaskogar-hastigheter som aldrig kan uppnås..
- Elektroniken blir en aning varm..

NU vet jag att det är en Netgear jag hänvisar till, men har tidigare kört D-link och Linksys och de lovar precis samma sak, men fungerar näst intill sämre..
Hoppas att Devolo's produkter kanske fungerar bättre, i alla fall så man får ut lite bättre hastighet..

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Funkar detta överallt? Är rätt sugen på uppgradera mitt 10mbit ner / 0.5mbit upp, vad kan man tänkas få ut från detta?

Detta är för ditt hemnätverk. Påverkar inte hastigheten levererad av din ISP

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Skulle inte Sweclockers kunna köra ett test med denna sorts nätverkslösning?

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Avstängd

Vad händer om man pluggar in en dammsugare, eller någon drar igång mikrovågsugnen?

Är den sårbar för side channel attaker?

Vad för typ av nätverk blir det? Ethernet, eller något mysko DSL, cable, eller nåt underligt icke-standard skräp som man måste köra någon mjukvara för att koppla upp sig?

Permalänk
Medlem

Jag har använt nätverk över elnätet ett tag nu. Först på ett ADSL med 8 mbit och fick ut hastighet på ca 6 vilket jag även fick utan dessa adaptrar. Nu använder jag det till ADSL på 12-30 mbit och får samma hastighet när jag kör utan. Pingen har jag faktiskt inte tänkt på om den försämras, inget jag märkt utav i allafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Detta är för ditt hemnätverk. Påverkar inte hastigheten levererad av din ISP

Skickades från m.sweclockers.com

Men vad är det man ska "beställa" då, hittar ingenting på bredbandsbolaget om en sorts ellösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Skulle inte Sweclockers kunna köra ett test med denna sorts nätverkslösning?

Gör det. Jag vill läsa ett test om nätverk i elnätet "Late 2013".

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Ska bli kul följa detta, se om det kan vara något.
Ett test av detta från Sweclocker vore awesome.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trixtr:

Är det någon som har erfarenhet med liknande adaptrar och fungerar det bra. Måste båda liga på samma elkabel eller hoppar signalerna mellan olika kablar i proppskåpet? Blir nätverket då även synligt utanför, dvs hos grannar? (bor i lägenhet)

Tänkte kunna ställa t.ex. en NAS i ett förråd.

Det ska fungera överallt inom samma elcentral, vissa upplever dock att det blir kass prestanda mellan olika säkringsgrupper (beror mycket på säkringsskåpet). Dina grannar kommer bör inte kunna komma åt ditt nätverk, elmätaren fungerar som en stopkloss.

EDIT: Skrev central där det borde ha stått elmätare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Men vad är det man ska "beställa" då, hittar ingenting på bredbandsbolaget om en sorts ellösning.

Du beställer inte ellösningen från BBB (vad jag förstår). Det här är bara adaptrar som skyfflar nätverktrafik genom eluttag för att slippa dra kablar hemma.
Du beställer som vanligt en bredbandslösning med tillhörande modem/router och kopplar nätverkskabel mellan modem/router till eladaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Du beställer inte ellösningen från BBB (vad jag förstår). Det här är bara adaptrar som skyfflar nätverktrafik genom eluttag för att slippa dra kablar hemma.
Du beställer som vanligt en bredbandslösning med tillhörande modem/router och kopplar nätverkskabel mellan modem/router till eladaptern.

Jaha okej då förstår jag

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det påverkar prestandan om man kopplar mellan faser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Är det någon som har erfarenhet med liknande adaptrar och fungerar det bra. Måste båda liga på samma elkabel eller hoppar signalerna mellan olika kablar i proppskåpet? Blir nätverket då även synligt utanför, dvs hos grannar? (bor i lägenhet)

Tänkte kunna ställa t.ex. en NAS i ett förråd.

Skrivet av Summoning:

Jag får för mig att pingen blir väldigt hög vid elnätslösningar.

Dementera någon?

Kör elpluggar för att förlänga mitt nätverk och det är ingen skillnad i ping om man jämför med wifi via min asus router. Får ut 85-90 Mbit av min 100 Mbit lina. Inga problem att strömma HD material. Det går att köra via olika faser och grannarna kommer inte åt nätverket. Man parar ihop dom

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett så kallat +1-inlägg, vilket bryter mot forumreglerna § 1.6. För att det ska bli ett konstruktivt inlägg bör ni motivera varför ni håller med eller inte.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Är det någon som har erfarenhet med liknande adaptrar och fungerar det bra. Måste båda liga på samma elkabel eller hoppar signalerna mellan olika kablar i proppskåpet? Blir nätverket då även synligt utanför, dvs hos grannar? (bor i lägenhet)

Tänkte kunna ställa t.ex. en NAS i ett förråd.

Det kan hända att grannar ser din nätverkstrafik beroende på hur "nära" de ligger sett i hur elkablarna är kopplade. Däremot vet jag att åtminstone Netgears lösning erbjuder kryptering för att skydda din trafik. När du installerar denna lösning, ser du till att de olika enheterna autentiserar sig mot varandra. På samma sätt om du önskar bygga ut med flera enheter senare. Har inte gjort någon djupdykning i ämnet, men har själv länge sneglat på denna produktkategori. Som någon nämner i tråden verkar denna lösning sällan komma upp i utlovade hastigheter eller ens skäliga i kontrast till det befintliga trådlösa och då ser jag inte det som en fullgod uppgradering.

1+, Sweclockers djupdykning i ämnet önskas.

Permalänk
Medlem

Jag har testat den här typen av nätverk förr och för mig var det värdelöst även om de skulle kunna hoppa mellan faser, prestandan och pålitligheten i mitt fall var ingen höjdare och jag sa alldrig mer.

Dock har det hänt lite sedan jag testade detta, men jag håller mig nog fortfarande till att dra kablar, jag drar kablar i väggarna mellan våningarna så kan inte påstå att kablar är speciellt jobbigt att använda i mitt fall, men det finns säkert någon som inte har möjlighet att spika upp eller dra i väggarna som skulle kunna ha användning för detta.

Skulle jag fått välja mellan trådlöst och el-nätet så skulle jag nog valt att testa elnätet igen då jag hatar trådlöst.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med typ 50 mbit/s för att strömma 4k?

Permalänk
Medlem
Citat:

För den som inte har lust att dra nätverkskablar släpper Devolo nya adaptrar som kliver upp till 600 Mbps via elnätet, vilket bland annat ska räcka till för att strömma 4K-video.

Därför ser man till att dra rör även för datatrafik när man ändå drar in antennkabel i samtliga rum. Drar man då med cat 6a/7 så är man även förberedd för 10 gbit.

Permalänk
Medlem

Jag körd med pluggar i min förra lägenhet, de satt på samma säkring ca 20 m ifrån varandra och helt nydragen el, så förutsättningarna var väldigt bra. Hastigheten var ca 100/100 och pingpåslaget var helt försumbart om något (hade 5ms i ping när jag körde bredbandskollen). Jag hade det för att streama media till min htpc och jämfört med trådlöst som jag körde först så var pluggarna helt överlägsna.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Om ni som redan har testat dessa lösningar innan och varit nöjda med resultat även skulle kunna skriva vilket märke och modell ni använde. Överväger nämligen själv att sätta upp mitt lan med dessa elnäts adaptrar och skulle vilja ha lite mer info om vilka som fungerar bra och vilka som fungerar mindre bra, eftersom det finns en hel drös med märken och modeller.

Tack på förhand

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Jag kör http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/171546-zyxel_pla4201-....
Sägs vara 500Mbps, men det går inte äns att streama 1080p.
Det är ca 3 meter mellan eluttagen, båda i samma rum.
Ska byta till sladd när jag orkar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folk ska köpa och testa innan de sprider andras åsikter. Jag har kört med pluggar i snart 3 år och använt 3 olika varianter. Ju nyare desto bättre men redan från början var ökad ping och minskad hastighet nästan försumbar. Jag skulle säga, med min erfarenhet, att eventuella brister ligger i elsystem och övrig utrustning och inte i pluggarna.

Jag kör mellan olika faser (samma setup under alla 3 åren). Är mest belysning på "datorfasen" men en väldans massa annat (TV, stereo, appleTV mm) på den som sitter närmast routern. Jag tredubblade för övrigt hastigheten när jag bytte från Cat5 till Cat6-kablar mot NASen så det finns fler variabler än pluggarna.

Kör idag med en Netgear 500 Mbps som har en switch i "mottagar"-delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Om ni som redan har testat dessa lösningar innan och varit nöjda med resultat även skulle kunna skriva vilket märke och modell ni använde. Överväger nämligen själv att sätta upp mitt lan med dessa elnäts adaptrar och skulle vilja ha lite mer info om vilka som fungerar bra och vilka som fungerar mindre bra, eftersom det finns en hel drös med märken och modeller.

Tack på förhand

Använder mig av D-Links adaptar men jag använder dem endast till att få uppkoppling i andra rum genom kabel, så jag vet inte hur de presterar i streaming eller överföringar. Men att få internet genom kabel i andra rum har inte vart något problem, bara koppla in och köra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trixtr:

Är det någon som har erfarenhet med liknande adaptrar och fungerar det bra. Måste båda liga på samma elkabel eller hoppar signalerna mellan olika kablar i proppskåpet? Blir nätverket då även synligt utanför, dvs hos grannar? (bor i lägenhet)

Tänkte kunna ställa t.ex. en NAS i ett förråd.

Har kört det ett tag och det fungerade hyfsat. De måste dock ligga på samma fas, annars blir det inte alls bra. Så man får ha lite koll på hur elen ligger hemma. För mig var det nästan helt oanvändbart mellan faser men fullt användbart om det låg på samma fas. Det var en billig pryl från Zyxel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag körde med ZyXEL PLA4201, men kolla smallnetbuilder de testar olika nätverkslösningar. Där är PLA5205 bäst av testade modeller.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B