Välja nas från synology

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Lånar tråden.

Kan man inte använda Synology NAS som en "extern hdd" ??
Inne i File Station, dubbel-klickar man på en video så vill den spara ner till hdd, är man tvungnen att höger-klicka och välja spela upp varje gång ??
Deras video player använder VLC plugin, men skulle vilja att själva VLC spelade upp filmen, så man kan använda alla inställningar som finns.
Mkv med soft subtitles verkar inte fungera 100%, går inte att stänga av undertexterna.

/Win 7 64-bit

Om jag inte missuppfattar dig så är det bara att skapa ett CIFS-share på NASen, mappa upp det som egen enhetsbokstav (om man vill) och dubbelklicka på filen. Det program som är associerat med filen kommer att öppna/spela upp densamma. Du behöver alltså inte blanda in FileStation öht.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

ok, tack så mycket, ska kolla upp hur man gör.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Lånar också tråden

Tanken är att låta maskinen agera filserver till en Apple TV2 med XBMC, samt torrentmaskin.
Detta för att slippa ha en liten bärbar dator, kopplad till en extern hårddisk, via kabel till ATV2.
Vad är "smartast" att köpa? 2st 2tb hårddiskar direkt, eller en 3tb disk som jag senare (om jag behöver) kan komplettera ytterligare disk till.

Som jag förstått finns ej Wifi i någon av dem. Men ska gå att lägga till en "Dongle" enligt http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=427

Wifi skulle endast vara till internetuppkoppling, och trådat mellan ATV och NAS för bästa prestanda.

Åsikter? Finns det några fallgropar med denna nas? Tycker den verkar riktigt trevlig!

Edit: tog bort delen om begagnad 212J då den tydligen var såld.

Permalänk
Medlem

Köpte en DS214+ i söndags. Stoppade in 2 st WD Red 3 tb.
Visste inte mycket om NAS o RAID. Klart jag läst lite så jag visste vad RAID1 och RAID5 var.
Men default i NAS:en var nåt variant som jag inte visste vad det var så jag lät den bestämma det. När den var färdig hade jag 3 tb tillgodo. Default var nån variant av RADID1.
Det ville jag inte ha. Jag vill helst ha maxat lagringsutrymme.
Gjorde om det till RAID 0 (dödssynd bland NAS-folk?)
Men nästa gång blir det nog en 4-diskars och nån riktig dataskyddande RAID

Anyways...

Jag körde in en nätverkskabel från routern och testade att för över en fil. Hamnade på 12 mb/s.
Hmmm, långsamt, tänkte jag.
Var lite knäckt men började tänka att jag får planera överföringarna osv...
Sen läste jag vidare i 130-sidorsmanualen och kom till nåt som beskrev "den andra Ethernet-porten".
Vilken andra, tänkte jag.
Just tusan, det var ju 2 ethernetkablar i kartongen. Stoppade i den andra i NAS:en och routern. Då fick NAS:en 2 IP-adresser.
Sen gick jag in i nån setting och valde att det skulle bli en enda IP-adress. Dom samverkar på nåt vis.
Testade att föra över en fil nyss.
Blev 102 mb/s

Download Station och Video station funkar perfekt (nästan) i min Galaxy 7.7 och i min Galaxy S4!

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)

Permalänk

Edit. För långsam.

Permalänk
Skrivet av tku01:

Jag körde in en nätverkskabel från routern och testade att för över en fil. Hamnade på 12 mb/s.
Hmmm, långsamt, tänkte jag.
Var lite knäckt men började tänka att jag får planera överföringarna osv...
Sen läste jag vidare i 130-sidorsmanualen och kom till nåt som beskrev "den andra Ethernet-porten".
Vilken andra, tänkte jag.
Just tusan, det var ju 2 ethernetkablar i kartongen. Stoppade i den andra i NAS:en och routern. Då fick NAS:en 2 IP-adresser.
Sen gick jag in i nån setting och valde att det skulle bli en enda IP-adress. Dom samverkar på nåt vis.
Testade att föra över en fil nyss.
Blev 102 mb/s

Om du har en switch med link aggregation kan du faktiskt använda bandbredden från båda, annars tror jag de kör som failover ifall en port eller sladd skulle brinna. Var den klar med att skapa raidpartionen när du testade första gången? Kan ta en bra stund och degar ner det rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Om du har en switch med link aggregation kan du faktiskt använda bandbredden från båda, annars tror jag de kör som failover ifall en port eller sladd skulle brinna. Var den klar med att skapa raidpartionen när du testade första gången? Kan ta en bra stund och degar ner det rejält.

Nej. Den var inte klar. Så jag hoppades på det. Men så fort jag hade kopplat på link aggregation så kom den upp i 70.
I vilket fall som helst så är den supersnabb och verkar perfekt för mig.

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)