Första vattenkylningen - tips och köpråd sökes

Permalänk

Första vattenkylningen - tips och köpråd sökes

Hej,

Har gått och blivit såld på vattenkylning efter en titt hos EKWB. Helt underbara delar i precis min smak. Enkelt, snyggt och ordentligt.

Spanade vidare på vattenkylningslösningar i samma chassi som jag planerar att leka i (Node 304) och fann en del lösningar och såg möjligheterna samt omöjligheterna vilket gör mig ännu mer sugen.

Jag såg en kille som körde två radiatorer - en på 184mm (2x92) och en 120mm i slim-modell för extra plats. Verkade fungera bra och det såg riktigt fint ut med tanke på omständigheterna. Han nämnde även att han hade plats för ett grafikkort upp till 270mm och mitt är 266mm. Måste självklart kontrollmäta innan men det lät ju riktigt bra.

Ett problem blir väl dock pump+res-kombinationen som inte kan vara allt för stor, men den jag kikat på verkar vara liten och smidig. Även här måste nogranna mätningar göras innan köp.

Tillbaka till meningen med tråden då. Jag undrar vad ni som har mer erfarenhet inom området säger om mina val utav delar. Jag har läst att det inte är så jättestor skillnad utan att man bör gå på det man tycker ser bäst ut, vilket för mig utan tvekan är EKWB.

Radiatorer
Black Ice GTX Xtreme M184 (~425 kr)
Magicool Pro Slim Profile 1X120mm Radiator (~190 kr)

Kylblock CPU
EK Supremacy Clean CSQ - Nickel (~590 kr)

Kylblock GPU
EK FC Titan - Nickel (~895 kr)

Pump + Reservoar
EK-D5 Vario X-Res 100 inkl pump (~1120 kr)

Fittings - Raka (7 st)
EK-CSQ Fitting 10/13mm G1/4 (~40 kr/st)

Fittings - 45 grader (3 st)
EK-PSC Adapter 45 degrees G1/4 (~40 kr/st)

Fittings - Plugg (4 st)
EK-Plug G1/4 (~15 kr/st)

Fittings - Extender (2 st)
EK-Extender G1/4 - Nickel (~20 kr/st)

Slang
TUBE PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT (~180 kr)

Vätska
EK-Ekoolant CLEAR (~60 kr)

Toal kostnad: 3960 kr (exklusive frakt och eventuell moms+tull)

Detta kommer att gå i en loop likt följande:

Reservoar > Pump > CPU > GPU > Radiator 1 > Radiator 2

Det är helt klart den bästa lösningen efter mycket skissande och funderande. Det blir rakast så och minst böjar. Tanken är att jag skall köra ett par 45 graders-fittings för att försöka räta upp dessa böjar ytterligare.

Tar gärna emot tips på små pump+res-kombinationer. Hittade en som skulle fungera riktigt bra men det visade sig att pumpen körde barbed fittings och jag vill ha compression (det jag kikade på var Laing DDC med en DDC-Tank LT). Behöver också in och uttag bredvid varandra och inte en på toppen och en framåt, så att säga.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Kommer förmodligen köra denna pump och reservoar istället:

DDC Tank LT
+
Swiftech MCP355

Visa signatur

Du har redan tackat ja!