Windows 8.1 vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Får tyvärr ge Win8.1 bottenbetyg för jag får Error 0x80240031 halvvägs in i installationen >:-[

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag hade tyckt att detta var bara bra, men, den där jävla knappen! vad är den tänkt att fylla för nytta?
Kommer bli lite besviken varje gång jag ser den nu.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hel underbart, enorm skillnad faktiskt.

OT: Rätt nice att jobba med 7+skärmar med en kabel till datorn: http://www.youtube.com/watch?v=8ncaCRHJvR8

Permalänk
Medlem

Största nyheten för mig är att jag kan ha egen bakgrund på start meny. Jag känner mig inte låst längre tack vare det. Jag börjar gilla Modern UI nu

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag hade tyckt att detta var bara bra, men, den där jävla knappen! vad är den tänkt att fylla för nytta?
Kommer bli lite besviken varje gång jag ser den nu.

Knappen sattes dit för att få tysst på oss som vill kunna välja startmenyn. Knappen leder som bekant till metro, så de gör inte oss gladare, och ni som gillar metro tycker att knappen är i vägen... Snyggt jobbat Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan ej längre köra program med "run as administrator" och välja mitt gamla admin-konto, fick skapa en ny user med admin-rättigheter. Någon som fick samma fel/vet vad detta beror på? Kan logga in med gamla adminkontot och den har då admin-rättigheter men kan alltså ej använda den i UAC när jag kör vanlig user.

Permalänk
Medlem

Trevligt men...

  1. Fontscaling funkar inte rätt, enkelt fixat men ändå

  2. Varning om Säker start har inte konfigurerats på rätt sätt - på skrivbordet. Har inget sånt option i BIOS

  3. Nätverksanslutningen (WiFi) verkar funka sporadiskt

Annars verkar det sjukt lovande!

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Gillar riktigt mycket att man får upp shutdown, reboot, log off när man högerklickar på "nya" windowsknappen. Sen att man kan ha samma bakgrundsbild på metro och desktop är riktigt bra

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Mindre bra så här långt...
Hela installationen med nerladdning, setup osv gick ju snabbt och smidigt. (Lätt under 20 minuter)

Men;
Corsair Link, USB-styrd, mjukvaran till denna fungerade inte.
Gäller bl.a H100i.
Lösning: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1245553...

Har fått konstiga "frysningar". Inträffade aldrig på vanliga Win 8.

Startmenyn är ju en besvikelse, om man trodde att man skulle få den åla Win 7.
Ett skämt för fan.

Var tvungen att installera ClassicShell två gånger innan jag fick ordning på skiten.

Har varit väldigt nöjd med Win8(med classicshell) fram tills nu, 8.1 känns inte färdig.
Hoppas verkligen jag slipper små frysningar och annat skit framöver.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av BumBumX:

Kan inte ens installera de. Får upp någon errorscreen i installationen. Den säger något med IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL

Löste problemet, det var tydligen nätverkskortet som strulade...

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Ni som ens lyckas installera erat 8.1 tycker jag bara ska vara glada och sedan ha i åtanke att man vänjer sig med tiden. Vissa av oss får error/bluescreen istället och måste vänta timmar medans datorn ska återställa sig...

jag har seriöst väntat i 3 timmar nu, först provade jag installera, gick ifrån datorn för det tog tid, kom tillbaka 1.5 timmar senare och såg att inget hade ändrats. Provade igen sen naiv som jag är, och satte kvar denna gång, (med TV igång), fick då bluescreen och nu väntar jag på att datorn ska återställas. HERREGUD säger jag bara. Vilken JÄVLA tid det tar... Buggcrosoft has done it again.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Hur blir man av med den förbaskade autoinloggningen till det äckliga live kontot?
Har lokalt konto men den verkar ändå logga in i livekontot..otroligt irriterande:(

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av renov:

hur går jag vidare från detta? är just nu inloggad på mitt MS-konto , win8 är fan en labyrint asså

Är det tredjepartsautentisering du vill aktivera eller vill du få bort meddelandet om säker inloggning? Vet faktiskt inte hur man aktiverar autentiseringen men meddelandet får du bort om du aktiverar secure boot i UEFI/BIOS. Detta skapade dock jobbiga problem för mig så läs på innan du gör något. Det finns en tråd om säker inloggning^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du måste ställa in boot to desktop.

vart hittar man den inställningen??????

vill också veta hur jag (igen) hittar så jag slipper logga in på live varje gång jag startar min dator. Sist lyckades jag ställa in så jag loggades in automatiskt. Nu har windows i sin allmäktiga vishet bestämt att ta bort den inställningen.....
så hur ställler jag in datorn att logga in på mitt livekonto automatiskt?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Windows 8 och använder enbart desktop, så jag tycker inte att förändringarna är så stora. Lite saker hit och dit. Men det har inte blivit sämre.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

vart hittar man den inställningen??????

vill också veta hur jag (igen) hittar så jag slipper logga in på live varje gång jag startar min dator. Sist lyckades jag ställa in så jag loggades in automatiskt. Nu har windows i sin allmäktiga vishet bestämt att ta bort den inställningen.....
så hur ställler jag in datorn att logga in på mitt livekonto automatiskt?

Har för mig att han berättade i videon att högerklicka på startknappen (i skrivbordsvyn, högerklicka på startknappen) och ställ in det i inställningar där någonstans..

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Jag har en Lenovo Y510p som jag försökt att få att fungera nu halva dagen.....

Windows 8.1 mördade min SLI-koppling på mina 750m

har provat:
Norsk reset
avinstallera drivers (och drive sweep)(satans Windows 8.1 bara petar in dom igen och garvar åt en)
tagit ut ultra-bayen och installerat en och en
formaterat datorn och provat igen....

Går verkligen inte att få igång SLI och får bara error 43 i enhetshanteraren och google verkar inte vara till mycket hjälp...

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Har för mig att han berättade i videon att högerklicka på startknappen (i skrivbordsvyn, högerklicka på startknappen) och ställ in det i inställningar där någonstans..

finns inget som heter inställningar där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

vart hittar man den inställningen??????

vill också veta hur jag (igen) hittar så jag slipper logga in på live varje gång jag startar min dator. Sist lyckades jag ställa in så jag loggades in automatiskt. Nu har windows i sin allmäktiga vishet bestämt att ta bort den inställningen.....
så hur ställler jag in datorn att logga in på mitt livekonto automatiskt?

Såhär denna funkar hos mig:)

http://news.cnet.com/8301-10805_3-57457967-75/how-to-bypass-t...

Rätt så simpelt när man bara tänker till lite:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Har precis som ett antal andra fått säker start har inte konfigurerats på rätt sätt. Försöker jag slå på secure boot får jag ett felmeddelande att grafikkortet inte stödjer detta...

Dessutom kastade installationen bort min lokala användare vilket jag inte gillar.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Skrivet av bornrich:

Jag har samma problem.
Startar LoL, SC GO, har 3D bild och får fram texten med Rating, även Objects rendering at wrong depth, samt att trycka ctrl alt insert för att toggla infon.
Inga spel fungerar. Program på datorn gnäller över problem med internetuppkopplingen trots att den fungerar fint i övrigt. "Skönt" att inte bara jag har detta problem. Om någon har en lösning, posta gärna :). Skall leta på jag med

Har btw:
i7 3770K
MSI Z77 GD65
KFA2 GTX 680
Corsair V LP 16bg.

*Edit, missade att någon skrivit en lösning :)., Stäng av stereoskopiskd 3d i nvidia kontrollpanel. Tack

haha tack hade samma fel riktigt konstigt.

För övrigt körde min hårdisk i 100% load gick inte att göra något på datorn efter installation fick stänga ner virtual memory från 2gb till 512mb

*EDIT Löste inte alls problemet utan gav mig bara mera tid i windows. Ska testa installera om med en fräsch 8.1 installation hade inte startat om datorn på 32 dagar när jag uppdatera till 8.1 vet inte om det kan ha pajat något.

Visa signatur
Permalänk

Uppgradera inte till 8.1 (än iaf) !

Mina problem med 8.1 på min ASUS Zenbook UX32VD: (exakt samma post som i tråden #13986368 )

Skrivet av sebbetheman:

Någon som har hunnit att uppgradera till 8.1 med sin zenbook?

Några fördelar/nackdelar för drivrutiner och rent generellt?

Jag uppgraderade precis.
1. När man startar nerladdningen ska man se till att inte göra något annat samtidigt, för när nerladdningen är klar så sätter den sig över hela skärmen!.
2. Jag skulle inte rekommendera att uppgradera datorn, iaf inte än. hela chrome, spotify osv.. (dock inte ikoner på skrivbordet och annat som har med Windows att göra) blev suddigt ! jag var tvungen att stänga av skalning för att få rätt på det igen och då blev allt litet (hade 125% skalning i Win 8).
3. Sedan så slutade drivrutinerna fungera för någon usb-sak (enligt enhetshanteraren) men jag har inte märkt några problem än (har bara haft systemet uppdaterat i 30 min).
4. Och sist så försvann några av designmöjligheterna för start-skärmen, vilket gjorde att jag inte längre kan ha kvar den bruna färgen som jag hade innan (andra fula nyanser dock...) och en del av mönserna försvann också (bland annat det jag använde). SÅ UPPGRADERA INTE ÄN!!

Jag tror att jag ska ominstallera tillbaka till 8.0, om inte återställningspunkten fungerar (tror inte att den gör det :/)
Edit: Windows raderade återställningspunkten ...

Skrivet av m0los:

Uppgraderade precis, är småfix överallt. Hade problem med texten i chrome, blev väldigt suddig men ändrade skalningen från 125 till 100% och sen tillbaka så funkade det bra Känns frächt annars! Enda problemet hittils är att secureboot inte är konfigurerat riktigt, vet inte riktigt hur jag ska få bort det. Googlat lite, verkar som en del har fått samma problem vid 8.1 uppgradering. Jobbigt att det står på skrivbordet hela tiden. Någon som har nån aning om hur man kan få bort det?

http://i.imgur.com/43aTU0h.jpg

1. Vet inte hur man får bort den texten.
2. Det var inte bara texten som blev suddig i chrome för mig och det hjälpte inte att byta till 100 och sen tillbaka till 125 för mig :/

Permalänk
Medlem

Jepp. Fontskalningen går att ändra men fan så litet allt blir istället. Irriterande.

Secureboot watermark "Säker start har inte konf..." på desktopen har jag inte lyckats få bort. Vissa får bort det med en BIOS-inställning men jag har inte denna. Grouppoliicy hack som föreslås funkar inte heller. Det var ju inte ett problem innan så jag tittar åt MS håll. Upplevelsen med W8.1 är över lag mycket positiv, men det är svårt att njuta när såna här saker kommer upp.

Det var fanimej evigheter sen jag fick mecka så mycket med Windows för att få allt att funka. Trodde den tiden var över. *irriterad*

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Känns som många får problem med denna update. Finns de någon anledning att uppgradera om allt redan funkar bra?

Detta lär ju garanterat paja min startkapp jag moddat in idag med Start8...

Har du senaste Start8 versionen så är den kompabilitet med Windows 8.1

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Problem med musen. Det känns som "pollningen" är betydligt lägre. Tar jag tag i ett fönter i explorer och vispar runt på skrivbordet så hackar och rycker det.
Kör jag CS:GO så är det samma sak där. Att ändra till raw input i CS:GO löser problemet sisådär men då jag har otroligt svårt att spela med andra inställningar jag är van vid så är det inte riktigt hållbart.
Fler än jag verkar ha samma problem så jag hoppas att en fix kommer snarast.
Uppgraderade från Win 8 -> 8.1 och Win 8 hade INTE dessa problem alls.

Permalänk

Många saker som förbättrats, vilket är trevligt. Jag ger även mailappen ett nytt försök, den verkar ha blivit riktigt användbar.

Bra jobbat, Microsoft!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Problem med musen. Det känns som "pollningen" är betydligt lägre. Tar jag tag i ett fönter i explorer och vispar runt på skrivbordet så hackar och rycker det.
Kör jag CS:GO så är det samma sak där. Att ändra till raw input i CS:GO löser problemet sisådär men då jag har otroligt svårt att spela med andra inställningar jag är van vid så är det inte riktigt hållbart.
Fler än jag verkar ha samma problem så jag hoppas att en fix kommer snarast.
Uppgraderade från Win 8 -> 8.1 och Win 8 hade INTE dessa problem alls.

Samma här. I CS:GO känns det som om jag har 125hz och 200dpi med musen, sjukt irriterande. Går väl att korrigera iofs men det är irriterande när man, som du säger, väl vant sig med en inställning. Spel i allmänhet och CS i synnerhet känns enormt laggiga också, som om de körs på en 45hz-skärm. Jag kör i 144hz annars och i Nvidias kontrollpanel verkar allt vara som det ska, även om jag var tvungen ändra tillbaka vissa saker som tydligen 8.1-uppdateringen ändrade på.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk

Jag har ett STORT problem, ALLA mina diskar är "Read Only" eller Skrivskyddade på svenska, och det går inte att klicka bort även som administratör, kan ej spara filer till någon disk förutom "Hämtade filer" på C: disken

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Skrivet av Morr:

...

Det var fanimej evigheter sen jag fick mecka så mycket med Windows för att få allt att funka. Trodde den tiden var över. *irriterad*

Håller med har inte haft något problem (som jag inte kunde lösa på en minut eller två) med Windows 8 förens jag ”uppgraderade” till 8.1 .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kalla Windows 8.1 vid dess rätta namn Windows 8 SP1.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90